گفت‌وگو|

توطئه برای اختلال در فرایند انتخابات در خارج از کشور خنثی شد؛ تنظیم شکایت‌‌ علیه انگلیس

8:00 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۱۳۵
توطئه برای اختلال در فرایند انتخابات در خارج از کشور خنثی شد؛ تنظیم شکایت‌‌ علیه انگلیس
مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به خنثی‌سازی توطئه‌های برنامه‌ریزی شده جهت ایجاد اختلال در فرایند اخذ رای از ایرانیان خارج از کشور، از تنظیم شکایت‌هایی علیه انگلیس به دلیل نقض حقوق بشری ایرانیان خارج از کشور در جریان رای‌گیری خبر داد.

روز جمعه، هشتم تیر ۱۴۰۳ چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برگزار شد؛ دلیل برگزاری این انتخابات زودهنگام، سانحه ناگوار بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در سی‌اُم اردیبهشت ماه بود که به شهادت وی و هیئت همراه منجر شد.

به غیر از دولت کانادا که در اقدامی ناقض حقوق بشری ایرانیان مقیم این کشور، آن‌ها را از مشارکت در انتخابات محروم کرد، فرایند اخذ رای از شهروندان ایرانی تقریبا در دیگر نقاط دنیا از جمله آمریکا انجام شد، اما طی برگزاری روند انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور، فیلم‌ها و تصاویری منتشر شد که در آن عده‌ای محدود با حمله به رای‌دهندگان آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند.

در این رابطه عبدالله سهرابی، دستیار وزیر امور خارجه مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان می‌گوید: بخش بزرگی از توطئه‌های جریان اخلال‌گر در مسیر انجام فرایند رای‌گیری از شهروندان ایرانی خارج از کشور با هوشیاری سفارت‌خانه‌ها خنثی شدند.

مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به اینکه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌صورت پیش‌بینی نشده برگزار شد و زمان اندکی برای انجام مقدمات آن وجود داشت، اظهار کرد: با وجود این، اقدام‌های مراقبتی برای انجام فرایند رای‌گیری از شهروندان ایرانی خارج از کشور انجام شد.

سهرابی، بیان کرد: هشدار‌های لازم در این رابطه به وزارت خارجه‌ها و پلیس‌های کشور‌های محل برگزاری انتخابات داده شد و از آن‌ها برای تامین امنیت رای‌دهندگان ایرانی درخواست کمک شد.

به گفته وی، وزارت امور خارجه نیز براساس دستورالعمل‌هایی به معاونت کنسولی این وزارت‌خانه همه اقدام‌های لازم را برای برقراری و تامین امنیت در فرایند رای‌گیری از شهروندان ایرانی خارج از کشور انجام داد؛ این دستورالعمل‌ها به همه سفارت‌خانه‌ها و سرکنسول‌گری‌ها ابلاغ شد.

سهرابی ضمن اشاره به استقبال بسیار خوب ایرانیان خارج از کشور از فرایند رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، درباره اخلال‌های ایجاد شده در این مسیر گفت: در برخی از کشور‌ها از جمله دانمارک، سوئد، آمریکا و انگلیس، برخی از جریان‌ها بدون رعایت حقوق و مقررات حضور یا درخواست تظاهرات و تجمع‌ در مقابل برخی از نمایندگی‌های ایران تجمع‌های غیرقانونی داشتند؛ نکته بسیار جالب این است که برخی از این افراد خودشان هم با حضور در پای صندوق رای در رای‌گیری شرکت کردند.

وی با بیان اینکه پلیس برخی از کشور‌های دارای شعبه‌های اخذ رای از ایرانیان خارج از کشور همکاری بسیار خوبی داشتند و تجمع‌های غیرقانونی را به محل خارج از صندوق رای هدایت کردند، عنوان کرد: البته این جریان‌ها تدارک دیگری برای توطئه جهت ایجاد اختلال در فرایند رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیده بودند که با هوشیاری مسئولان سفارت‌خانه‌های کشور بخش بزرگی از این توطئه‌ها خنثی شد.

مقام وزارت امور خارجه با بیان اینکه میزان این اقدام‌های غیرقانونی در قیاس با دوره‌های پیش بسیار کم بود، اضافه کرد: امیدواریم در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که جمعه این هفته برگزار می‌شود، شاهد آرامش بیشتری جهت حضور ایرانیان خارج از کشور در پای صندوق‌های رای باشیم.

سهرابی در ادامه با تاکید بر اینکه ما ماموریتی برای دفاع از حقوق همه ایرانیان در تامین امنیت آن‌ها برای آمدن پای صندوق‌های رای و دادن رای داریم، بیان کرد: ما در همین چارچوب از هیچ کوششی فروگذار نکردیم.

مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در بخشی دیگر درباره برخورد با اخلال‌گران، گفت: کنوانسیون‌هایی در این باره وجود دارند؛ در عین حال، به تازگی گزارش‌هایی داشتیم که انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا شکایت‌هایی را علیه کشور انگلیس تنظیم کرده و طی آن از این کشور به دلیل نقض آشکار حقوق بشری رای‌دهندگان ایرانی شکایت کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *