جلسه دیوان عدالت بین‌المللی درباره پیامد‌های قانونی اشغال اراضی فلسطین

17:43 - 29 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۷۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جلسه دیوان عدالت بین‌المللی درباره پیامد‌های قانونی اشغال اراضی فلسطین
رئیس دادگاه لاهه از بررسی پیامد‌های قضایی اعمال سیاسی و تاثیر آن بر سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

خبرگزاری میزان - رئیس دادگاه لاهه در جلسه مشورتی دیوان عدالت بین‌المللی درباره پیامدهای قانونی اشغال اراضی فلسطین، گفت: دادگاه درحال بررسی پیامد‌های قضایی اعمال سیاسی و تاثیر آن بر سرزمین‌های اشغالی است. اراضی فلسطینی دارای یکپارچگی و حاکمیت است که باید به آن احترام گذاشته شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای آزادی دیوان در اظهارنظر درباره میزان تناقض بین رویه‌های سیاسی و حقوق بین‌الملل وجود ندارد، تاکید کرد: نظر مشورتی کنونی شامل جنگی که در اکتبر ۲۰۲۳ در غزه آغاز شد، نمی‌شود. دادگاه پیامد‌های قضایی حضور غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را بررسی خواهد کرد.

رئیس دادگاه لاهه، افزود: اسرائیل اختیارات خود را بر نوار غزه به ویژه نظارت بر مرز‌های هوایی، دریایی و زمینی حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه وظایف اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی تابع کنوانسیون ۱۹۵۹ درباره سوءرفتار با غیرنظامیان در زمان جنگ است، ادامه داد: اسرائیل تعهدات خود را در کنوانسیون ۱۹۶۵ علیه تبعیض نژادی کنار گذاشته است.

به گفته وی، ملت فلسطین براساس معاهده اسلو حق تعیین سرنوشت دارند.

مقام ارشد دادگاه لاهه، عنوان کرد: دیوان براین باور است که اشغال یک وضعیت موقتی به دلیل ضرورت نظامی است.

وی با اشاره به اینکه مقام‌های اشغالگر نمی‌توانند جمعیت سرزمین‌های اشغالی راجابجا کنند یا تعدادی از شهروندان خود را در آنجا اسکان دهند، گفت: گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری و قدس و ایجاد دیوار حاکمیت اسرائیل را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *