روابط آمریکا و ونزوئلا روی خط تنش؛ حرکت واشنگتن به‎سمت تشدید تخاصم

13:13 - 13 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۴۳۱
روابط آمریکا و ونزوئلا روی خط تنش؛ حرکت واشنگتن به‎سمت تشدید تخاصم
اقدام آمریکا در توقیف هواپیمای رئیس‌جمهور ونزوئلا در ادامه تدابیر یک‌جانبه و تشدید فشار علیه این کشور است.

خبرگزاری میزان – آمریکا هواپیمای نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را به این بهانه که خرید آن نقض تحریم‌های این کشور بوده است، توقیف کرد.

سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام آمریکایی، گزارش داد که این هواپیما به فلوریدا منتقل شده است.

روابط تنش‌آمیز میان واشنگتن و کاراکاس

این جدیدترین تحول در روابط پر از تنش و سرد بین آمریکا و ونزوئلاست و توقیف هواپیمای مادورو در جمهوری دومینیکن نشان‌دهنده تشدید تنش است.

یکی از مقام‌های آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: این اقدام پیامی را به بالا می‌فرستد؛ توقیف هواپیمای رئیس دولت خارجی برای مسائل جنایی غیرمعمول است، ما در اینجا پیام روشنی را ارسال می‌کنیم که هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست، هیچ‌کس فراتر از محدوده تحریم‌های آمریکا نیست.

دولت ونزوئلا طی بیانیه‌ای این توقیف را «دزدی» توصیف کرد و واشنگتن را به تشدید تجاوز به دولت ونزوئلا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری متهم کرد.

این بیانیه می‌گوید: بار دیگر مقام‌های آمریکا در اقدامی مجرمانه که جز دزدی نمی‌توان آن را نام‌گذاری کرد، هواپیمای مورد استفاده رئیس‌جمهور را به‌طور غیرقانونی توقیف کردند و این اقدام خود را با تدابیر قهری توجیه کردند که به‌طور غیرقانونی و یک‌جانبه در سراسر جهان تحمیل می‌کنند.

رژیم تحریمی آمریکا علیه ونزوئلا طی سالیان گذشته

آمریکا از سال ۲۰۰۵ تحریم‌هایی را علیه افراد و نهاد‌های ونزوئلا اعمال کرده، اما دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، این برنامه را در تلاش برای بی‌ثبات کردن دولت ونزوئلا، به‌شدت گسترش داد.

تحریم‌های آمریکا در کنار مشکلات دیگر، عامل بحران‌های اقتصادی و بشردوستانه ونزوئلا و دامن‌زدن به مهاجرت دسته‌جمعی از این کشور آمریکای لاتین شده است.

جو بایدن مدعی است که برخی از تحریم‌ها را لغو کرده، اما بسیاری از این تحریم‌ها پس از ادعا‌های مکرر در مورد نقض، به‌زودی دوباره اعمال شدند.

انتخابات ونزوئلا و تشدید فشار از سوی آمریکا

اوایل مرداد ماه انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا برگزار شد و در این انتخابات مادورو برای سومین دوره به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا اتخاب شد.

درپی این انتخابات، آمریکا با مطرح کردن اتهام تقلب، فشار به ونزوئلا را افزایش داد؛ واشنگتن حتی گامی فراتر برداشته و ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان ونزوئلا، را به‎عنوان پیروز انتخابات به‎رسمیت شناخته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره پیشینه اقدام اخیر، مستقیما توقیف هواپیما را به انتخابات ونزوئلا مرتبط کرد.

ونزوئلا تاکنون بار‌ها مداخله آمریکا در این کشور و تحریم‌های یکجانبه واشنگتن را محکوم کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *