آنچه از سقوط بازار‌های جهانی و دلایل آن می‌دانیم

17:13 - 15 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۶۸۲
آنچه از سقوط بازار‌های جهانی و دلایل آن می‌دانیم
بازار‌های جهانی درپی تشدید نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی آمریکا به طرز کم‌سابقه‌ای در حال سقوط هستند. اما دلایل این سقوط چیست و از آن چه می‎دانیم؟

خبرگزاری میزان - ارزش بازار‌های سهام در سراسر جهان روز دوشنبه، ۱۵ مرداد به دلیل نگرانی‌ها از این که اقتصاد آمریکا به سمت رکود پیش می‌رود، به شدت کاهش یافت.

سقوط بازار‌های جهانی

شاخص FTSE ۱۰۰ انگلیس در معامله‌های اولیه بیش از ۲ درصد کاهش داشت، در حالی که FTSE ۲۵۰ بیش از ۳ درصد سقوط کرد.

دیگر مبادله‌ها در اروپا از جمله فرانسه، آلمان، پرتغال و اسپانیا نیز با سطوح مشابهی کاهش یافتند؛ اروپا هم کاهش ۲/۲ درصدی را در شاخص استاکس اروپا ۶۰۰ ثبت کرد.

 

آنچه از سقوط بازار‌های جهانی و دلایل آن می‌دانیم

 

سقوط سهام به دنبال افت بسیار شدیدتر در آسیا در اوایل روز دوشنبه رخ داد.

سهام ژاپن نیز بیشترین افت روزانه خود را تجربه کرده است؛ شاخص Nikkei ۲۲۵ در توکیو بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت.

 

آنچه از سقوط بازار‌های جهانی و دلایل آن می‌دانیم

 

همچنین درپی سقوط ۱۱/۶ درصدی سهام سامسونگ، شاخص بازار کره جنوبی نیز بیش از ۹ درصد سقوط کرد و با سرایت دومینوی سقوط به بازار تایوان و به دنبال سقوط ۹٫۸ درصدی ارزش سهام TSMC، شاخص Taiex تایوان با کاهش ۸/۴ درصدی مواجه شد؛ وضعیت در دیگر بازار‌های آسیا و اقیانوسیه نیز مشابه کره و ژاپن است. 

نوسانات به دیگر بازار‌های آسیا و اروپا سرایت کرد و معاملات آتی سهام آمریکا به شدت کاهش یافت؛ معاملات نزدک نیز ۴ درصد کاهش یافت؛ همچنین معاملات Dow و S&P ۵۰۰ به ترتیب ۱.۵ و ۲.۵ درصد کاهش یافتند. 

در عین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند که بیت‎کوین پس از از دست دادن بیش از یک سوم ارزش خود از مارس گذشته به پایین‌ترین سطح خود در چند ماه اخیر سقوط کرد.

از سوی دیگر، قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در هشت ماه اخیر رسید.

دلیل افت بازار‌های مالی

داده‌های بازار کار آمریکا که به‎تازگی منتشر شده، نشان داد که میزان استخدام‌ها در شرکت‌های آمریکایی بسیار کمتر از حد انتظار برای ماه جولای (تیر) بود و این موضوع باعث سقوط بازار‌های سهام این کشور شد.

حدود ۱۱۴ هزار شغل در طول ماه جولای ایجاد شد که به میزان قابل توجهی کمتر از ۱۷۵ هزار شغل جدید پیش‌بینی شده از سوی وال‌استریت است.

 

آنچه از سقوط بازار‌های جهانی و دلایل آن می‌دانیم

 

این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا به‌تازگی تصمیم گرفته که نرخ بهره را که از جولای سال گذشته تغییر نداده بود، کاهش ندهد، بازار‌ها پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش دهد. 

اقتصاددانان گلدمن ساکس، براین باورند که اکنون ۲۵ درصد احتمال رکود در آمریکا وجود دارد، در حالی که تخمین قبلی آن‌ها ۱۵ درصد بود.

نگرانی‌ها در سطح جهانی نیز به دلیل گمانه‌زنی‌ها در مورد قدرت اقتصاد چین و چندین گزارش درآمد ضعیف از شرکت‌های بزرگ فناوری در هفته گذشته تشدید شده است؛ سرمایه‌گذاران نسبت به بازده احتمالی سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی نگران هستند.

استفاده ترامپ از فرصت برای تاختن به دموکرات‌ها

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از وضعیت پیش آمده استفاده کرد و به عملکرد دولت دموکرات آمریکا حمله کرد. 

وی معتقد است که سقوط بازار‌های مالی در این کشور و سراسر جهان به دلیل عدم شایستگی جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی و دولت او است.

ترامپ که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا باید با کامالا هریس، معاون بایدن رقابت کند، همچنین گفت: بازار‌های بورس در حال سقوط هستند؛ این موضوع را گفته بودم که کامالا از هیچ چیز سر درنمی‌آورد؛ بایدن هم به نظر می‌رسد که چرت می‌زند؛ دلیل همه این اتفاقات دولت نالایق آمریکاست.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *