نشست گفت‌وگوی راهبردی شورای همکاری خلیج فارس و روسیه؛ لاوروف با بن‌سلمان دیدار کرد

16:31 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۲۶۴
نشست گفت‌وگوی راهبردی شورای همکاری خلیج فارس و روسیه؛ لاوروف با بن‌سلمان دیدار کرد
هیئتی از روسیه به ریاست وزیر خارجه این کشور در چارچوب نشست گفت‌وگوی راهبردی شورای همکاری خلیج فارس و روسیه به عربستان سفر کردند.

خبرگزاری میزان - وزیران خارجه کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس امروز دوشنبه، ۱۹ شهریور، برای صدوشصت‌ویکمین نشست شورای وزیران در ریاض تشکیل جلسه دادند.

 طی این نشست، جلسات وزیران به‌صورت جداگانه با روسیه، برزیل و هند برگزار شد.

در این مراسم سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که ریاست نشست مشترک گفت‌وگوی راهبردی شورای همکاری خلیج فارس و روسیه را عهده‌دار بود، حضور داشت.

هفتمین نشست وزیران امروز دوشنبه پس از مذاکرات میان شورای همکاری خلیج فارس و روسیه برگزار می‌شود که سال گذشته در مسکو برگزار شده بود.

بیانیه آغازین نشست شورای همکاری خلیج فارس و روسیه

در بیانیه‌های آغازین بر اهمیت روابط تاریخی دو طرف، لزوم حفظ ابزار‌های همکاری راهبردی و هماهنگی مواضع در مورد موضوعات مختلف تاکید شد.

مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین نیز در کانون این مذاکرات بود.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: علیرغم تلاش‌های مستمر قطر و شرکای آن، مذاکرات به نتایج مطلوب منتهی نشدند؛ به یک راه حل سیاسی پایدار برای درگیری اسرائیل و فلسطین دست نیافتیم.

وی پایان جنگ غزه را اولین گام برای آرام کردن اوضاع منطقه دانست.

لاوروف نیز گفت که شورای همکاری خلیج فارس نقش فزاینده‌ای را به‌ویژه با توجه به زمان‌های پرتلاطمی که این مناطق از آن عبور می‌کنند، ایفا خواهد کرد.

وی در سخنان افتتاحیه خود گفت: این واقعا یک اولویت مهم برای ماست که روابط با کشور‌های خلیج فارس را در زمینه اقتصاد، فناوری، تجارت و البته بسیاری از مسائل بین‌المللی ارتقا دهیم؛ منطقه خلیج فارس همیشه در خط مقدم دستور کار فعلی قرار دارد.

لاوروف پیش از پیوستن به نشست وزیران، با فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان، گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، دیدار کرد.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، لاوروف با جاسم‌محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس (GCC)، گفت‌وگو کرد.

البدیوی در عین حال گفت که همه کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس اهمیت زیادی برای روابط خود با مسکو قائل هستند و مشتاقانه منتظر شنیدن راه‌های تقویت این روابط ازسوی لاوروف هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *