انتخابات آمریکا؛ انتقاد بایدن از حکم دادگاه عالی درباره ترامپ

9:46 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۲۰۴
انتخابات آمریکا؛ انتقاد بایدن از حکم دادگاه عالی درباره ترامپ
حکم دادگاه عالی آمریکا درباره مصونیت به دونالد ترامپ با واکنش شدید جو بایدن مواجه شده و نامزد حزب دموکرات این حکم را تضعیف حاکمیت قانون توصیف کرد.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تصمیم دادگاه عالی این کشور را درباره این که رؤسای‌جمهور از مصونیت مطلق در برابر تعقیب کیفری به دلیل اقدام‌ها براساس اختبارات قانونی برخوردار هستند، محکوم کرد.

این واکنش بایدن پس از آن صورت می‌گیرد که دادگاه عالی آمریکا به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور، براساس اختیارات قانونی رئیس‌جمهور مصونیت کامل داد.

بایدن طی اظهاراتی در کاخ سفید به این حکم واکنش نشان داده و گفت: در آمریکا هیچ پادشاهی وجود ندارد، هر کدام از ما در برابر قانون برابر هستیم، هیچ کس، هیچ کس بالاتر از قانون نیست، حتی رئیس‌جمهور آمریکا.

وی بیان کرد: با تصمیم امروز دادگاه عالی در مورد مصونیت رئیس‌جمهور، اساسا وضعیت تغییر کرد؛ برای تمام اهداف عملی، عملا هیچ محدودیتی در مورد آنچه رئیس‌جمهور می‌تواند انجام دهد وجود ندارد، این یک اصل جدید و یک سابقه خطرناک است، زیرا اختیارات رئیس‌جمهور دیگر از سوی قانون حتی دادگاه عالی آمریکا محدود نخواهد شد.

دیوان عالی آمریکا، در یک تصمیم با ۶ رای مثبت و ۳ رای منفی، حکم داد که ترامپ برای برخی از اقداماتی که به عنوان رئیس‌جمهور قبل از ترک قدرت انجام داده، مصونیت از تعقیب کیفری را دارد و احتمالا دادگاه وی به دلیل خرابکاری در انتخابات فدرال مرتبط با شورش ۶ ژانویه به تأخیر می‌افتد.

حکم اخیر دادگاه عالی آمریکا، تصمیم ماه فوریه (بهمن ماه) دادگاه تجدید نظر فدرال را رد می‌کند؛ دادگاه تجدید نظر در حکم خود تاکید کرده بود که رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ارتباط با شورش کنگره از مصونیت برخوردار نیست.

بایدن حکم دادگاه عالی را به عنوان یک «سابقه خطرناک» توصیف کرده و گفت: این حکم، حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند و بی‌خدمتی وحشتناک به آمریکایی‌هاست.

ناامیدی برخی دموکرات‌ها از بایدن

شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از ۵ منبع آگاه گزارش داد که بایدن ۴ روز پس از عملکرد فاجعه‌بار خود در مناظره، هنوز شخصا با مقام‌های ارشد دموکرات در کنگره تماس نگرفته تا حمایت آن‌ها را از خود تقویت کند.

تیم بایدن در تلاش است تا سوال‌های مطرح شده در حزب دموکرات در مورد اینکه آیا او می‌تواند به رقابت با ترامپ، ادامه دهد یا خیر، پاسخ دهد؛ یک قانونگذار دموکرات گفت: با این حال، ناامیدی فزاینده‌ای در حلقه داخلی رئیس‌جمهور وجود دارد.

بایدن شخصا با چاک شومر، رئیس اکثریت سنا و حکیم جفریس، رئیس اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا یا دیگر سران دموکرات کنگره تماسی برقرار نکرده است؛ تصمیمی که برخی از قانونگذاران را شگفت‌زده کرده است.

یکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این امر آزاردهنده است، کارکنان کاخ سفید دستکم در تماس‌های خصوصی با قانون‌گذاران باید شفاف باشند.

پیشتازی بدون تغییر ترامپ پس از مناظره

براساس یک نظرسنجی جدید، پس از مناظره هفته گذشته، پیشتازی ترامپ نسبت به بایدن در نظرسنجی‌های سراسری تغییری نکرده است.

نظرسنجی هاروارد/هریس بعد از برگزاری مناظره، نشان داد که ترامپ با اختلاف ۶ درصدی نسبت به بایدن در جایگاه بالاتری قرار داشته و ۴۷ درصد از آرا را به خود اختصاص داده است.

در این نظرسنجی بایدن ۴۱ درصد از آرا را به خود اختصاص داده است.

پیشتازی ۶ درصدی ترامپ در این نظرسنجی نسبت به نظرسنجی ماه می‌ (اردیبهشت ماه) هاروارد/هریس تغییری نداشته است؛ ترامپ در نظرسنجی قبلی ۴۹ درصد و بایدن ۴۳ درصد از آرا را به خود اختصاص داده بودند.

دموکرات‌ها به دنبال اعلام رسمی بایدن به عنوان نامزد انتخاباتی

کمیته ملی دموکرات آمریکا در حال بررسی نامزدی رسمی جو بایدن در اواسط ماه جولای (تیر ماه) است تا اطمینان حاصل کند که وی در انتخابات نوامبر (آبان ماه) حضور دارد.

به گزارش بلومبرگ، این تصمیم به خنثی کردن صحبت‌های درون‌حزبی درباره جایگزینی بایدن پس از عملکرد ضعیف در مناظره اخیر کمک می‌کند.

 به گفته منابع آگاه، تاریخ احتمالی برای اعلام رسمی نامزدی بایدن ۲۱ جولای (۳۱ تیر) است؛ زمانی که کمیته ملی دموکرات درباره اعتبارنامه کنوانسیون دموکرات‌ها به صورت مجازی تشکیل جلسه می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *