مرگ سونیا میسی؛ نمونه‌ای از دلیل بی‌اعتمادی سیاه‌پوستان به پلیس آمریکا

8:58 - 07 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۲۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ سونیا میسی؛ نمونه‌ای از دلیل بی‌اعتمادی سیاه‌پوستان به پلیس آمریکا
خشونت پلیس آمریکا طی دهه‌های گذشته به‌طور نامتناسبی بر جوامع سیاه‌پوست در آمریکا تاثیر گذاشته و به همین دلیل اعتماد به افسران پلیس در این کشور کاهش یافته است.

خبرگزاری میزان - مرگ وحشتناک و قابل پیشگیری سونیا میسی دلیل دیگری است که چرا سیاه‌پوستان آمریکایی به پلیس خشن این کشور اعتماد ندارند.

یک معاون کلانتر در ۶ جولای (۱۶ تیر) میسی را در خانه‌اش در ایالت ایلینوی با شلیک گلوله به قتل رساند. این در حالی است که میسی برای دریافت کمک با پلیس تماس گرفته بود. 

ویدیوی به دست آمده از دوربین نصب شده بر روی لباس افسر پلیس نشان می‌دهد که شان گریسون، معاون کلانتر شهر سانگامون، در حالی که سونیا میسی دستور پلیس را اجرا می‌کرد، به میسی تیراندازی کرد. این زن سیاه‌پوست در حال اجرای دستور افسر پلیس برای جابجا کردن یک قابلمه پر از آب داغ بود که هدف تیراندازی قرار گرفت. 

مرگ سونیا میسی؛ نمونه‌ای از دلیل بی‌اعتمادی سیاه‌پوستان به پلیس آمریکا

براساس گزارش‌ها، گریسون بازداشت و متهم به قتل درجه یک شده است.

سوابق به دست آمده از سوی سی‌بی‌اس نیوز (CBS News) نشان می‌دهد که گریسون پیش از این نیز پرونده انضباطی داشت که شامل اتهام‌های قلدری و سوءاستفاده از قدرت بود.

ویمن مردیت، رئیس پلیس شهر ژیرارد گفت: او (گریسون) مانند یک قلدر عمل می‌کرد؛ او از من می‌خواست کارهایی را انجام دهم که راحت نبود.

مرگ سونیا میسی؛ نمونه‌ای از دلیل بی‌اعتمادی سیاه‌پوستان به پلیس آمریکا

مدارک به دست آمده نشان می‌دهد که روسای سابق گریسون همواره درباره رفتار او ابراز نگرانی می‌کردند.

با این حال، این بازداشت عدالت را برای میسی اجرا نمی‌کند. بازداشت معاون سابق اکنون غم و اندوه خانواده قربانی و سیاه‌پوستان آمریکایی را التیام نمی‌بخشد. 

نژادپرستی سیستماتیک در پلیس آمریکا

مرگ سونیا میسی نشانه‌ای از نژادپرستی سیستماتیک است که همچنان به خشونت علیه سیاه‌پوستان و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار منجر می‌شود.

گزارش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد خشونت پلیس آمریکا به‌طور نامتناسبی بر جوامع سیاه‌پوست در آمریکا تاثیر می‌گذارد. در حالی که بیشتر گفتمان‌ها بر مردان سیاه‌پوست متمرکز است، اما زنان سیاه‌پوست نیز آسیب‌های قابل توجه و اغلب نادیده گرفته شده ناشی از خشونت پلیس را تجربه می‌کنند.

ماهیت فراگیر خشونت پلیس آمریکا بی‌اعتمادی عمیقی را به مجریان قانون و سیستم قضایی آمریکا ایجاد کرده و جست‌وجوی کمک را برای زنان سیاه‌پوست در زمانی که به آن نیاز دارند، دشوار می‌سازد.

جمیلا هاج، مدیرعامل موسسه ایکوال جاستیس یواس‌ای Equal Justice USA در بیانیه‌ای، گفت: امیدواریم که کشورمان ارزش زنان سیاه‌پوست را به رسمیت بشناسد؛ بار دیگر به ما یادآوری می‌شود که سیاه‌پوستان از دست پلیس در امان نیستند، حتی اگر به دنبال دریافت کمک باشند. 

مرگ سونیا میسی؛ نمونه‌ای از دلیل بی‌اعتمادی سیاه‌پوستان به پلیس آمریکا

هاج همچنین گفت: ما باید به قرن‌ها سیاست‌های نژادپرستانه در سیستم حقوقی کیفری خود پایان دهیم که این قتل و آسیب غم‌انگیز را ممکن می‌سازد.

 

خشونت نامتناسب پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان

برای زنان سیاه‌پوستی که از خشونت پلیس جان سالم به در می‌برند، این تلفات روانی می‌تواند به اختلال استرس پس از سانحه، افزایش اضطراب و هوشیاری بیش از حد و ترس دائمی از برخورد‌های احتمالی پلیس منجر شود. 

براساس تحلیلی که واشنگتن پست در حال انجام است، پلیس در آمریکا سالانه بیش از هزار نفر را هدف تیراندازی قرار داده و می‌کشد. پلیس بیشترین تعداد افراد را در سال ۲۰۲۳ کشته است. 

براساس داده‌های این روزنامه آمریکایی، اگرچه نیمی از افرادی که از سوی پلیس هدف تیراندازی قرار گرفته و کشته می‌شوند سفیدپوست هستند، اما سیاه‌پوستان آمریکایی به میزان نامتناسبی هدف گلوله قرار می‌گیرند.

سیاه‌پوستان تقریبا ۱۴ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند و بیش از ۲ برابر در مقایسه با سفیدپوستان آمریکایی از سوی پلیس کشته می‌شوند. آمریکایی‌های لاتین‌تبار نیز از سوی پلیس به میزان نامتناسبی کشته می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *