راست افراطی در حال تبدیل شدن به واقعیت در ساختار سیاسی آلمان

10:53 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۱۵۸
راست افراطی در حال تبدیل شدن به واقعیت در ساختار سیاسی آلمان
نتایج انتخابات در ایالت‌های شرقی آلمان نشان می‌دهد که راست افراطی در حال تبدیل شدن به یک واقعیت در ساختار سیاسی این کشور است.

خبرگزاری میزان – حزب آلترناتیو برای آلمان، در انتخابات ایالتی اخیر در شرق این کشور بار دیگر جایگاه خود را ارتقا داد.

این حزب راست افراطی در میان افزایش نارضایتی رای‌دهندگان از دولت چپ میانه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در انتخابات ایالت‌های شرقی آلمان به پیروزی خیره‌کننده‌ای دست یافت.

آلترناتیو برای آلمان در تورینگن که در برخی ایالت‌های آلمان به‌عنوان افراط‌گرا طبقه‎بندی شده است، با نزدیک به ۳۳ درصد آرا به پیروزی آشکاری دست یافت.

در ایالت پرجمعیت‌تر زاکسن، حزب راست میانه اتحادیه دموکرات‌مسیحی (CDU) با حدود ۳۲ درصد آرا به پیروزی رسید و آلترناتیو برای آلمان تقریبا از آن عقب‌تر بود.

پیروزی آلترناتیو برای آلمان در تورینگن و مقام دوم قدرتمند در زاکسن، دور جدیدی از جست‌وجوی جایگاه را در برلین به راه انداخته است.

این رویداد در حالی رقم خورده که یک سال دیگر آلمان با انتخابات سراسری مواجه است و احتمالا این انتخابات مسیر را برای قدرت‌گیری بیشتر راست افراطی فراهم کند.

شولتز، پس از اعلام نتایج به رویترز گفت: کشور ما نمی‌تواند و نباید به این امر عادت کند؛ آلترناتیو برای آلمان به کشور آسیب می‌زند، اقتصاد را تضعیف می‌کند، جامعه را از هم جدا می‌کند و آبروی کشور ما را از بین می‌برد.

نتیجه انتخابات ایالتی آلمان چه پیامی برای شولتز دارد؟

راست افراطی آلمان ادعای بزرگ‌ترین موفقیت انتخاباتی خود را از زمان جنگ جهانی دوم داشته است.

با وجود تلاش‌هایی که برای متوقف کردن این حزب انجام می‌شود، همچنان برای رسیدن به اوج خود ادامه می‌دهد.

سران جریان اصلی آلمان با هشدار دادن به رای‌دهندگان در مورد افراط‎گرایی فزاینده این حزب، تلاشی هماهنگ برای جلوگیری از قدرت گرفتن آلترناتیو برای آلمان انجام داده‌اند، حتی برخی از سران، آن را حزب نازی می‌نامند.

مقام‌های اطلاعاتی داخلی در سطح ایالتی، شاخه‌های محلی این حزب را در زاکسن و تورینگن به‌عنوان سازمان‌های افراطی با هدف تضعیف دموکراسی آلمان طبقه‌بندی کرده‌اند.

شکاف عمیق بین شرق و غرب آلمان

تحلیلگران می‌گویند که پیروزی خیره‌کننده یک حزب راست افراطی در انتخابات منطقه‌ای آلمان، شکاف عمیق بین شرق و غرب این کشور را نشان می‌دهد که نشان دهنده ناامیدی آلمان شرقی از احساس نادیده گرفته شدن و طرد شدن به‌وسیله هموطنان غربی است.

این رای‎گیری از روندی در کشور‌های اروپایی پیروی می‌کند که در آن جنبش‌های ضدنظام حاکم به‌طور فزاینده‌ای برای رای‎دهندگان ناراضی از احزاب میانه‌رو جذاب هستند.

با این حال، کارشناسان می‌گویند که نتایج در آلمان به شکاف‌های خاصی در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا نیز اشاره می‌کند؛ آلترناتیو برای آلمان موفق شده است از نارضایتی‌های تاریخی ناشی از شکست برلین در رسیدگی به نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی استفاده کند.

تصور این است که دولت آلمان از شرق این کشور غافل شده است، در حالی که به مسائلی مانند مهاجرت، عدالت اجتماعی و جرم و جنایت رسیدگی نمی‌کند، به اندازه کافی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

آلترناتیو برای آلمان سعی کرده این شکاف را پر کند و کمپ‌های تابستانی و گروه‌های حمایتی راه‌اندازی کند که این حزب را در موقعیتی سودمند قرار داده است تا بر اکوسیستم احساسی در شرق آلمان تسلط یابد و مشکلات را به روش‌های خاصی تنظیم کند.

سه حزب در ائتلاف حاکم آلمان در رای‌گیری اخیر متحمل ضرر‌های قابل‌توجهی شدند؛ در تورینگن، پس از ناکامی در رسیدن به آستانه ۵ درصدی لازم برای کسب کرسی‌ها، از پارلمان ایالتی خارج شدند.

علاوه بر این، هر سه حزب ائتلاف در تورینگن با هم به‌سختی بیش از ۱۰ درصد آرا را به دست آوردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *