رویکرد ضدیمنی واشنگتن؛ نماد سوءرفتار راهبردی

15:17 - 20 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۴۱۶
رویکرد ضدیمنی واشنگتن؛ نماد سوءرفتار راهبردی
ارتش یمن طی ۷۲ ساعت دومین پهپاد ام‌کیو-۹ آمریکایی را بر فراز استان صعده سرنگون کرد که نشانه دیگری در شکست رویکرد واشنگتن به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان – یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور، گفت که نیروی هوایی ارتش این کشور یک فروند پهپاد آمریکایی ام‌کیو-۹ را سرنگون کرده است.

پهپاد آمریکایی بر فراز استان صعده و در همگام انجام عملیات خصمانه، از سوی یگان پدافند هوایی ارتش یمن ساقط شد.

این دومین پهپاد آمریکایی از نوع ام‌کیو-۹ است که طی ۷۲ ساعت گذشته و نهمین پهپاد طی ماه‌های اخیر از سوی نیرو‌های یمنی سرنگون می‌شود.

روز یکشنبه گذشته نیز نیرو‌های ارتش یمن یک فروند پهپاد یمنی را در هنگام انجام عملیات جاسوسی هدف قرار داده و منهدم کردند.

ناکارآمدی کارزار ضدیمنی ارتش آمریکا

برای بیش از ۹ ماه، آمریکا درگیر یک کارزار نظامی بی‌پایان -و از نظر کنگره غیرمجاز- علیه نیرو‌های مسلح یمن بوده است.

نیرو‌های مسلح یمن با اشاره به تجاوز‌های رژیم صهیونیستی در غزه به‌عنوان انگیزه اصلی خود، در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) عملیات علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌های مرتبط با این رژیم را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را آغاز کردند.

در پاسخ، واشنگتن کارزار نظامی را به امید توقف این عملیات آغاز کرد؛ اقدامی که مقام‌های نیروی دریایی آمریکا از آن به‌عنوان شدیدترین نبرد دریایی یاد می‌کنند که این کشور از زمان جنگ جهانی دوم با آن مواجه شده است.

اما مشکل اینجاست که کارزار آمریکا موثر واقع نشده و شکست خورده است؛ رویکرد واشنگتن در قبال ارتش یمن مظهر سوءرفتار راهبردی است.

این کمپین کارساز نخواهد بود، هزینه زیادی دارد، جان نظامیان آمریکایی مستقر در منطقه را به خطر می‌اندازد و خطر بی‌ثباتی بیشتر یمن و همچنین منطقه وسیع‌تر را به دنبال دارد.

علاوه بر این، اگرچه ارتش یمن انگیزه‌های منحصربه‌فرد خود را حفظ می‌کند، اما امتناع واشنگتن از اعتراف به جنگ اسرائیل در غزه به‌عنوان عامل اصلی این عملیات، مانع از هرگونه امید به توقف حملات در دریای سرخ می‌شود.

نقص‌های راهبرد واشنگتن در قبال یمن

راهبرد فعلی آمریکا در قبال نیرو‌های مسلح یمن نواقص زیادی دارد؛ از اهداف سیاسی ملموس و قابل دستیابی برخوردار نیست و در عین حال هزینه‌های گزافی بر مالیات‌دهندگان آمریکایی تحمیل می‌کند.

از نوامبر ۲۰۲۳، ارتش یمن حدود ۲۰۰ حمله پهپادی و موشکی با هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ انجام داده که دو کشتی را غرق کرده است.

به گزارش العربی، ارتش آمریکا از ماه نوامبر گذشته تاکنون بیش از ۱۵۰ پهپاد و موشک ارتش یمن را سرنگون کرده است؛ در مقایسه با موشک‌ها و پهپاد‌های ارتش یمن -که هر کدام چند هزار دلار قیمت دارند- موشک‌های نیروی دریایی آمریکا که برای سرنگونی این پرتابه‌ها استفاده می‌شود، میلیون‌ها دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه دارد.

تاکنون، واشنگتن بیش از یک میلیارد دلار برای مهمات حمله به ارتش یمن و رهگیری موشک‌ها و پهپاد‌های آن‌ها هزینه کرده است.

با این حال واشنگتن در دستیابی به بازدارندگی در برابر ارتش یمن موفق نشده است.

در واقع، اکثر حملات انجام‌شده از سوی ارتش یمن پس از آغاز کارزار آمریکا و شرکای آن اتفاق افتاده و به وضوح نشان داد که تلاش‌های واشنگتن در جلوگیری از حملات بیشتر، شکست خورده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *