مراسم بزرگداشت شهید هنیه|

باقری: ایران حق مشروع برای انجام اقدام متقابل دارد

14:35 - 23 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۰۱۲
باقری: ایران حق مشروع برای انجام اقدام متقابل دارد
مراسم بزرگداشت شهید هنیه با حضور مقام‌های ارشد داخلی و خارجی در وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - مراسم بزرگداشت شهید اسماعیل هنیه، رئیس فقید دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با حضور شخصیت‌های برجسته لشکری، کشوری، سیاسی و سفرای کشور‌های اسلامی و حامی مردم فلسطین سه‌شنبه، ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ در وزارت امور خارجه برگزار شد.

مقاومت اسلامی همچنان زنده است

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه آیینی که امروز با حضور سفرا و هیئت‌های خارجی در تهران و دیگر مقام‌های سیاسی برگزار می‌شود، مراسمی برای بزرگداشت شهید هنیه است، گفت: امروز در تقویم ایران به مناسبت پایان پیروزمندانه جنگ ۳۳ روزه، روز مقاومت اسلامی نام نهاده شده است؛ این تقارن پیام دارد و پیام آن این است که مقاومت اسلامی همچنان زنده است.

باقری با بیان اینکه مقاومت و انقلاب با خون‌های پاک ریشه‌هایتان و مستحکم‌تر می‌شود و توسعه و گسترش می‌یابد، اظهار کرد: از دست دادن شخصیت‌های بزرگی مانند شهید هنیه، خسارت بزرگی است، اما خون این شهید درخت آرمان فلسطین را در سراسر جهان بارورتر و بالنده‌تر می‌کند.

سرپرست وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ملت‌های منطقه و مردم دنیا طی ۸ دهه گذشته با پدیده مملو از جنایت و شرارت در فلسطین عزیز مواجه هستند، بیان کرد: این پدیده موجب اشغال یک سرزمین و آوارگی مردم آن شده است؛ رژیم صهیونیستی در این هشت دهه از هیچ جنایتی فروگذار نکرده و می‌توان دایره‎المعارف جنایت‌ها را براساس اقدام های این ماهیت نامیمون تهیه کرد؛ جنایتی وجود ندارد که در کارنامه این رژیم نباشد.

مقام ارشد وزارت امور خارجه با بیان اینکه همانطور که ملت فلسطین با همه وجود خود به مبارزه با اسرائیل پرداخته، جهان غرب با همه ابزارها از رژیم صهیونیستی حمایت کردند، اظهار کرد: آنچه غربی‌ها به‎سرکردگی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند، نابود کردن کرامت انسانی است.

باقری با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی یک موجودیت مستقل نیست، بلکه غده‌ای سرطانی در امتداد سیاست‌های کشور‌های غربی به سرکردگی آمریکا در منطقه است، ادامه داد: غربی‌ها مقاومت فلسطینی‌ها را با مجازات پاسخ می‌دهند. 

به گفته وی، حفظ موجودیت رژیم صهیونیستی در منطقه برای غربی‌ها یک اصل و مبنا است که بقیه سیاست‌ها روی آن قرار گرفته و تعریف می‌شود.

سرپرست وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جنایت‌های ۱۰ ماهه رژیم صهیونیستی علیه غزه نشان داد که آن‌ها با وجود داشتن پیشرفته‌ترین تسلیحات هیچ هدف نظامی را دنبال نکردند، ادامه داد: آیا آن‌ها موفق شدند یک تانک فلسطینی را نابود کنند یا یک جنگنده فلسطین را هدف قرار دهند؟ پاسخ خیر است؛ زیرا در غزه فقط انسان آن هم غیرنظامیان هستند و هدف رژیم کشتار آن‌ها و تخریب مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد، ... است.

وی با بیان اینکه هیچ یک از کشور‌های مدعی حقوق بشر حتی یک سخن ناملایم علیه رژیم صهیونیستی نگفتند، بماند که آن را محکوم کنند، افزود: برای رژیم صهیونیستی حقوق بشری وجود ندارد.

باقری با تاکید بر اینکه مقاومت در فلسطین یک جبهه و یک عرصه ایستادگی در مقابل صهیونیست‌ها نیست، بلکه ایستادگی در برابر اشغالگری همه جانبه‌ای است که غرب قصد تحمیل آن را بر جهان آزاد و مستقل دارد، اضافه کرد: غربی‌ها از اشغالگری حمایت می‌کنند تا صدای حق و حقیقت را خاموش کنند، اما مقاومت فلسطین مقاومت جهانی را نمایندگی می‌کند؛ این نوع مقاومت در سال‌های اخیر در کشور‌های منطقه بروز و نمود یافته است.

مقام وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه مقاومت در این کشور‌ها مستقر بر باور مردم و در چارچوب تصمیم دولت‌ها حرکت و فعالیت می‌کند، افزود: عملا با یک جهان مقاومت روبرو شدیم؛ جهان مقاومت حاصل رشادت، شجاعت و ایثار مقاومت فلسطینی است.

وی با اشاره به اینکه طوفان الاقصی خیلی از محاسبات جهان و موازنه‌های ادعایی غرب را تغییر داد، گفت: این عملیات جهان مقاومت را به مقاومت جهانی تبدیل کرد؛ امروز مقاومت در سراسر جهان به‌عنوان یک راه‌حل مطرح می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرد.

باقری با بیان اینکه مقاومت جهانی به یک دکترین و یک گفتمان سیاسی در مناسبات بین‌‎المللی تبدیل شده و رژیم صهیونیستی و‌ متحدانش باید این واقعیت را بپذیرند، اظهار کرد: از دادگاه لاهه تا کنگره آمریکا، از سازمان ملل در نیویورک تا شورای حقوق بشر در ژنو، از کشور‌های اسلامی تا کشور‌های غیراسلامی، ... این واقعیت و حقیقت که مقاومت گفتمان درست و برتر و یک راه‌حل است، پذیرفته شده است و این موضوع صهیونیست‌ها را آزار می‌دهد، این یک واقعیت غیرقابل انکار است.

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جهان مقاومت پس از طوفان الاقصی به یک بلوغ برای اقدام رسید، اظهار کرد: جهان مقاومت براساس تشخیص خود به‌صورت مستقل عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه جهان مقاومت با وحدت عمل می‌کند، ادامه داد: جهان مقاومت با هماهنگی عمل می‎کند و هماهنگی ضریب اثرگذاری جریان‎های مقاومت را تقویت می‎کند؛ هویت جهان مقاومت هویتی تثبیت شده است.

باقری با اشاره به اینکه مقاومت جهانی در ساحت رسانه توانسته مخاطبان خود را بیابد و در میان افکار عمومی نیز مقاومت جهانی جایگاه خود را یافته است، افزود: با اطمینان می توان گفت که مقاومت جهانی امروز به یک حقیقت غیرقابل‎انکار تبدیل شده است و آمریکا و رژیم صهیونیستی باید بدانند بازگشت به موازنه قبل ممکن نیست.

وی ضمن توصیف شهید هنیه به‌عنوان منشا خیر برای مردم فلسطین و مردم دیگر نقاط جهان، گفت: شهید هنیه نقش مهمی در تحکیم مقاومت فلسطینی داشت و یک شهید زنده بود و در نهایت توسط صهیونیست‌های جنایت‌کار در حالی که مهمان یک برنامه رسمی در جمهوری اسلامی ایران بود، با جنایت تروریستی به شهادت رسید.

مقام ارشد وزارت امور خارجه، تاکید کرد: این اقدام صهیونیست‌ها موجب نقض امنیت و حاکمیت ملی ایران و تمامیت ارضی ایران شده و ایران حق مشروع برای انجام اقدام متقابل دارد.

باقری با اشاره به رایزنی‎های روزهای اخیر خود با مقام های مختلف جهان، گفت: همه تاکید داشتند که جنایت رژیم صهیونیستی غیرقابل قبول و ‌محکوم است و ایران حق پاسخگویی دارد.

سرپرست وزارت امور خارجه با بیان اینکه صهیونیست‎ها با یک واکنش جهانی مواجه شدند چون جنایتشان قابلیت توجیه ندارد، اضافه کرد: تجاوز صهیونیست‎ها به سفارت ایران در دمشق و تجاوز آن‌ها به مناطق پیرامونی در بیروت و ترور شهید هنیه در تهران نشان می‎دهد که صهیونیست‌ها به دنبال گسترش ناامنی و بحران از غزه به دیگر مناطق هستند؛ جهان باید اکنون بداند که عامل تنش و بحران‎آفرینی ماهیت رژیم صهیونیستی است و آرامش منطقه مشروط به متوقف کردن موتور تروریسم دولتی است

باقری با تاکید بر اینکه ایران از حقوق مشروع خود برای اقدام متقابل استفاده می‎کند، ادامه داد: کشورهای مدعی ثبات در منطقه هم باید اقدام‎های لازم را انجام دهند تا جلوی بحران در منطقه گرفته شود.

سرپرست وزارت امور خارجه در بخشی دیگر، انتخاب یحیی السنوار را به‌عنوان جانشین شهید هنیه، هوشمندانه خواند و گفت این امر پیامد مبارکی به دنبال خواهد داشت؛ پیروزی مقاومت در میدان، برتری مقاومت در ساحت سیاسی جهان و برتری قاطع گفتمان مقاومت در افکار جهانی پیامدهای مبارک است.

شهید هنیه مدافع غزه و حقوق انسانی بود

خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید هنیه و شهید امیرعبداللهیان به‌عنوان شهدای مقاومت، از برگزاری این مراسم بزرگداشت تشکر کرد.

قدومی با بیان اینکه شهید هنیه مدافع فلسطین، غزه و حقوق انسانی بود، گفت: رژیم صهیونیستی با نقض قوانین بین‌المللی شهید هنیه را ترور کرد.

نماینده جنبش حماس با اشاره به موضوع حمایت آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: آمریکا، انگلیس و فرانسه از حامیان اسرائیل در جنایت علیه غزه هستند.

به گفته وی، اسرائیل داعش زمانه است که با سلاح آمریکا مجهز می‌شود.

قدومی در ادامه به جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی علیه مدارس غزه اشاره کرد و این حمله‌ها را تروریستی خواند.

مقام حماس با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی تهدیدی برای صلح و ثبات و امنیت برای منطقه و جهان است و حد و مرزی برای ارتکاب جنایت‌های خود چه در لبنان و چه در ایران نمی‌شناسد، تصریح کرد: ما مدافع حقوق مردم و سرزمینمان هستیم؛ ما همچنین خواستار خروج نظامیان اسرائیلی از غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه هستیم.

نماینده حماس در ایران همچنین با بیان اینکه موضوع غزه امروز فقط موضوع مسلمانان و کشور‌های اسلامی و منطقه نیست، بلکه موضوع کرامت و حقوق انسان است، گفت: از همه آزادگان جهان مسلمان و غیرمسلمان می‌خواهیم کرامت انسانی را ارج بنهند.

قدومی، تاکید کرد: ما در این مرحله تاریخی فقط انتقام خون هنیه را نمی‌خواهیم، بلکه خواهان تامین امنیت منطقه از طریق مبارزه با جنایت‌های اسرائیل هستیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *