درباره انتخابات در انگلیس و آمریکا چه می‌دانیم

7:30 - 11 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۹۵۳
درباره انتخابات در انگلیس و آمریکا چه می‌دانیم
انگلیس و آمریکا در حالی به استقبال انتخابات سراسری می‌روند که دو کشور با چالش‌هایی روبرو هستند.

خبرگزاری میزان - در روز ۴ جولای (۱۴ تیر)، رای‌دهندگان انگلیسی در انتخاباتی که انتظار می‌رود پس از ۱۴ سال تحت ریاست محافظه‌کاران، با تشکیل دولت حزب کارگر به پایان برسد، پارلمان جدید را انتخاب خواهند کرد.

آمریکایی‌ها در آن سوی موضوع هستند، که از رویارویی مجدد جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه دو قطبی شده‌اند.

هر دو طرف ریشه در قانون «مگنا کارتا» دارند، سند انگلیسی که در سال ۱۲۱۵ امضا شد؛ این سند به صورت مکتوب این ایده را بیان می‌کند که مقام‌ها -از جمله پادشاهان، رؤسای‌جمهور و دولت‌های آن‌ها- فراتر از قانون نیستند.

در مورد اینکه تا ۴ جولای ۲۰۲۴ وضعیت چگونه پیش می‌رود -روز استقلال برای آمریکا و روز انتخابات برای انگلیس - تصویری از آزمون اضطراب رای‌دهندگان در هر کشور ارائه می‌دهد.

ژاکلین ریچاردز، ۷۷ ساله، ساکن درتفورد، انگلیس، در مورد انتخابات کشورش گفت: واقعاً بسیار ناامید هستم، زیرا فکر نمی‌کنم هیچ یک از طرف‌ها بدانند چه می‌کنند، اما درباره آمریکا هم وضعیت آنقدر‌ها عالی نیست.

مناظره؛ آزمون استعداد نامزد‌ها

مناظره‌ها آزمون استعداد‌های نامزد‌ها در زمان واقعی است، مانند رویارویی اخیر بین بایدن ۸۱ ساله و ترامپ ۷۷ ساله.

در همین حال ترامپ دروغ‌های خود را در مورد شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و سابقه ریاست جمهوری خود تکرار کرد.

به گفته رای‌دهندگانی که در هفته‌های اخیر با آسوشیتدپرس مصاحبه کرده‌اند، این تنها نمونه اخیر است که نشان می‌دهد چرا بی‌اعتمادی و احساس استعفا بر چشم‌انداز احساسی هر دو کشور حاکم است.

از میدان نبرد ویسکانسین گرفته تا دارتفورد در انگلیس، رای‌دهندگان گفته‌اند که سال‌ها اطلاعات نادرست، رسوایی و دروغ آن‌ها را از خوش‌بینی یا هیجانی که ممکن است زمانی در مورد حق رای یا آینده احساس می‌کردند، تخلیه کرده است.

براساس نظرسنجی منتشر شده از سوی مرکز ملی تحقیقات اجتماعی، در انگلیس، ۴۵ درصد گفتند که «تقریبا هرگز» به دولت‌ها اعتماد ندارند تا منافع کشور را در اولویت قرار دهند، در حالی که در سال ۲۰۱۹ این رقم ۳۴ درصد بود.

کرونا، جنگ اوکراین و بحران هزینه زندگی این کشور بر استاندارد‌های زندگی و اقتصاد تأثیر گذاشت، دو نخست‌وزیر محافظه‌کار برکنار شدند، همچنین بوریس جانسون به دلیل رسوایی میهمانی در اوج قرنطینه کرونایی استعفا کرد.

کی‌یر استارمر، رئیس حزب کارگر انگلیس طی مناظره اخیر اذعان کرد که رای به کنار زدن دولت محافظه کار از قدرت، لزوما رای به حزب کارگر نیست.

استارمر، گفت: رای‌دهندگان هنوز درباره ما سوال دارند؛ آیا حزب کارگر به اندازه کافی تغییر کرده است؟ آیا من به آن‌ها در زمینه پول، مرزها، امنیت اعتماد دارم؟

پاسخ خود استارمر به این سوال البته مثبت بود، اما رای‌دهندگان انگلیسی در هفته‌های قبل از انتخابات گفتند که مطمئن نیستند.

دو قطبی در آمریکا

در آمریکا، اعتماد به دلیل دو قطبی شدن سیاسی، اطلاعات ترامپ در مورد پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ از بین رفته و همه این‌ها به وسیله رسانه‌های اجتماعی تقویت شده است.

طبق نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو، حدود ۲ نفر از هر ۱۰ آمریکایی می‌گویند که به دولت این کشور برای انجام آنچه درست است «تقریبا همیشه» یا «بیشتر اوقات» اعتماد دارند.

حدود ۶ نفر از ۱۰ آمریکایی می‌گویند که می‌توانند «تنها در بعضی مواقع» به دولت اعتماد کنند و حدود ۲ نفر از ۱۰ آمریکایی می‌گویند که هرگز نمی‌توانند به دولت برای انجام آنچه درست است اعتماد کنند.

براساس نظرسنجی AP-NORC در سال ۲۰۲۳، حدود سه‌چهارم بزرگسالان آمریکایی، رسانه‌های خبری را مسئول ایجاد تفرقه در این کشور می‌دانند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *