فرار مکرون از استیضاح؛ نخست‌وزیر جدید فرانسه معرفی شد

14:10 - 15 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۶۳۹
فرار مکرون از استیضاح؛ نخست‌وزیر جدید فرانسه معرفی شد
رئیس‌جمهور فرانسه که از سوی مخالفان به تشدید تنش‌های سیاسی متهم شده‌بود، در نهایت نخست‌وزیر جدید این کشور را معرفی کرد.

خبرگزاری میزان – در حالی که نمایندگان پارلمان فرانسه طوماری را برای استیضاح امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور امضا کردند، وی پس از ۲ ماه بن‎بست سیاسی در پی انتخابات زودهنگام این کشور، میشل بارنیه را به‌عنوان نخست‎وزیر جدید فرانسه معرفی کرد.

به گزارش francebleu، ماتلید پانو، رئیس پارلمان حزب چپ افراطی «تسلیم‌ناپذیر» اعلام کرد که مخالفت مکرون با نخست‌وزیری لوسی کاستس، سبب شد طوماری برای استیضاح وی به امضای ۸۱ نماینده پارلمان برسد.

پانو ضمن توصیف اقدام برای استیضاح مکرون به‌عنوان پاسخ سیاسی مناسب به کودتای ضددموکراتیک رئیس‌جمهور فرانسه، گفت: این ابتکار آزمون سنجش استقلال پارلمان فرانسه است.

با وجود آغاز روند استیضاح مکرون در پارلمان فرانسه با امضای ۸۱ نماینده، این روند به دلیل نیاز به تایید دو سوم از ۵۷۷ نماینده براساس اصل ۶۸ قانون اساسی، طولانی و دشوار است.

مخالفت مکرون با نخست‌وزیری لوسی کاستس پس از انتخابات جولای ۲۰۲۴ (تیر سال جاری) وی را در برابر احزاب چپ قرار داد.

در نهایت مکرون، روز پنجشنبه، ۱۵ شهریور پس از ۲ ماه بن‎بست سیاسی در فرانسه در پی انتخابات زودهنگام این کشور، میشل بارنیه را به‌عنوان نخست‎وزیر جدید فرانسه معرفی کرد.

بارنیه، کمیسر سابق اتحادیه اروپا و وزیر خارجه پیشین فرانسه است که سرپرستی تیم مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا درباره برگزیت را برعهده داشت؛ نخست‌وزیر جدید فرانسه در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ وزیر خارجه این کشور بود.

پیشتر سران احزاب چپ فرانسه از مکرون خواسته بودند که در مسیر تشکیل کابینه مانع‌تراشی نکند؛ مکرون نامزد جبهه مردمی جدید (NFP) برای منصوب شدن به نخست‌وزیری را رد کرده و گفت که او خواهان رئیس دولتی با حمایت گسترده و باثبات است تا از رای عدم اعتماد پارلمان که سبب هرج‌ومرج سیاسی بیشتر می‌شود، جلوگیری کند.

نمایندگان جبهه مردمی جدید نیز رئیس‌جمهور را به عدم اقدام جدی، انجام اقدام‌های مضر و نپذیرفتن نتایج انتخابات عمومی زودهنگام متهم کردند.

فرانسه از ماه جولای (تیر) و شکست مکرون در انتخابات زودهنگام پارلمانی، در بن‌بست سیاسی قرار گرفته است؛ انتخابات یادشده سبب شد تا پارلمان این کشور به سه‌پاره چپ، میانه و راست افراطی تقسیم شود که هیچ‌یک اکثریت را در اختیار ندارند.

دولت میانه‌رو گابریل آتال که پس از انتخابات جولای استعفا کرد، در طول «آتش‌بس المپیک» نظارت حداقلی خدمات را بر عهده داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *