نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: رژیم صهیونیستی کانون خباثت در منطقه است/ احیای برجام مشروط به بازگشت طرف‌های مقابل

10:53 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۱۲۹
کنعانی: رژیم صهیونیستی کانون خباثت در منطقه است/ احیای برجام مشروط به بازگشت طرف‌های مقابل
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، دوشنبه، ۱۹ شهریور با حضور در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره مهم‌ترین موضوع‌های سیاست خارجی در روزهای اخیر پاسخ داد.

کنعانی در ابتدای نشست خبری این هفته ضمن تبریک پیروزی‌های ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک، موفقیت نوجوانان ایران در میادین علمی را غرور‌آفرین توصیف کرد.

جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی آن را در معرض خشم ملت‌های جهان قرار داده است

کنعانی درباره عملیات مقاومتی در دره اردن و ادعا‌های رسانه‌های غربی درباره حمله شب گذشته رژیم صهیونیستی به مصیاف سوریه، گفت: رژیم صهیونیستی غده‌ای سرطانی در غرب آسیا و کانون خباثت در منطقه است؛ جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی سبب بیداری انسانی در حمایت از فلسطین شده و این رژیم را در معرض خشم ملت‌های جهان قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی با رفتار‌های جنون‌آمیز پنجره‌های جدید آتش را به روی خود باز کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی علیه سوریه در قالب حمله شب گذشته، گفت: این حمله نشان داد که جنایت‌های رژیم صهیونیستی محدود به مرز‌های فلسطین نیست.

وی تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده که حامیان رژیم صهیونیستی دست از تسلیح این رژیم بردارند و سازمان‌های بین‌المللی و سازمان ملل جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و اقدام بازدارنده انجام دهند.

نگاه به شرق یک نگاه راهبردی است

کنعانی در بخشی دیگر درباره موضوع نگاه به شرق، گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه اعلام کردند، روابط با کشور‌های مختلف حوزه شرق از جمله روسیه و چین دنبال خواهد شد؛ نگاه به شرق یک نگاه راهبردی بوده و تاکتیکی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اجرای توافق‌های گذشته و تنظیم توافق‌های جدید براساس نیاز‌ها و روابط دوجانبه با جدیت مورد اهتمام دولت چهاردهم خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: توسعه روابط با کشورهای شرق همزمان با توسعه روابط با دیگر کشورها در جریان خواهد بود.

بازیگران خارجی به‌دنبال بی‌ثبات‌سازی در منطقه هستند

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به موضوع مسیر ارتباطی اشاره کرده، و گفت: ایران به حمایت از رفع انسداد از ارتباط‌های اقتصادی و مسیر‌های مواصلاتی و صلح جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان اهمیت می‌دهد؛ بازیگران خارجی که بی‌ثباتی در قفقاز تامین‌کننده منافع آن‌هاست، به‌دنبال بی‌ثبات‌سازی در منطقه هستند.

وی اضافه کرد: ما از تقویت سازوکار همکاری منطقه‌ای مبتنی بر الگوی ۳+۳ با جدیت حمایت می‌کنیم؛ ایران در چارچوب سیاست همسایگی از صلح پایدار در قفقاز جنوبی حمایت می‌کند و در همین چارچوب از رفع انسداد مسیر‌های مواصلاتی حمایت می‌کنیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: این چارچوب از نظر ما می‌تواند به تقویت صلح پایدار در منطقه کمک کند؛ ما مخالفت قاطع خود را با هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلتیک و مرزی اعلام می‌کنیم.

امضای سند راهنمای توسعه روابط ایران و روسیه در دستورکار است

کنعانی همچنین به توافق جامع ایران و روسیه پرداخته و گفت: تدوین سندی به‌عنوان راهنمای توسعه روابط ۲ کشور ایران و روسیه در دستورکار ۲ کشور قرار داشته است؛ این سند تحت عنوان معاهده جامعه مشارکت راهبردی ایران و روسیه انجام شده و امضای آن در دستورکار روسای‌جمهور ۲ کشور قرار دارد.

وی تاکید کرد: امضای این سند می‌تواند مبانی حقوقی لازم را برای توسعه روابط ۲ کشور در همه زمینه‌ها، به‌ویژه تجاری و اقتصادی، فراهم کند.

تمرکز سفر رئیس‌جمهور به عراق بر امنیت پایدار در منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر رئیس‌جمهور به عراق، گفت: روابط ایران و عراق روابط ممتاز با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است؛ نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور به عراق نشانه اهمیت مناسبات ۲ کشور است که فرصت تعمیق مناسبات را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: ۲ کشور در حوزه امنیتی طرفین معتقد به تامین‌ امنیت در طول مرزهای مشترک هستند؛ همکاری‌های ۲ کشور در چارچوب توافق امنیتی امتداد خواهد داشت.

کنعانی اظهار کرد: امنیت پایدار در منطقه در این سفر مورد تمرکز است.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت توافق امنیتی ایران و عراق، گفت: کارگروه مشترکی برای نظارت بر اجرای آن میان ایران و عراق در حال فعالیت است.

آمریکا در موضوع آتش‌بس در غزه به مانور سیاسی بسنده کرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، گفت: تداوم یک‌ساله جنایت علیه غزه و تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری نتیجه بی‌توجهی جامعه بین‌المللی و مجامع جهانی به وظایف قانونی و اخلاقیشان است.

وی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی با طرح شروط و خواسته‌های زیاده‌خواهانه مانع شکل‌گیری آتش‌بس شده است؛ آمریکا درباره برقراری آتش‌بس به مانور سیاسی بسنده کرده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: ایجاد بازدارندگی در مقابل ماشین جنگی رژیم صهیونیستی صرفا با اراده جامعه بین‌المللی ممکن خواهد بود؛ ما به تلاش‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و در مجمع عمومی سازمان ملل هم اقدام لازم را انجام خواهیم داد.

عضویت ایران در بریکس فرصت مهمی است

کنعانی درباره دستاورد‌های عضویت ایران در بریکس و سازمان همکاری شانگهای، گفت: عضویت ایران در بریکس فرصت مهمی برای توسعه مناسبات با کشور‌های عضو مجموعه است؛ طی یک سال گذشته ما عضو فعال شرکت‌کننده در همه نشست‌ها بودیم.

وی اضافه کرد: تبدیل ایران به عضو موثر و دارای ظرفیت‌های اقتصادی در چارچوب منافع کشور در دستورکار است.

احیای توافق مشروط به بازگشت طرف‌های مقابل به برجام است 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات برای توافق جدید، گفت: مواضع ایران روشن و واضح است؛ ایران تنها عضوی بود که به تعهد‌های خود عمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: احیای توافق مشروط به بازگشت طرف‌های مقابل به برجام است؛ توافق زمانی احیا می‌شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود به‌صورت مسئولانه بازگردند؛ مذاکرات راهکار دیپلماتیک برای تحقق منافع خود می‌دانیم.

کنعانی تاکید کرد: فرصت برای احیای برجام وجود دارد؛ فرصت دیپلماتیک برای همه طرف‌ها وجود دارد، به‌ویژه برای طرف‌هایی که از وظایف خود شانه خالی کردند.

وی تصریح کرد که گفت‌وگو‌های خوبی میان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عراقچی در این زمینه انجام شده است.

همکاری‌های علمی و فناوری را زمینه گسترش روابط با کشور‌های مختلف می‌دانیم

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره همکاری‌های علمی ایران با دیگر کشورها، گفت: همکاری‌های علمی فنی و دانشگاهی همواره از اولویت‌های ایران بوده و دستگاه دیپلماسی به‌عنوان تسهیل‌کننده این همکاری در کنار دستگاه‌های مربوط تلاش‌های مکمل و هم‌افزا داشته است.

وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه تبادل نظر با کشور‌های هدف را داشته است؛ وزارت امور خارجه در کنار وزارت علوم، بهداشت و معاونت علمی ریاست‌جمهوری است.

این مقام وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: همکاری‌های علمی و فناوری را زمینه گسترش روابط با کشور‌های مختلف می‌دانیم و در همین چارچوب موفق به تاسیس مراکز فناوری در چند کشور شدیم و مذاکرات برای راه‌اندازی مراکز دیگر ادامه دارد.

مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی برای رایزنی‌های دیپلماتیک است

کنعانی در ادامه درباره رایزنی ایران و اتحادیه اروپا در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: مجمع عمومی سازمان ملل همیشه فرصت خوبی برای رایزنی‌های دیپلماتیک گسترده بوده و این فرصت برای ایران و اتحادیه اروپا هم وجود دارد؛ فکر می‌کنم این رویداد فرصت خوبی برای برگزاری گفتگو‌هایی است که عراقچی و بورل درباره آن توافق کرده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: پیگیری در سطوح مختلف در مورد شهروند ایرانی زندانی در عراق قرار دارد و سفر رئیس‌جمهور به عراق هم فرصت مناسبی برای پیگیری پرونده محمدرضا نوری خواهد بود؛ پیگیری وضعیت ایرانی زندانی باقیمانده در عربستان به‌طور ویژه در جریان است.

موضع ما درباره میدان گازی آرش کاملا آشکار است

سخنگوی وزارت امور خارجه به موضوع میدان گازی آرش نیز اشاره کرده و گفت: موضع ما کاملا آشکار و روشن است؛ حقوق حقه ما در سایه اظهارات غیرحقوقی و غیرفنی هیچ کشوری حذف نمی‌شود.

امکان تحقق همکاری ایران و اروپا وجود دارد

کنعانی، درباره تاثیر رویکرد ایران در قبال رژیم صهیونیستی بر تعامل ایران و اتحادیه اروپا، گفت: روابط کشور‌ها در عرصه بین‌المللی دارای ابعاد مختلف با اختلاف و افتراق نظر است؛ مادامی‌که طرفین بر گسترش بر روابط اتفاق نظر داشته باشند، توافق و تعامل پیش خواهد رفت.

وی اضافه کرد: اگر اتحادیه اروپا تمایل عملی و اراده قوی برای برقراری مناسبات متقابل با ایران داشته باشد، امکان تحقق این همکاری وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وجود رژیم صهیونیستی تعمیق‌کننده بی‌ثباتی در منطقه است و ما در ارتباط با مسئله فلسطین مواضع روشن، دقیق و اصولی داریم.

حقابه هیرمند حق مسلم ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از نشست خبری، درباره آخرین وضعیت حقابه هیرمند و دیوار مرزی، گفت: حقابه هیرمند حق مسلم و غیرقابل انکار برای ایران است و طرف افغانستانی به آن اذعان دارد؛ ما در طول ماه‌های گذشته سال جاری مقدار معتنابهی از آب را از سوی افغانستان دریافت کردیم؛ این مطالبه جدی مورد پیگیری ماست.

وی همچنین درباره دیوار مرزی گفت که مراجع مربوط ایرانی گزارش مبسوط را ارائه کردند.

اتهام ارسال تسلیحات برای یکی از طرفین جنگ اوکراین را رد می‌کنیم

کنعانی در ادامه به شایعات درباره همکاری نظامی ایران و روسیه پرداخته و گفت: ما موضع روشنی درباره تحولات اوکراین داریم؛ جای تاسف است که برخی طرف‌های تشدید جنگ اوکراین اقدام به اتهام‌زنی به ایران می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما بخشی از این‌ جنگ نیستیم و راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای پایان دادن به این بحران می‌دانیم و اتهام ارسال تسلیحات برای یکی از طرفین جنگ را قویا رد می‌کنیم.

همواره از فرصت حضور در مجامع بین‌المللی استفاده می‌کنیم

کنعانی گفت: رئیس‌جمهور برمبنای سنت همیشگی به نیویورک سفر می‌کند و اعلام قطعی این سفر برعهده نهاد ریاست‌جمهوری است؛ ایران همواره از فرصت حضور در مجامع بین‌المللی برای تامین منافع خود و دیدار‌های دیپلماتیک غفلت نمی‌کند.

به اظهارات گروسی پاسخ دادیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: هم در چارچوب نشست‌هایی که در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود و هم از طریق مسیر‌های دیپلماتیک و سازمان انرژی اتمی به اظهارات گروسی پاسخ دادیم؛ پاسخ‌های صریح و شفاف در این زمینه داده شد.

سیاست ما درباره افغانستان با تغییر دولت‌ها در این کشور تغییر نمی‌کند

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط دولت جدید و افغانستان، اظهار کرد: سیاست اصولی ما درباره افغانستان با تغییر دولت‌ها در این کشور تغییر نمی‌کند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: کشور‌ها براساس معاهده کنسولی وین وظایفی جهت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک دارند و باید آن را اجرا کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *