تکرار درخواست صدور حکم بازداشت مقام‌های صهیونیست؛ پیامد‌های حکم احتمالی لاهه برای رژیم صهیونیستی

8:54 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۴۹۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تکرار درخواست صدور حکم بازداشت مقام‌های صهیونیست؛ پیامد‌های حکم احتمالی لاهه برای رژیم صهیونیستی
تشدید جنایت‌‌های رژیم صهیونیستی، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را به تکرار درخواست از قضات این نهاد برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت واداشت.

خبرگزاری میزان – کریم اسد احمدخان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری بار دیگر از قضات این دیوان خواست با در نظر داشتن روند وخامت فزاینده اوضاع در فلسطین هرچه زودتر درباره صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو و یوآف گالانت، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اقدام کند.

درخواست دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری چیست؟

کریم اسد احمدخان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری بار دیگر از قاضی‌های این دیوان خواست سریع‌تر درباره صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت تصمیم‌گیری کنند؛ وی در توضیح این درخواست خود تاکید کرد: وخامت اوضاع فلسطین تصمیم‌گیری با فوریت بالا را ضروری می‌کند؛ ضمن اینکه اسرائیل تلاش دیپلماتیک خود را برای مداخله از جانب متحدانش ازسر گرفته است.

کریم‌خان در ماه مه (اردیبهشت) از قاضی‌های دیوان بین‌المللی کیفری خواسته بود تا حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت را به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت صادر کنند، زیرا دلایل معقولی در این رابطه وجود دارند؛ دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری همچنین هر ۲ سیاستمدار صهیونیست را به ارتکاب جنایت‌هایی از جمله گرسنگی دادن به غیرنظامیان به‌عنوان روشی برای جنگ، کشتار عمدی و حمله علیه غیرنظامیان متهم کرده است.

کریم‌خان در جدیدترین موضع‌گیری خود درباره این پرونده، بازداشت مقام‌های صهیونیست را برای تسهیل روند پرونده ضروری خوانده و اظهار کرد: بازداشت آن‌ها سبب می‌شود تا از نبود مانع یا خطر در مسیر تحقیقات یا برگزاری دادگاه جلوگیری شده و جنایت‌ها ادامه پیدا نکنند.

دلیل تکرار درخواست کریم‌خان چیست؟

جدیدترین درخواست کریم‌خان در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای جلوگیری از صدور احکام بازداشت تشدید کرده است.

این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شوند که رژیم صهیونیستی همزمان با تداوم حمله‌های جنایت‌کارانه به غزه، حمله‌های کم‌سابقه‌ای را نیز علیه کرانه باختری انجام می‌دهد؛ اقدامی که به‌زعم کارشناسان نتیجه بی‌توجهی و سکوت جامعه بین‌المللی به جنایت‌های ماه‌های گذشته این رژیم علیه غزه است.

تکرار درخواست صدور حکم بازداشت مقام‌های صهیونیست؛ پیامد‌های حکم احتمالی لاهه برای رژیم صهیونیستی چیست؟

اهمیت درخواست دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری چیست؟

درخواست کریم‌خان برای صدور حکم بازداشت مقام‌های صهیونیست از سوی قاضی‌های دیوان بین‌المللی کیفری که تاکنون چندبار تکرار شده و مورد تاکید قرار گرفته است، در حالی رخ می‌دهد که چشم‌انداز جنگ غزه بسیار نگران‌کننده است.

براساس آمار‌ها طی ۱۱ ماه گذشته از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه حدود ۵۰ هزار فلسطینی به شهادت رسیدند؛ این در حالی است که بنا‌به اعلام مقام‌های فلسطینی و سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری، رژیم صهیونیستی عامدانه غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و اصل تمایز در جنگ را رعایت نمی‌کند.

ازسوی دیگر مذاکرات توافق برای برقراری آتش‌بس با مانع‌تراشی‌ها و کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی با موانع جدی مواجه شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

واکنش رژیم صهیونیستی به درخواست کریم‌خان

دفتر نتانیاهو، روز گذشته با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که درخواست دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری نتیجه یهودستیزی و نوعی رسوایی اخلاقی است.

بیانیه یادشده همچنین ادعا کرده که فرآیند‌های لاهه از نظر سیاسی مغرضانه بوده و بر هیچ مبنای حقوقی حرفه‌ای قرار ندارد.

یک مقام صهیونیستی نیز اعلام کرد که تلاش جدیدی برای جلوگیری از صدور حکم از طریق لابی کردن با متحدان اروپایی برای مداخله ازسوی رژیم صهیونیستی در جریان است؛ یکی از افراد آشنا به این موضوع گفت: اسرائیل درگیر تلاش دیپلماتیک گسترده‌ای در سطح بین‌المللی برای جلب حمایت و عقب‌نشینی از ضمانت‌های احتمالی است.

براساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی در حال رایزنی با بیش از ۱۲۰ کشور از جمله همه متحدان غربی خود است تا صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی کیفری را بی‌اثر کرده و بازداشت احتمالی سیاستمداران خود را در خاک آن‌ها جهت تحویل به دیوان بین‌المللی کیفری لغو کند.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا صدور حکم یادشده را دارای تاثیر‌های منفی بر توافق آتش‌بس بخواند؛ یک دیپلمات صهیونیست مستقر در اروپای غربی ادعا کرد: انتظار نداریم دادستان این موضوع را درک کند، اما دوستان ما می‌دانند که هرگونه گفت‌وگو و مذاکره تحت‌الشعاع این موضوع قرار خواهد گرفت.

آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ کدام عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیستند و اساسنامه رم را امضا نکرده‌اند.

تکرار درخواست صدور حکم بازداشت مقام‌های صهیونیست؛ پیامد‌های حکم احتمالی لاهه برای رژیم صهیونیستی چیست؟

واکنش حامیان رژیم صهیونیستی به درخواست کریم‌خان

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی است که دادستان برای صدور احکام بازداشت مقام‌های رژیم صهیونیستی عجله دارد و این امر به مقام‌های صهیونیستی و سیستم حقوقی آن فرصت کاملی را برای فراهم کردن اسناد و مدارک نمی‌دهد.

آلمان نیز که برای حمایت از رژیم صهیونیستی در این پرونده مداخله کرد، ادعاهای مشابهی را مطرح کرد؛ در بیانیه دولت آلمان ادعا شده است: از آنجایی که اسرائیل در حال حاضر در جنگ است، باید فرصت مناسب و واقعی برای به کار انداختن سازوکار‌های های پاسخگویی به آن داده می‌شد.

نقش برجسته کریم‌خان در پرونده مناقشه فلسطین

کریم اسد احمدخان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری از چهره‌های برجسته اخبار مربوط به جنایت‌های جنگی در یک سال گذشته بوده است؛ ورود وی به پرونده جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه در ماه مه ۲۰۲۴، به درخواست صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت منجر شد.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری براساس صلاحیت این دیوان برای بررسی چهار جنایت بین‌المللی شامل جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و جنایت تجاوز پرونده یادشده را پیگیری می‌کند.

در صورت درخواست شورای امنیت سازمان ملل یا یکی از ۱۲۴ کشور عضو دیوان بین‌المللی کیفری، دادستان می‌تواند تحقیقاتی را آغاز کند؛ ضمن اینکه دادستان دیوان می‌توانند به ابتکار خود تحقیقاتی را آغاز کنند، همان‌طور که در پرونده فلسطین این اتفاق افتاد.

فاتو بنسودا، سلف کریم‌خان، تحقیقاتی را علیه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد که مبنای بررسی‌های کریم‌خان قرار گرفتند؛ آمریکا به‌عنوان متحد اصلی رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری می‌بایست تحقیقات جدیدی را آغاز کند تا نگرانی در مورد روند قانونی وجود نداشته باشد.

پیامد‌های صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت برای رژیم صهیونیستی چیست؟

تاریخچه دیوان بین‌المللی کیفری از وجود صدور احکام بازداشت بی‌نتیجه حکایت دارند؛ عمرالبشیر، سیف‌الاسلام قذافی، ... از جمله افرادی هستند که با وجود صدور حکم بازداشت دیوان همچنان آزاد هستند.

با وجود این سابقه، انتظار می‌رود که صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت برای رژیم صهیونیستی پیامد‌های مختلفی داشته باشد.

نخست اینکه آن‌ها باید از سفر به کشور‌های عضو دیوان بین‌المللی کیفری پرهیز کنند، زیرا این کشور‌ها موظف به دستگیری آن‌ها در هنگام ورود هستند.

دو، صدور چنین حکمی به معنای به رسمیت شناخته شدن ارتکاب جنایت جنگی و علیه بشریت از سوی مقام‌های صهیونیست است؛ تصمیمی که احتمالا منجر به افزایش انزوای سیاسی و تحریم‌ها خواهد شد.

این پیامد چندان دور از انتظار نیست؛ چراکه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، چند کشور فروش تسلیحات خود را به این رژیم متوقف کرده‌اند؛ صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت می‌تواند دامنه چنین اقدام‌هایی را گسترش دهد.

تاثیر اقتصادی تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت نیز شدید خواهد بود؛ این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران و صندوق‌های خاصی را به جدایی از رژیم صهیونیستی و واگذاری سهام‌ها سوق دهد؛ چراکه بسیاری از صندوق‌ها دارای سیاست‌های اخلاقی هستند که آن‌ها را از مشارکت در فعالیت‌هایی که از ارتکاب جنایت‌های جنگی و جنایت‌ها علیه بشریت حمایت می‌کنند یا به آن‌ها کمک می‌کند، باز می‌دارد.

البته صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت از سوی دیوان بین‌المللی کیفری از گزند پیامد‌های تحمیلی بر دیوان ازسوی متحدان رژیم صهیونیستی به‌ویژه آمریکا نیز قابل ارزیابی است؛ مجلس نمایندگان آمریکا، در ماه ژوئن (خرداد/ تیر) قانونی را برای تحریم دیوان بین‌المللی کیفری و مقام‌های آن به دلیل درخواست حکم بازداشت علیه سران رژیم صهیونیستی تصویب کرد.

هرچند بعید است که این قانون ازسوی سنای آمریکا پذیرفته شده و به قانون تبدیل شود، اما انتخابات آتی آمریکا و چشم‌انداز یک دولت جمهوری‌خواه، ممکن است به معنای بروز دردسر‌های جدی برای دیوان بین‌المللی کیفری باشد.

در دوره قبلی حضور جمهوری‌خواهان در کاخ سفید، دونالد ترامپ در پاسخ به تحقیقات بنسودا در مورد جنایت‌های ارتکابی آمریکا در افغانستان و رژیم صهیونیستی در فلسطین، تحریم‌هایی را علیه وی اعمال کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *