همبستگی با فلسطین در جشنواره فیلم ونیز؛ کارگردان یهودی آمریکایی نسل‌کشی در غزه را محکوم کرد

11:14 - 18 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۹۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
همبستگی با فلسطین در جشنواره فیلم ونیز؛ کارگردان یهودی آمریکایی نسل‌کشی در غزه را محکوم کرد
جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سال ۲۰۲۴ با وجود مخالفت برگزارکنندگان با تحریم فیلم‌های رژیم صهیونیستی از روز نخست تا روز پایانی رویداد به محلی برای همبستگی با مردم فلسطین تبدیل شد.

خبرگزاری میزان – هشتادویکمین جشنواره فیلم ونیز که ۲۸ آگوست (۷ شهریور) آغاز به کار کرده بود، روز گذشته در ۷ سپتامبر (۱۷ شهریور) با معرفی برندگان و برگزیدگان به کار خود پایان داد.

سارا فریدلند، کارگردان یهودی - آمریکایی شب گذشته هنگام دریافت جایزه خود در جشنواره فیلم ونیز ضمن محکوم کردن نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: من این جایزه را در سیصدوسی‌وششمین روز از نسل‌کشی اسرائیل در غزه و هفتاد‌وششمین سال اشغال غزه می‌پذیرم؛ من در همبستگی با مردم فلسطین در مبارزه آن‌ها برای آزادی ایستاده‌ام.

وی همچنین تاکید کرد: بر این باورم مسئولیت ما به‌عنوان افرادی که در حوزه سینما فعالیت داریم، این است که از بستر‌های نهادی که از طریق آن کار می‌کنیم، برای مقابله با معافیت از مجازات اسرائیل در صحنه جهانی استفاده کنیم؛ من با مردم فلسطین در مبارزه برای آزادی اعلام همبستگی می‌کنم.

جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سال ۲۰۲۴ با تاکید شرکت‌کنندگان، ستارگان و مهمانان آن بر همبستگی با فلسطینی‌ها برگزار شد؛ این در حالی است که برگزارکنندگان این رویداد بزرگ فرهنگی درخواست‌ها برای تحریم آثار رژیم صهیونیستی را رد کرده بودند.

موضوع غزه و جنایت‌های تقریبا یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه این منطقه بخش مهمی از متن و حاشیه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به‌عنوان قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان را تشکیل می‌داد؛ اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها و ساکنان غزه از پیش از آغاز این رویداد شکل گرفت.

جشنواره فیلم ونیز در ۲۸ آگوست در حالی آغاز شد که بیش از ۳۵۰ متخصص صنعت فیلم در نامه‌ای سرگشاده به سازمان‌دهندگان این رویداد از گنجاندن ۲ فیلم رژیم صهیونیستی در فهرست نمایش انتقاد کردند؛ این نامه ازسوی Artists for Palestine Italia منتشر شده است.

در این نامه سرگشاده با اعتراض به گنجاندن فیلم‌های یادشده در فهرست نمایش جشنواره، تاکید شد: این فیلم‌ها در سفید کردن ظلم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها شریک هستند؛ ما هنرمندان، فیلمسازان و تهیه‌کنندگان امضاکننده نامه، همدستی با رژیم آپارتاید اسرائیل را رد می‌کنیم و با شست‌وشوی هنری نسل‌کشی غزه علیه فلسطینی‌ها مخالف هستیم.

نویسندگان نامه همچنین اعلام کردند: جشنواره فیلم ونیز درباره جنایت‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین سکوت کرده است؛ این سکوت ما را عمیقا خشمگین می‌کند؛ غیرقابل قبول است که فیلم‌های ساخته‌شده توسط شرکت‌های فیلم‌سازی در رژیمی که در جنایت‌ها علیه مردم فلسطین دست دارد، در ونیز به نمایش درآیند.

 

همبستگی با فلسطین در جشنواره فیلم ونیز؛ کارگردان یهودی آمریکایی نسل‌کشی در غزه را محکوم کرد

هنرمندان فلسطینی از جمله هانی ابواسعد، رزالیند نشاشیبی، رائد آندونی و صالح باکری و همچنین فیلمسازان و بازیگران برجسته ایتالیایی مانند انریکو پارنتی، الساندرا فرینی، نیکولو سنی و سیمونا کاوالاری ازجمله امضاکنندگان نامه یادشده بودند.

آلبرتو باربرا، مدیر هنری جشنواره فیلم، در واکنش به این نامه سرگشاده، درخواست مطرح‌شده در آن را رد کرده و در گفت‌وگو با مجله ددلاین ادعا کرد که جشنواره پذیرای همه افراد با دیدگاه‌های سیاسی مختلف است.

پس از آن‌که درخواست‌ها با تحریم آثار شرکت‌کنندگان رژیم صهیونیستی در این جشنواره به دلیل جنایت‌های علیه بشریت این رژیم علیه غزه طی ۱۱ ماه گذشته از سوی برگزارکنندگان آن رد شد، مراسم افتتاحیه جشنواره شاهد اعلام همبستگی شمار قابل توجهی از مهمانان با فلسطین و غزه بود.

پوشیدن لباس‌هایی با درج شعار‌های «فلسطین آزاد» و «نسل‌کشی در غزه را متوقف کند» از سوی حاضران روی فرش قرمز قدیمی‌ترین رویداد صنعت فیلم جهان سبب شد تا این جشنواره به رویدادی برای آگاه‌سازی جهان نسبت به جنایت‌های جاری در این منطقه تبدیل شود.

 

همبستگی با فلسطین در جشنواره فیلم ونیز؛ کارگردان یهودی آمریکایی نسل‌کشی در غزه را محکوم کرد

اعلام حمایت از فلسطین و انجام اقدام‌های نمادین مانند گذاشتن بچ یا سنجاق پرچم فلسطین روی لباس، همراه داشتن اکسسوری‌ (لوازم جانبی) با نشان فلسطین، به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطین، ... در این چارچوب در روز‌های برگزاری جشنواره فیلم ونیز ادامه یافت.

یکی از قوی‌ترین پیام‌های همبستگی با مردم فلسطین روز پنجشنبه از سوی بازیگران و عوامل فیلم آیچا از کشور تونس صادر شد؛ مهدی برساوی، کارگردان در کنار دیگر عوامل این فیلم پارچه‌نوشته‌ای را در دست گرفتند که روی آن درج شده بود: «نسل‌کشی را متوقف کنید.»

البته آن‌ها تنها نبودند؛ فابیو تستی، هنرپیشه ایتالیایی نیز تابلویی به زبان ایتالیایی حمل می‌کرد که روی آن نوشته شده بود: «۱۶ هزار و ۵۰۰ کودک در غزه کشته شدند؛ کشتار را متوقف کنید.»

در نهایت مراسم اختتامیه و اعطای جوایز این جشنواره نیز به محلی برای اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها تبدیل شد؛ چراکه چند نفر از برنده‌ها در سخنرانی‌های خود هنگام دریافت جوایز ضمن ابراز همدردی با مردم فلسطین، تداوم جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه را محکوم کردند.

 

همبستگی با فلسطین در جشنواره فیلم ونیز؛ کارگردان یهودی آمریکایی نسل‌کشی در غزه را محکوم کرد

علاوه بر سارا فریدلند، کارگردان یهودی آمریکایی که در هنگام دریافت جایزه ضمن محکوم کردن نسل‌کشی در غزه، بر مسئولیت هنرمندان برای مقابله با مصونیت رژیم صهیونیستی از مجازات تاکید کرد، کاتلین چالفانت، برنده عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم ونیز نیز با اشاره به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، برقراری صلح و عدالت را آرزو کرد.

اسکندر قبطی، فیلمساز فلسطینی نیز به‌عنوان برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه نیز ضمن تکرار سخنان فریدلند، گفت: من از حضور در اینجا بسیار شاد هستم، اما عمیقا از دوران سختی که در ۱۱ ماه گذشته در آن زندگی کردیم، متاثرم؛ انسانیت مشترک و قطب‌نمای اخلاقی ما در حالی که شاهد نسل‌کشی مداوم در غزه هستیم، آزمایش شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *