بازی سیاسی غرب در آستانه نشست شورای حکام

12:00 - 08 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۵۷۳
بازی سیاسی غرب در آستانه نشست شورای حکام
آژانس بین‎الملل انرژی اتمی در آستانه نشست فصلی شورای حکام گزارشی ادعایی را درباره موضوع هسته‎ای ایران منتشر کرده است؛ این گزارش پس از آن مطرح شده که طی روزهای گذشته تروئیکای اروپایی تحرکاتی را برای صدور قطعنامه درباره ایران آغاز کرد که با مخالفت آمریکا همراه شده است.

خبرگزاری میزان – آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه شب در گزارش فصلی خود که به اعضای شورای حکام آژانس در آستانه نشست فصلی شورای حکام ارسال کرد بر منوال گزارش‎های گذشته خود ادعا‌هایی را درباره موضوع هسته‌ای ایران تکرار کرد. اما جزئیات این گزارش چیست و اقدام‎های طرف غربی پیش از نشست شورای حکام در چه مرحله‎ای است؟

گزارش آژانس در حالی منتشر شد که نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه آینده ۳ ژوئن (خرداد) آغاز خواهد شد و تا روز ۷ ژوئن (۱۸ خرداد) ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز مدعی شد که ۲ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را رؤیت کرده که یکی از این گزارش‌ها به اعضای شورای حکام آژانس ارسال شده است.

این گزارش ادعا‌هایی را از جمله درباره میزان اورانیوم غنی شده و میزان افزایش اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را از زمان گزارش قبلی آژانس انرژی اتمی مطرح کرده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در این گزارش از آنچه «تصمیم ایران درباره تغییر ندادن موضع خود درباره لغو مجوز چند نفر از بازرسان باتجربه این آژانس» خوانده شده، ابراز تاسف کرده است.

اختلاف میان آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره ایران

رسانه‎های غربی نیز به‎تازگی و در آستانه نشست فصلی شورای حکام از اختلاف میان آمریکا و کشور‌های اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان خبر دادند.

ابتدا رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که آمریکا با تصمیم تروئیکای اروپایی برای صدور قطعنامه علیه ایران در نشست فصلی شورای حکام مخالف است.

 

بازی سیاسی با برنامه هسته‌ای ایران در آستانه نشست فصلی شورای حکام

 

رویترز در گزارش خود نوشت: آمریکا نمی‌خواهد در نشست‌های اخیر هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال قطعنامه دیگری علیه ایران باشد؛ مقام‌ها اغلب از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به عنوان دلیلی برای تمایل نداشتن دولت بایدن یاد می‌کنند.

روایت وال استریت ژورنال از اختلاف آمریکا و تروئیکا

پس از انتشار گزارش رویترز، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از آنچه دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات خوانده شده، نوشت: دولت آمریکا متحدان اروپایی را تحت فشار قرار داده تا از طرح‌هایی برای سرزنش ایران به دلیل پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی کنند.

این رسانه آمریکایی نیز مخالفت دولت آمریکا با تصمیم انگلیس و فرانسه را جلوگیری از تشدید تنش‌ها با تهران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در فصل پاییز عنوان کرد.

به گفته دیپلمات‌ها، آمریکا تعدادی دیگر از کشور‌ها را تحت فشار قرار داده تا از رای دادن به قطعنامه علیه ایران خودداری کنند.

 

بازی سیاسی با برنامه هسته‌ای ایران در آستانه نشست فصلی شورای حکام

واکنش آمریکا به گزارش جدید آژانس

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، مدعی شده که واشنگتن از تداوم تولید اورانیوم غنی‎سازی‎شده با درصد بالا در ایران نگران است.

این مقام آمریکایی درباره جزئیات گزارش آژانس اظهار نظری نکرده اما می‎گوید: ما همچنان از ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران به شیوه‌هایی که هیچ هدف غیرنظامی معتبری ندارد از جمله ادامه تولید اورانیوم بسیار غنی‎شده، نگران هستیم.

شورای حکام موضوع هسته‌ای ایران را سیاسی می‌کند

این در حالی است که پیشتر محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به خبرگزاری میزان با سازنده ارزیابی کردن رایزنی‌های خود با مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، گفت: گفت‎وگو‌ها روبه‌جلو و در مسیر تقویت همکاری‌ها بود.

اسلامی در بخشی دیگر درباره نتیجه احتمالی جلسه پیش رو شورای حکام در پی سفر مدیرکل آژانس به ایران، گفت: هنوز زود است که از این مسئله صحبت کنیم؛ با وجود مذاکرات مثبت با گروسی، باید توجه داشته باشیم که شورای حکام همواره موضوع هسته‌ای ایران را سیاسی می‌کند و نمی‌توان با قطعیت از تاثیر این مذاکرات بر خروجی آن جلسه صحبت کرد، اما امیدواریم این موضوع تاثیرگذار باشد.

 

بازی سیاسی با برنامه هسته‌ای ایران در آستانه نشست فصلی شورای حکام

 

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی دیگر، گفت: فضای سیاسی در موضوع هسته‌ای ایران بر شورای حکام غالب است.

پایبندی ایران به تعهدات

ادعاهای سریالی از سوی مقام‎های غربی و همچنین آژانس بین‌المللی در حالی منتشر می‌شود که ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده و به ادعاهای مطرح شده با سند و مدرک پاسخ داده است.

در همین زمینه معاون رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تازگی به ایران سفر کرده و دیدارهایی با مقام‌های ایرانی برگزار کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‎که معاون گروسی با من دیداری داشت و همچنین با سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز مذاکراتی انجام داد، گفت: مذاکرات و هماهنگی‌های میان ایران و آژانس روبه‌پیشرفت است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *