درخواست دیوان بین‌المللی کیفری برای تصمیم‌گیری فوری درباره بازداشت نتانیاهو

9:28 - 03 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۸۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
درخواست دیوان بین‌المللی کیفری برای تصمیم‌گیری فوری درباره بازداشت نتانیاهو
دادستان ارشد دیوان بین المللی کیفری با تاکید بر صلاحیت این دیوان در رسیدگی به پرونده جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، از قضات دیوان یادشده خواست درباره صدور احکام قضایی برای مقام‌های صهیونیست تصمیم فوری بگیرند.

خبرگزاری میزان – کریم اسد احمدخان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری جدیدترین موضع‌گیری خود را در پرونده رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها اعلام کرد؛ کریم اسد احمدخان، از قضات این دیوان خواست در مورد احکام قضایی برای مقام‌های رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرند.

جدیدترین گزارشی که از رسیدگی به پرونده جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در دیوان بین‌المللی کیفری منتشر شده، می‎گوید که کریم اسد احمدخان تاکید کرده که دیوان بین‌المللی کیفری صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های مربوط به ساکنان اراضی اشغالی را که مرتکب جنایت در سرزمین‌های فلسطینی می‌شوند، دارد.

وی در گزارش ۴۹ صفحه‌ای خود از قضات این دیوان خواست با رد چالش‌های حقوقی ارائه‎شده برخلاف این موضوع، درباره حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تصمیمی فوری بگیرند؛ چراکه هرگونه تاخیر غیر موجه در این رسیدگی‌ها بر حقوق قربانیان تاثیر سوء دارد.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری، در این موضع‌گیری ضمن رد استدلال‌های حقوقی مبتنی بر مفاد توافق نامه اسلو و ادعا‌های رژیم صهیونیستی درباره انجام تحقیقات در مورد شکایت‌ها و اتهام‌های جنایت‌های جنگی از سوی این رژیم، تصریح کرد: این یک قانون ثابت است که دادگاه در این شرایط دارای صلاحیت رسیدگی است.

در عین حال، دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی هم می‌گویند که دلایل منطقی درباره اینکه نتانیاهو و گالانت مسئول جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت هستند، وجود دارد.

مبنای درخواست کریم اسد احمدخان چیست؟

به نظر می‌رسد دلیل ارائه گزارش جدید کریم اسد احمدخان در پرونده رسیدگی به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت رژیم صهیونیستی برخی از استدلال‌های حقوقی ارائه شده به قضات دیوان بین‌المللی کیفری در هفته‌های اخیر است که عمدتا بر ادعای صلاحیت نداشتن این دیوان برای صدور حکم علیه مقام‌های صهیونیست براساس مفاد توافق صلح اسلو در سال ۱۹۹۳ متمرکز هستند.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری تاکید کرده است که توافقنامه‌هایی که صلاحیت این دیوان را زیر سوال می‌برند، فاقد اعتبار هستند؛ وی این استدلال‌های حقوقی را «ناسازگار با تفسیر و کاربرد مناسب» یک ماده در اساسنامه تاسیس دادگاه رم و مفاهیم اساسی صلاحیت تحت حقوق بین‌الملل، از جمله براساس قانون اشغال و چگونگی ارتباط این مفاهیم با تفسیر و کاربرد اساسنامه خواند.

حکم دیوان بین‌المللی کیفری درباره رژیم صهیونیستی چه زمانی اعلام می‌شود؟

درخواست کریم اسد احمدخان از قضات دیوان بین‌المللی کیفری برای تصمیم‌گیری درباره صدور احکام قضایی مقام‌های صهیونیست از جمله نتانیاهو و گالانت در حالی مطرح می‌شود که هیچ برنامه زمانی برای قضات جهت تصمیم‌گیری برای صدور حکم در این پرونده وجود ندارد.

این بدان معنا است که صدور حکم در این پرونده ضرب‌الاجلی ندارد.

درخواست صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت چه زمانی مطرح شد؟

 

درخواست دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری برای تصمیم‌گیری فوری درباره نتانیاهو

 

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری در ماه مه (اردیبهشت سال جاری) درخواست خود برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت داده بود.

وی هنگام طرح این درخواست، با اشاره به اینکه دلایل منطقی وجود دارد که نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مسئولیت جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت را بر عهده دارد، گفت: شواهدی داریم که نشان می‌دهد نتانیاهو و گالانت در قبال جنایت‌های مرتکب شده در سرزمین‌های فلسطینی مسئولیت کیفری دارند.

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در تشریح جنایت‌های ارتکابی مقام‌های رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: ما از شواهد به این نتیجه رسیدیم که مقام‌های اسرائیلی به‌طور سیستماتیک فلسطینی‌ها را از زندگی اولیه محروم کرده‌اند؛ نتانیاهو و گالانت غیرنظامیان غزه را از چیز‌های ضروری برای زنده ماندن محروم کردند؛ اتهام‌ها علیه نتانیاهو و گالانت شامل کشتار و قتل‌عام، تحمیل گرسنگی به‌عنوان روش جنگی، امتناع در ارسال کمک‌های بشردوستانه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در جریان جنگ هستند.

کریم اسد احمدخان در بخشی دیگر اظهار کرد: تایید می‌کنیم که جنایت‌های علیه بشریت به‌عنوان بخشی از حمله گسترده علیه فلسطینی‌ها انجام شده است.

این درخواست دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری، نخستین درخواستی است که براساس آن دیوان بین‌المللی کیفری به دنبال صدور احکام قضایی علیه سیاستمداران رژیم صهیونیستی از متحدان نزدیک آمریکا است.

واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی به درخواست صدور حکم بازداشت مقام‌های صهیونیست

 

درخواست دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری برای تصمیم‌گیری فوری درباره نتانیاهو

 

مقام‌های صهیونیست پیش از این اتهام ارتکاب جنایت جنگی علیه غزه را رد کرده و تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری را مورد انتقاد قرار دادند؛ این در حالی است که این رژیم طی ۱۰ ماه گذشته دست به قتل‌عام گسترده در باریکه غزه زده و ۴۰ هزار نفر را به شهادت رسانده است.

نتانیاهو نیز با طرح این ادعا که رژیم صهیونیستی عضوی از دیوان بین‌المللی کیفری نیست، اتهام‌های وارد شده را رد و اقدام‌های کریم اسد احمدخان را محکوم کرد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت سران این رژیم را صادر کند؛ براساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی و آمریکا هر ۲ از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته اند تا صدور این حکم‌ها را متوقف کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *