جولان تروریسم شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری

7:45 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۱۵۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جولان تروریسم شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری
شهرک‌نشینان صهیونیست یکی از ابزارهای متعدد زرادخانه جنایت‌های چند دهه‌ای رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری هستند.

خبرگزاری میزان – در حالی که رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر حمله‌ها و یورش‌های ارتش خود را به کرانه باختری تشدید کرده است، فلسطینی‌ها از جولان جنگ‌سالارانه و وحشیانه شهرک‌نشینان صهیونیست در این منطقه ابراز نگرانی می‌کنند.

به گفته فلسطینی‌های کرانه باختری، شهرک‌نشینان صهیونیست که خود را حاکمان خودخوانده این مناطق می‌دانند، سبب نگرانی شدیدی برای صاحبان اصلی این سرزمین شده‌اند و اکنون دیگر تمایز میان این افراد با نظامیان رژیم صهیونیستی بسیار دشوار شده است.

بخشی از این ابهام به فراخوانده شدن نیرو‌های ذخیره به خدمت در قالب همکاری با شهرک‌نشینان صهیونیست بازمی‌گردد؛ برخی از به‌اصطلاح هماهنگ‌کنندگان امنیتی شهرک‌های صهیونیست‌نشین مهاجران جوان را برای خدمت در آنچه ارتش یاکوف می‌خوانند، به‌کار گرفته‌اند.

ارتش یاکوف پیش از این از یک موسسه آموزش ستیزه‌جویان صهیونیست موسوم به Yitzhar یا Yeshiva استفاده می‌کرد؛ این مرکز در سال ۲۰۱۴ به دلیل اینکه به‌عنوان پایگاهی برای حمله به فلسطینی‌ها عمل می‌کرد، بسته شد.

فلسطینی‌های کرانه باختری روایت‌های مختلفی از جنایت‌های ارتش یاکوف دارند؛ از مسدودکردن جاده‌ها تا سرقت پول و اموال، از حمله به خودرو تا استفاده از اسپری فلفل علیه رانندگان فلسطینی، کار‌هایی است که عناصر یاکوف انجام می‌دهند.

یک گروه حقوق بشری فعال در کرانه باختری می‌گوید که ده‌ها مورد از حوادث خشونت‌بار علیه فلسطینی‌ها ازسوی شهرک‌نشینان صهیونیست و ارتش رژیم صهیونیستی را ثبت کرده که در موارد متعددی از آن رد پای ارتش یاکوف به چشم می‌خورد.

آن‌ها می‌گویند که فقط پس از تحریم‌های اعمال شده از سوی برخی از کشور‌ها علیه شهرک‌نشینان صهیونیست متجاوز متوجه نام واقعی آن‌ها شده‌اند؛ چراکه آن‌ها پیش از آن، بدون معرفی خود و فقط با استناد به این ادعا که هماهنگ‌کننده امنیتی شهرک‌های صهیونیست‌نشین هستند، به‌صورت مکرر و خودسرانه از زور علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند.

نمونه‌های مربوط به جولان تنش‌آفرین شهرک‌نشینان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری متعدد هستند که از الگوی منظمی از ترس و ارعاب حکایت دارند؛ استفاده از گاز اشک‌آور علیه مراکز تفریحی کودکان، آتش زدن خودرو‌ها و مزارع، ... بخشی از این الگوی ارعاب است.

در عین حال، رسیدگی قضایی به خشونت‌ها و حمله‌های شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینی‌های کرانه باختری با سد رژیم صهیونیستی مواجه می‌شود که ادعا می‌کند دارای سیستم قضایی است که جنایت‌های ارتکابی را در آنچه مرز‌های خود می‌خواند، بررسی و رسیدگی می‌کند.

این ادعای رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می‌شود که سیستم قضایی در کرانه باختری آشفته و پر هرج‌ومرج است و هرگونه شکایتی به عوامل متعددی مانند محل وقوع حادثه، هویت قربانیان و عاملان، ... بستگی دارد.

در حالی که برخی از تهدید معافیت از مجازات شهرک‌نشینان صهیونیست درپی بالا گرفتن موضوع یادشده در مجامع و محاکم بین‌المللی مانند دیوان بین‌المللی کیفری و دیوان بین‌المللی دادگستری حکایت دارند، برخی دیگر از رسانه‌ای شدن این خشونت‌ها به‌عنوان اقدام تبلیغاتی عامدانه رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند.

این کارشناسان و تحلیلگران با اشاره به اینکه شهرک‌نشینان صهیونیست ابزار رژیم صهیونیستی برای سیاست‌های توسعه‌طلبانه هستند، تاکید دارند که تحریم‌های اعمال شده علیه آن‌ها به خشونت‌های شهرک‌نشینان پایان نمی‌دهد، زیرا کارفرما‌های آن‌ها همچنان مصون از مجازات هستند.

 

جولان شهرک‌نشینان صهیونیست تحریم‌شده در کرانه باختری

نگاه جامعه بین‌المللی به شهرک‌های صهونیست‌نشین در کرانه باختری

بخش بزرگی از جامعه بین‌المللی شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را غیرقانونی می‌دانند؛ چراکه شهرک‌سازی در منطقه‌ای که در سال ۱۹۶۷ ازسوی رژیم صهیونیستی تصرف شد، کنوانسیون چهارم ژنو را که قدرت اشغالگر را از انتقال بخش‌هایی از جمعیت غیرنظامی خود به سرزمینی که اشغال می‌کند، منع کرده است، نقض می‌کند.

رژیم صهیونیستی از زمان جنگ ۱۹۶۷ که طی آن کرانه باختری رود اردن را تصرف کرد، حکومت نظامی بر جمعیت فلسطینی را اعمال کرده و سرزمین‌های فلسطینی را بیش از پیش مصادره کرده است؛ در حال حاضر ۲۳۰ هزار صهیونیست در قدس اشغالی شرقی و حدود ۵۰۰ هزار صهیونیست دیگر در کرانه باختری زندگی می‌کنند.

رژیم صهیونیستی در ادوار مختلف همواره برای ریشه‌دار کردن اشغالگری خود در کرانه باختری از طریق گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین و تشویق مهاجرت شهرک‌نشینان تلاش کرده است.

نگرانی درباره توسعه شهرک‌سازی‌ها

شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر سرعت قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ از مهم‌ترین دلایل این امر، حمایت کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در میانه ژست‌های نگرانی از گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین است.

گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری با اهداف متعددی انجام می‌شود و پیامد‌های گسترده‌ای دارد که غیرممکن ساختن دورنمای کشور فلسطینی مهم‌ترین آن‌ها است.

فلسطینی‌های کرانه باختری تاکید دارند که نگران گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین هستند، زیرا این امر دسترسی آن‌ها به اراضی و مزارعشان را کاهش و خشونت‌ها و یورش‌ها را افزایش داده است.

آن‌ها می‌گویند حتی از ترک کوتاه‌مدت خانه‌های خود می‌ترسند، زیرا شهرک‌نشینان صهیونیست در نبود آن‌ها به مزارعشان حمله کرده، دام‌هایشان را نابود و محصولات کشاورزیشان را آتش می‌زنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین به فلج اقتصادی فلسطینی‌ها در کرانه باختری منجر شده است.

در عین حال، کارشناسان می‌گویند که شهرک‌نشینان صهیونیست در سال‌های اخیر، تاکتیک‌های غصب زمین را تغییر داده‌اند؛ آن‌ها به‌جای ایجاد شهرک‌های مسکونی، به مراکز کشاورزی روی آورده‌اند که از زمین‌های بیشتری برای چرای حیوانات استفاده می‌کنند و همین امر به تشدید خشونت‌ها منجر می‌شود.

 

جولان شهرک‌نشینان صهیونیست تحریم‌شده در کرانه باختری

تشدید خشونت‌های شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌های کرانه باختری

یکی از وجوه جدید جنگ ویران‌گر رژیم صهیونیستی علیه غزه، افزایش معافیت شهرک‌نشینان صهیونیست از مجازات به دلیل اعمال خشونتی است که به شکل نظام‌مند و فزاینده ساکنان کرانه باختری را هدف قرار می‌دهد.

شهرک‌نشینان صهیونیست به‌طور فزاینده‌ای در هماهنگی با ارتش رژیم صهیونیستی عمل می‌کنند؛ آن‌ها از حمایت فعال وزیران راست افراطی کابینه نتانیاهو برخوردارند.

خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست که سال‌ها کنترل نشده است، جلوه اصلی تاکید رژیم صهیونیستی بر گسترش شهرک‌ها است؛ در حال حاضر حدود ۷۳۰ هزار صهیونیست در شهرک‌های غیرقانونی کرانه باختری زندگی می‌کنند که حل‌وفصل مناقشه را به یک احتمال دورتر تبدیل می‌کند.

خشونت‌های نظام‌مند، فزاینده و مصون از مجازات شهرک‌نشینان صهیونیست اشکال مختلفی دارد که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به بالاترین حد خود رسیده است.

خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها که برای چندین دهه با گسترش شهرک‌سازی همراه بوده، در سال‌های اخیر نیز افزایش یافته است؛ اقدام‌ها و خشونت‌های تجاوزکارانه که اغلب ازسوی گروهی از افراد مسلح اعمال می‌شود، از ارعاب و آزار لفظی گرفته تا سرقت احشام و حمله به فلسطینی‌ها را شامل می‌شود.

 

جولان شهرک‌نشینان صهیونیست تحریم‌شده در کرانه باختری

نظر دادگاه‌های بین‌المللی درباره شهرک‌های صهیونیست‌نشین

دادگاه‌های بین‌المللی بار‌ها اعلام کرده‌اند که کرانه باختری از جمله قدس شرقی اشغالی تحت قوانین بین‌المللی (وضعیتی که ذاتا موقتی است) سرزمین اشغالی محسوب می‌شود و کنوانسیون چهارم ژنو بر اقدام‌های رژیم صهیونیستی در آنجا حاکم است.

دیوان بین‌المللی دادگستری مانند سال ۲۰۰۴ در جولای سال جاری (تیر امسال) اعلام کرد که سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی ناقض ماده ۴۹ کنوانسیون چهارم ژنو است که مقرر می‌دارد: قدرت اشغالگر نباید افرادی از خود را به جمعیت غیرنظامی سرزمینی که اشغال کرده است، انتقال دهد.

در تصمیم مشورتی یادشده همچنین آمده است که «ادامه حضور اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین غیرقانونی است و اسرائیل متعهد به توقف فوری تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی جدید و تخلیه تمامی شهرک‌نشینان از سرزمین‌های اشغالی فلسطین است.»

 

جولان شهرک‌نشینان صهیونیست تحریم‌شده در کرانه باختری

انگیزه‌های شهرک‌نشینان از اعمال خشونت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری

خشونت شهرک‌نشینان عبارتی فراگیر برای روش‌هایی است که شهرک‌نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری اشغالی از طریق آن‌ها فلسطینی‌ها را به وحشت انداخته و به آن‌ها آسیب می‌زنند.

این خشونت‌ها شامل تجاوز و انسداد جاده‌ها یا دسترسی به منابع آبی و زمینی، آتش زدن خودروها، خانه‌ها یا اموال دیگر، سرقت یا آسیب رساندن به دام‌ها، سوزاندن یا قطع درختان زیتون، پرتاب سنگ به سمت خودرو‌های فلسطینی، تخریب کلیسا‌ها و مساجد و تیراندازی به سمت آن‌ها است.

خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست انواع دیگری از آزارواذیت، ارعاب و سوءاستفاده را نیز به دنبال دارد؛ خشونت علیه فلسطینی‌ها و اموال آن‌ها از زمانی که صهیونیست‌ها در سال ۱۹۶۷ در اراضی اشغالی اسکان یافتند، به درجات مختلفی وجود داشت، اما در دوره‌هایی مانند انتفاضه اول و دوم به اوج خود رسید؛ پس از توافق اسلو، اساسا به دلیل عزم شهرک‌نشینان برای جلوگیری از امکان تشکیل کشور فلسطین، این امر نظام‌مندتر شد.

خشونت شهرک‌نشینان از زمان روی کار آمدن آخرین کابینه ائتلافی نتانیاهو که شامل وزیران راست افراطی است، افزایش یافته است.

در حالی‌که رژیم صهیونیستی و کابینه‌های آن از گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین هدف مهم از بین بردن هرگونه امکان تشکیل کشور فلسطینی در قالب راهکار ۲ دولتی را دنبال می‌کنند، شهرک‌نشینان صهیونیست با انگیزه‌های دیگری دست به خشونت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری میزنند.

تلاش برای همپوشانی و تقویت حضور دیگر شهرک‌نشینان و انتقام و سلب مالکیت از مهم‌ترین انگیزه‌هایی هستند که شهرک‌نشینان صهیونیست از خشونت علیه فلسطینی‌های کرانه باختری دنبال می‌کنند.

بیرون راندن فلسطینی‌های کرانه باختری و تصرف زمین‌هایشان، به‌ویژه در منطقه C انگیزه دیگری است که می‌توان خشونت‌های مکرر شهرک‌نشینان صهیونیست را در چارچوب آن بررسی کرد.

در عین حال، خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست اغلب با هدف آوارگی فلسطینی‌ها از طریق آسیب رساندن به آن‌ها از نظر اقتصادی صورت می‌گیرد.

حمایت تمام‌عیار کابینه‌های رژیم صهیونیستی از شهرک‌نشینان صهیونیست

شهرک‌نشینان صهیونیست طی ۲ دهه اخیر به شکل فزاینده‌ای وارد ساختار قدرت رژیم صهیونیستی شده اند؛ همین امر به آن‌ها قدرت قابل توجهی در بخش‌ها و دستگاه‌های اداره‌کننده شهرک‌های غیرقانونی داده است.

همین امر سبب شده تا دستگاه‌های مختلف رژیم صهیونیستی با وجود صدور احکام بین‌المللی درباره غیرقانونی بودن شهرک‌های صهیونیست‌نشین از ساکنان این شهرک‌ها حمایت کنند.

معافیت شهرک‌نشینان صهیونیست از مجازات

رژیم صهیونیستی کرانه باختری، قدس اشغالی و نوار غزه را درپی جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرد؛ در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار صهیونیست در کرانه باختری مستقر شده‌اند که از دیدگاه جامعه جهانی حضورشان در این منطقه غیرقانونی است.

با وجود این، تحت حضور کابینه ائتلافی راست‌گرای افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدرت، حضور شهرک‌نشینان صهیونیست در پست‌های کلیدی افزایش یافته و همین موضوع سبب شده خشونت‌های شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها تشدید شود.

فروپاشی کامل حاکمیت قانونی به دفاع بی‌قیدوشرط رژیم صهیونیستی از شهرک‌نشینان منجر شده است که بر ابعاد معافیت شهرک‌نشینان صهیونیست از مجازات دامن می‌زند.

اگرچه در موارد معدود و نادری دادگاه رژیم صهیونیستی خشونت‌های شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرده‌اند، اما این روند به شکل عمده تحت تاثیر معافیت از مجازات ادامه دارد.

این یک واقعیت است که سیاستمداران و ارتش رژیم صهیونیستی خواهان حفظ خشونت شهرک‌نشینان هستند، زیرا می‌توانند از آن‌ها برای رسیدن به اهداف مختلف و به‌ویژه گسترش اشغالگری استفاده کنند.

جدیدترین نمونه از بی‌کیفرماندن خشونت‌های مرگ‌بار شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌های کرانه باختری، آزاد شدن همه شهرک‌نشینانی است که در یورش به حواره شرکت داشتند.

 

جولان شهرک‌نشینان صهیونیست تحریم‌شده در کرانه باختری

آیا تحریم‌های غرب علیه شهرک‌نشینان صهیونیست نتیجه‌ای دارد؟

در سال‌های اخیر آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی که شکستشان در اثبات ادعای تلاش برای راه‌حل صلح‌آمیز مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و ناکامی یا بی‌میلی در پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی درباره تداوم شهرک‌های صهیونیست‌نشین آشکار شده است، اقدام به تحریم شهرک‌نشین‌هایی می‌کنند که در خشونت علیه بخش‌های مختلف کرانه باختری نقش داشتند.

تحریم شهرک‌نشینان صهیونیست از سوی کشور‌های غربی به‌ویژه اروپایی‌ها و آمریکایی‌های حامی رژیم صهیونیستی فقط سبب پنهان کردن هسته مشکل خشونت‌های فزاینده می‌شود.

از این رو، باید گفت که اگر کشور‌های غربی واقعا نگران نقض حقوق بشر از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست هستند، باید برای تحریم خود رژیم صهیونیستی و اعضای راست‌گرای افراطی کابینه اقدام کرده و محاکمه شهرک‌نشینان عامل خشونت را در دستورکار قرار دهند.

نتزا یهودا؛ ابزار مهم شهرک‌نشینان صهیونیست در خشونت علیه فلسطینی‌های کرانه باختری

گردان نتزاه یهودا ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل خشونت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری شناخته شده است.

گستردگی جنایت‌های نتزا یهودا در سال‌های اخیر به حدی بود که اعتراض‌های مکرر گروه‌های حقوق بشری حتی کشور‌های حامی رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت.

رژیم صهیونیستی در واکنش به بالا گرفتن اعتراض‌ها و انتقاد‌ها به خشونت‌های مرگ‌بار این گردان و درخواست‌های برای انحلال آن، نتزا یهودا را از کرانه باختری خارج کرده و به میدان نبرد غزه برد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *