اتحادیه اروپا علیه مهاجران؛ آنچه از سیاست تشدید بازرسی‌های مرزی می‌دانیم

9:59 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۵۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اتحادیه اروپا علیه مهاجران؛ آنچه از سیاست تشدید بازرسی‌های مرزی می‌دانیم
کشور‌های اتحادیه اروپا طی ماه‌های گذشته سیاست‌هایی را علیه مهاجران اجرا کرده‌اند که بازرسی‌ها و کنترل مرزی نیز یکی از این سیاست‌ها است.

خبرگزاری میزان - اتحادیه اروپا با افزایش ورود مهاجران مواجه بوده و این موضوع برای برخی از کشور‌های عضو بهانه‌ای شده تا بازرسی‌های مرزی را در محدوده‌ای که معمولا یک منطقه گسترده تردد آزاد است (منطقه شینگن) بازگردانند.

قوانین شینگن این امکان را به‌عنوان آخرین راه‌حل برای جلوگیری از آنچه تهدید‌های جدی برای امنیت داخلی یا سیاست عمومی خوانده شده، می‌دهد.

اتریش

اتریش بازرسی‌ها را در مرز‌های خود با اسلواکی و جمهوری چک تا ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) و با اسلوونی و مجارستان تا ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) تشدید کرده است. 

کارولین ادستادلر، وزیر اتحادیه اروپا در کابینه اتریش به‌تازگی گفته است که بروکسل باید تغییر‌هایی در سیاست‌های مهاجرتی این اتحادیه ایجاد کند؛ او همچنین گفت که بروکسل باید مراکز پناهندگی در خارج از این اتحادیه را برای پاسخگویی به نگرانی‌های رای‌دهندگان نزدیک به جریان راست افراطی در دستورکار قرار دهد.

ادستادلر، که از حزب میانه‌رو در اتریش است ضمن بیان این موضوع، در ادامه گفت: ما باید نگرانی‌های شهروندان اتریشی را جدی بگیریم؛ یکی از این نگرانی‌ها افزایش مهاجران غیرقانونی در وین و دیگر شهر‌های ما است.

دانمارک

دانمارک با اشاره به آنچه تهدید‌های تروریستی مربوط به تحولات در سال ۲۰۲۳ و خطرات جاسوسی خوانده، در حال بازرسی ترانزیت زمینی و دریایی از سمت آلمان تا ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) است.

دانمارک پیش از این نیز سیاست‌های ضدمهاجرتی و مغایر با حقوق بشر را پیاده‌سازی کرده بود. 

به‌عنوان نمونه، جداسازی اجباری کودکان خانواده‌های آسیب‌پذیر، یکی از مهم‌ترین وجوه نقض حقوق بشری از سوی دولت دانمارک است؛ دولتی که به بهانه تامین رفاه بیشتر شهروندان خود از طریق جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات از شهروندان و دیگر افراد حاضر در این کشور، آتش جنگ‌های سیاسی را روشن یا شعله می‌کند یا خانواده‌های آسیب‌پذیر را با پیامد‌های غیرانسانی مواجه می‌سازد. 

فرانسه

فرانسه هم به فشار بر سیستم پذیرش مهاجران و آنچه تهدیدهای تروریسم خوانده، در بازگرداندن بازرسی‌ها در مرزهای خود با کشورهای شینگن اشاره کرد که تا 31 اکتبر (10 آبان) ادامه دارد.

فرانسه، کشوری در قلب اروپا بوده که طی سال‌های گذشته با موج فزاینده‌ای از نژادپرستی و همچنین اسلام‌ستیزی مواجه بوده است.

براساس مطالعات انجام شده، ۴۳ درصد از شهروندان فرانسوی مورد بررسی فکر می‌کنند که ناامنی عمدتا به دلیل وجود مهاجران در این کشور است. این نرخ برای حامیان راست افراطی حدود ۸۳ درصد بود.

آلمان

دولت آلمان قصد دارد در ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) کنترل شدیدتری را در تمام مرز‌های زمینی خود اعمال کند که در ابتدا به‌مدت ۶ ماه ادامه خواهد داشت.

این کشور سال گذشته کنترل شدیدتری را در مرز‌های زمینی خود با لهستان، جمهوری چک و سوئیس اعلام کرد؛ به‌گفته این کشور، کنترل‌ها و بازرسی‌ها در مرز با اتریش به این کشور اجازه داده تا از ورود ۳۰ هزار مهاجر از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) جلوگیری کند.

ایتالیا

کنترل‌های مرزی ایتالیا با اسلوونی قرار است تا ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر) ادامه داشته باشد.

رم به‌دلیل آنچه خطر پنهان شدن تروریست‌ها را در میان مهاجران در مسیر بالکان، نگرانی‌ها در مورد جنگ اوکراین و خشونت‌های احتمالی مرتبط با ریاست ایتالیا در گروه ۷ خوانده، تشدید کنترل‌ها را اعلام کرده است. 

پیش از این نیز گزارش شده بود که ایتالیا اقدام‌های خود را برای سرکوب مهاجرانی که از طریق دریای مدیترانه به این کشور سفر می‌کنند، افزایش داده است.

درهمین حال، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا از حزب راست افراطی با آلبانی (کشوری در بالکان) به‌تازگی برای باز کردن ۲ مرکز پردازش برای پناهجویان دریایی که در مسیر سواحل ایتالیا رهگیری می‌شوند، توافق کردند.

نروژ

نروژ یکی از اعضای اتحادیه اروپا نیست، اما به ترتیبات شینگن تعلق دارد.

این کشور نیز کنترل‌های مرزی را در بنادر دارای راه مواصلاتی به منطقه شینگن تا ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) برقرار کرد.

اسلوونی

اسلوونی نیز به بهانه وخامت اوضاع امنیتی در خاورمیانه و اوکراین و جنایت‌های سازمان‌یافته در بالکان غربی، کنترل مرزی با کرواسی و مجارستان را تا ۲۱ دسامبر (اول دی) برقرار کرده است. 

سوئد

سوئد کنترل‌های مرزی خود را تا ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) تشدید و دلیل آن را افزایش خطر خشونت عنوان کرده است. 

مقام‌های سوئد پیش از این گفته بودند که در نتیجه سیاست‌های محدودکننده مهاجرتی، تقاضا‌های پناهجویی در این کشور به کمترین میزان در طی ۲۵ سال اخیر رسیده است.

ماریا مالمر استنرگارد، وزیر مهاجرت سوئد، گفته است که آمار‌های رسمی دولتی نشان می‌دهند در دوره ژانویه تا می‌سال ۲۰۲۴ (دی/بهمن ۱۴۰۲ تا اردیبهشت/خرداد ۱۴۰۳)، تعداد مهاجرت‌کنندگان از این کشور ۵ هزار و ۷۰۰ نفر بیشتر از پناهجویان ورودی بوده است.

فنلاند

فنلاند در واکنش به آنچه افزایش ورود پناهجویان از کشور‌های ثالث خوانده، ایست‌های بازرسی در مرز زمینی خود با روسیه را برای مدت نامحدودی بسته اعلام کرد.

فنلاند همچنین به‌تازگی لایحه‌ای را تصویب کرده که به افسران مرزی اجازه می‌دهد پناهجویان را از مرز‌های خود دور کنند. 

این اقدام در حالی انجام شده که کارشناسان و گروه‌های حقوق بشری هشدار می‌دهند که این لایحه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *