فرکانس خشونت‌بار توقف‌های ترافیکی پلیس آمریکا؛ ماجرای تایریک هیل چیست؟

10:24 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۵۳۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فرکانس خشونت‌بار توقف‌های ترافیکی پلیس آمریکا؛ ماجرای تایریک هیل چیست؟
برخوردهای خشونت‌بار پلیس آمریکا با شهروندان سیاه‌پوست در رویدادهای ترافیکی همچنان ادامه دارد و نقض گسترده حقوق آن‌ها و در برخی موارد مرگشان را رقم می‌زند.

خبرگزاری میزان – پرونده برخورد‌های خشونت‌بار پلیس آمریکا با شهروندان این کشور به‌ویژه شهروندان از اقلیت‌های قومی و نژادی، پرونده همیشه بازی است که هر روز بر صفحه‌های آن افزوده می‌شود؛ این برخورد‌های خشونت‌بار ازسوی کارشناسان و معترضان در چارچوب نژادپرستی نظام‌مند این نهاد ارزیابی و بررسی می‌شود.

خشونت‌های نژادپرستانه پلیس آمریکا در توقف‌های ترافیکی که در موارد متعددی مرگ‌بار شده‌اند، از موضوع‌های به‌شدت مورد انتقاد هستند که اعتراض‌های زیادی را به‌دنبال داشته‌اند.

برخورد خشن پلیس ایالت فلوریدا با تایریک هیل، بازیکن معروف فوتبال آمریکایی بار دیگر موضوع نژادپرستی نهادینه در پلیس آمریکا را به صدر اخبار و گفت‌وگو‌ها در شبکه‌های اجتماعی این کشور آورده و مقایسه‌های قابل‌توجهی را درپی داشته است.

ماجرای برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با تایریک هیل چه بود؟

ویدیو‌های منتشرشده از دوربین‌های بدنه افسران پلیس ایالت فلوریدا نشان می‌دهد که تایریک هیل، ستاره NFL پیش از شروع بازی‌های تیمش در دوشنبه گذشته، گرفتار بازرسی خشونت‌بار ترافیکی پلیس شد؛ آنچه در این ویدیو مشخص است، رفتار‌های تهاجمی، غیرحرفه‌ای و سوءاستفاده از قدرت از سوی افسران پلیس است.

ویدیو‌های یادشده هیل را نشان می‌دهند که با دستان دستبند زده شده، روی زمین خوابانده شده است و افسر پلیس با توهین و تحقیر با وی حرف می‌زند؛ در این ویدیو مشخص است که افسران پلیس به دیگر بازیکنی که به خشونت پلیس علیه هیل اعتراض کرد، نیز دستبند زدند.

تیم میامی دلفنیز که هیل برای آن بازی می‌کند، با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود از رفتار بیش از حد تهاجمی و خشونت‌آمیز افسران پلیس با هیل و بازیکنان همراهش اعلام و استفاده پلیس از زور بیش از حد را محکوم کرد.

تایریک هیل با اعتراف به اینکه با سرعت بالا رانندگی می‌کرد و بلافاصله پس از توقف از دستور‌های پلیس پیروی نکرد، درباره این حادثه گفت: اگر تایریک هیل نبودم، چه می‌شد؛ منظور او از این پرسش کاملا مشخص است؛ قطعا رفتار پلیس با یک مرد سیاه‌پوست معمولی وضعیت بدتری را رقم می‌زد، همان‌گونه که تاکنون رخ داده است.

 

ادعای پلیس درباره برخورد خشونت‌بار با هیل

اداره پلیس شهر میامی در ایالت فلوریدا گزارش داد که یکی از افسران درگیر برای انجام تحقیقات به مرخصی اداری رفته است؛ ضمن اینکه تحقیقات درباره این حادثه آغاز شده است.

اتحادیه پلیس منطقه‌ای نیز ادعا کرد که دلیل برخورد خشونت‌بار با تایریک هیل، همکاری نکردن او با افسران پلیس حاضر در صحنه بود.

مدیر ارشد اداره پلیس میامی هم مدعی شد که زور بیش از حد علیه مردان سیاه‌پوست موضوع غیرمعمولی نیست، بلکه در سراسر آمریکا رایج است؛ بنابراین باید به آن در عرصه ملی پرداخته شود.

مقایسه‌ای قابل تامل

کاربران در شبکه‌های اجتماعی، اقدام‌های پلیس میامی علیه تایریک هیل را به‌شدت محکوم کرده و بسیاری از آن‌ها حوادث خشونت‌آمیزی را که به‌طور تاریخی علیه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار رخ داده است، یادآوری کردند.

آیا اگر کلت گری (Colt Gray)، نوجوان ۱۴ ساله سفیدپوست عامل تیراندازی در مدرسه آلاپاچی ایالت جورجیا که کشته شدن چهار نفر را درپی داشت، سیاه‌پوست بود، زنده دستگیر می‌شد؟ پلیس تامیر رایس ۱۲ ساله سیاه‌پوست را کشت، چون اسلحه اسباب بازی در دست داشت؛ در حالی که دیلن روف، نوجوان سفیدپوست پس از کشتن ۹ سیاه‌پوست توسط پلیس زنده دستگیر شد، سونیا مسی، یک مادر سیاه‌پوست بر اثر تیراندازی پلیس در خانه‌اش کشته شد؛ در حالی که پیتون گندرون، نوجوان سفیدپوستی که ۱۰ سیاه‌پوست را به قتل رساند، زنده توسط پلیس دستگیر شد، استیون کلارک، مرد سیاه‌پوست ۲۲ ساله در حیاط خانه مادربزرگش کشته شد، چون پلیس او را اشتباه گرفته بود.

نمونه‌های از این دست که اکنون در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌شوند، بسیار هستند؛ همه این مقایسه‌ها که ریشه در آمارها نیز دارند، تاریخ تاریکی از خشونت مرگ‌بار نهادینه پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان را در پس‌زمینه دارد.

خشونت‌های نژادپرستانه پلیس آمریکا در سال‌های اخیر به‌ویژه در پی قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست در ۲۰۲۰ بالا گرفته است؛ این اعتراض‌ها بار دیگر درپی قتل سونیا مسی و راجر فورتسون دیگر شهروندان سیاه‌پوست در سال جاری زنده شده‌اند.

با وجود این اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده، در همچنان بر پاشنه خشونت‌های مرگ‌بار پلیس آمریکا علیه شهروندان سیاه‌پوست می‌گردد و آن‌ها را قربانی می‌کند.

سیاه‌پوستان؛ اصلی‌ترین قربانیان خشونت‌های پلیس آمریکا

خشونتی که تایریک هیل را هدف قرار داد، نمونه‌ای از خشونت فراگیر پلیس و نژادپرستی نظام‌مند آن به‌ویژه در رویداد‌های ترافیکی در آمریکا است.

براساس گزارش تحقیقی واشنگتن پست، در سال ۲۰۲۴ حدود ۸۱۰ شهروند آمریکایی به دست پلیس کشته شدند؛ در سال ۲۰۲۳ هزار و ۱۶۳ نفر هم به دست پلیس آمریکا کشته شده بودند که یک رکورد محسوب می‌شد.

در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که سیاه‌پوستان آمریکایی، ۲ برابر بیشتر از سفیدپوستان در این کشور در معرض خطر کشته شدن به دست پلیس قرار دارند.

ازسوی دیگر، بررسی‌های Mapping Police Violence نشان می‌دهد که پلیس آمریکا سالانه دست‌کم علیه ۳۰۰ هزار نفر از زور بیش از حد و سوءاستفاده از قدرت استفاده می‌کند؛ این حوادث شامل استفاده از شوکر و حمله سگ‌ها می‌شود.

این داده‌ها مانند داده‌های پلیس فدرال آمریکا اف‌بی‌آی ناقص هستند، زیرا فقط شامل اطلاعات آن دسته از اداره‌های پلیسی می‌شود که به داوطلبانه با سازمان Mapping Police Violence پاسخ دادند.

گزارش یادشده همچنین نشان داد که سیاه‌پوستان سه برابر بیشتر از سفیدپوستان هدف زور بیش از حد قرار دارند؛ موسس مرکز Mapping Police Violence در این باره گفت: تعداد موارد استفاده پلیس از زور بیش از حد بسیار بیشتر از مواردی است که شناسایی شده‌اند؛ توقف‌های ترافیکی یکی از متداول‌ترین عرصه‌های برخورد پلیس با مردم است که در فرکانس بالایی برای شهروندان سیاه‌پوست مرگ‌بار می‌شود.

براساس گزارش ویژه اداره آمار دادگستری آمریکا در سال ۲۰۲۲ سیاه‌پوستان با نرخ بیشتری در معرض توقف‌های خشونت‌بار ترافیکی قرار دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *