نشست فصلی شورای حکام آژانس|

گروسی: آژانس خواستار اجرای بیانیه مشترک ازسوی ایران است

12:36 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۲۰۰
گروسی: آژانس خواستار اجرای بیانیه مشترک ازسوی ایران است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه آغاز نشست شورای حکام گفت که از ایران می‌خواهد بیانیه مشترک را از طریق تعامل جدی با پیشنهادات مشخص آژانس اجرا کند.

خبرگزاری میزان - نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز دوشنبه، ۱۹ شهریور، آغاز شد.

این نشست تا روز ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) ادامه خواهد داشت.

براساس گزارش وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل یکی از موضوع‌های مورد بحت در این دوره از نشست شورای حکام خواهد بود.

دیگر موضوع‌های مورد انتظار شامل ایمنی هسته‌ای و تشعشعی، امنیت هسته‌ای، تقویت فعالیت‌های آژانس مرتبط با علم، فناوری و کاربرد‌های هسته‌ای، اعمال پادمان در کره شمالی، اجرای توافق‌نامه پادمان ان‌پی‌تی در سوریه، توافق‌نامه پادمان با ایران، ایمنی، امنیت و پادمان‌های هسته‌ای در اوکراین، انتقال مواد هسته‌ای در چارچوب پیمان آکوس و پادمان‌های آن در همه جنبه‌ها تحت ان‌پی‌تی، اعمال پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در غرب آسیا و بازگرداندن برابری حاکمیتی کشور‌های عضو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بیانیه گروسی در افتتاحیه نشست شورای حکام

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه خود که در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام قرائت کرد، مدعی شد: ایران می‌گوید همه مواد، فعالیت‌ها و مکان‌های هسته‌ای مورد نیاز طبق توافقنامه پادمان ان‌پی‌تی را اعلام کرده است؛ با این حال، این بیانیه با یافته‌های آژانس در مورد ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ایران مغایر است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: در ۱۵ ماه گذشته هیچ پیشرفتی در راستای اجرای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ (۱۳ اسفند ۱۴۰۱) صورت نگرفته است... من از ایران می‌خواهم که بیانیه مشترک را از طریق تعامل جدی با پیشنهادات مشخص آژانس اجرا کند.

وی یادآور شد: پس از انتخابات در ایران، من با پزشکیان مکاتبه کردم و تمایل خود را برای دیدار با او در تهران برای از سرگیری گفت‌وگو و همکاری بین آژانس و ایران نشان دادم؛ او موافقت کرد که در فرصتی مناسب با من ملاقات کند.

گروسی گفت: من ایران را تشویق می‌کنم که چنین نشستی را در آینده‌ای نه‌چندان دور تسهیل کند تا بتوانیم گفت‌وگوی سازنده‌ای برقرار کنیم که به سرعت به نتایج واقعی منتهی شود.

گروسی: ذخایر اورانیوم ایران در حال افزایش است

وی با بیان این که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۲۰ درصد و تا ۶۰ درصد همچنان در حال افزایش است، ادعا کرد: ایران تعداد آبشار‌هایی را که برای غنی‌سازی UF۶ استفاده می‌کند، افزایش داده است.

گروسی با یادآوری اینکه بیش از ۳.۵ سال از زمانی که ایران اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام، از جمله اجرای موقت پروتکل الحاقی را متوقف کرده است، می‌گذرد، ادعا کرد: بنابراین بیش از ۳.۵ سال از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به این توافق‌نامه بود می‌گذرد؛ در نتیجه، آژانس تداوم دانش در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل پادمان باقی‌مانده وجود نداشته است، ادعا کرد: ایران هنوز کد اصلاح شده ۳.۱ را که یک تعهد قانونی برای ایران است، اجرا نمی‌کند، زیرا اعلام کرده که اجرای این قانون را به حالت تعلیق درآورده است.

گروسی بیان کرد: این مسائل پادمانی باقی‌مانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافق‌نامه پادمان جامع است و باید حل شود تا آژانس بتواند تضمین دهد که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است.

کنفرانس مطبوعاتی گروسی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آغاز به کار نشست فصلی شورای حکام با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

گروسی گفت: کار با ايران ادامه دارد، اما پیشرفت سریعی را شاهد نیستیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره زمان سفر به ایران، گفت: امیدوارم قبل از انتخابات آمریکا به ایران سفر کنم.

گروسی در این کنفرانس خبری ضمن تکرار ادعای بی‌اساس عمل نکردن ایران به تعهدات برجامی، از تهران خواست که توافقنامه مشترک طرفین را اجرایی کند.

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از اینکه سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه دولت چهاردهم پیشتر در مذاکرات برجامی حضور داشته، گفت: این یک اتفاق مثبت است و به‌زودی با وی دیدار می‌کنم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *