گزارش ادعایی آژانس درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران

19:31 - 07 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۵۰۷
گزارش ادعایی آژانس درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای ادعا کرد که ایران مقداری از ذخایر اورانیوم خود را غنی‌سازی کرده است که بیش از ۳۰ برابر حد مقرر در توافقنامه ۲۰۱۵ است.

خبرگزاری میزان - گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی است که ایران مقداری از ذخایر اورانیوم خود را غنی‌سازی کرده است که بیش از ۳۰ برابر حد مقرر در توافقنامه ۲۰۱۵ است.

این‌گزارش می‌افزاید: ایران اکنون ۱۴۲.۱ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دارد که نسبت به آخرین گزارش در فوریه ۲۰.۶ کیلوگرم افزایش داشته است.

این گزارش ادعایی می‎گوید: براساس برآورد‌ها ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با افزایش ۶۷۵.۸ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم رسیده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی، در این گزارش از آنچه «تصمیم ایران درباره تغییر ندادن موضع خود درباره لغو مجوز چند نفر از بازرسان باتجربه این آژانس» خوانده شده، ابراز تاسف کرده است.

رویترز، می‌گوید دو گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رؤیت کرده که یکی از این گزارش‌ها به کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده است.

در بخشی از این گزارش ادعا شده است: در سال گذشته هیچ پیشرفتی در زمینه اجرای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ (۱۳ اسفند ۱۴۰۱) صورت نگرفته است.

آژانس انرژی اتمی، می‌گوید: مدیرکل آژانس بار دیگر به دولت ایران درخواست و تمایل خود را به ادامه گفت‌وگو‌های سطح بالا و مبادلات فنی متعاقب آن که از ۶ تا ۷ می ۲۰۲۴ (۱۷ و ۱۸ اردیبهشت) آغاز شد، اعلام می‌کند.

گروسی همچنین در این گزارش درباره آنچه «حل نشدن مسائل پادمان باقی‌مانده» خوانده شده، ابراز تاسف کرده است.

رویترز، ادعا کرده که گزارشی دیگر حاکی از آن است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد، نزدیک به ۹۰ درصد درجه تسلیحات، ۲۰.۶ کیلوگرم در طول ۳ ماه افزایش یافت و تا ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسید و ایران سپس ۵.۹ کیلوگرم را به سطح رقیق رساند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *