جولان باند‌های مسلح در غرب اروپا؛ هشدار کارشناسان درباره افزایش خشونت

9:00 - 12 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۱۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جولان باند‌های مسلح در غرب اروپا؛ هشدار کارشناسان درباره افزایش خشونت
کشور‌های غرب اروپا که زمانی تصور می‌شد امن‌ترین کشور‌های جهان هستند، طی سال‌های گذشته شاهد افزایش خشونت در پی گسترش گروه‌های مسلح بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - جرایم سازمان‌یافته تا سال‌های اخیر به‌عنوان یک تهدید دور در بسیاری از اروپای غربی تلقی می‌شد؛ اما اکنون خشونت بی‌امان باند‌های مسلح، آرامش را در برخی از به‌اصطلاح «امن‌ترین کشورها» متزلزل کرده است.

سوئد درحال حاضر بالاترین میزان قتل با اسلحه را در اروپا دارد و این درحالی است که ارتش سوئد در مبارزه با گروه‌های جنایت‌کار به پلیس کمک می‌کند. 

در دانمارک، ساکنان شهر کریستیانیا بازار ماری‌جوانا در فضای باز خود را پس از تسخیر شهر ازسوی باند‌های خشن، بستند؛ در بلژیک، ارتش این کشور محافظت از کامیون‌های حامل کوکائین ضبط‌شده را آغاز کرده تا از سرقت آن ازسوی مجرمان جلوگیری شود. 

گسترش گروه‌های جنایت‌کار

گزارش تازه یوروپل (آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری اجرای قانون) و آژانس مواد مخدر اتحادیه اروپا (EMCDDA)، نشان می‌دهد که برخی از کشور‌های اروپایی سطوح بی‌سابقه‌ای از خشونت‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر ازجمله قتل، شکنجه، آدم‌ربایی و ارعاب را تجربه می‌کنند.

این گزارش ۸۲۱ شبکه جنایی جدی فعال در اتحادیه اروپا را با بیش از ۲۵ هزار عضو شناسایی کرده است.

 

جولان باند‌های جنایت‌کار در غرب اروپا؛ هشدار کارشناسان درباره افزایش خشونت

 

پایگاه پمفلتی، می‌گوید که بروکسل در حال حاضر جرایم سازمان‌یافته را به اندازه تروریسم تهدیدی بزرگ برای جوامع اروپایی می‌داند.

به‌گفته کلر جورج، سخنگوی یوروپل، خشونت در حال بی‌ثبات کردن جامعه است؛ پیش از این خشونت بیشتر در نقاط ترانزیت مانند فرودگاه‌ها و بین گروه‌های خاص رخ می‌داد؛ اکنون این خشونت‌ها با خطر آسیب رساندن به غیرنظامیان بی‌گناه، بیشتر و بیشتر از پیش در خیابان‌ها در حال گسترش است. 

نقش قاچاق مواد مخدر

یوروپل این سطح بالای خشونت را با جهانی‌شدن قاچاق مواد مخدر، افزایش کشت کوکائین و تکه‌تکه شدن زنجیره تامین توضیح می‌دهد؛ این گروه‌های تبهکار جای پای محکم‌تری در بنادر مهم اروپایی از جمله روتردام در هلند و آنتورپ بروژ در بلژیک ایجاد کرده‌اند.

براساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، کشف و ضبط کوکائین در اروپا در سال ۲۰۱۹ برای نخستین‌بار از آمریکای شمالی پیشی گرفت؛ مقام‌های اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱، یعنی آخرین سالی که داده‌های مربوط به کشف و ضبط کوکائین در اروپا در دسترس است، بیش از ۳۰۰ تن کوکائین را کشف کردند که یک رکورد در این زمینه محسوب می‌شود. 

جولان باند‌های جنایت‌کار در غرب اروپا؛ هشدار کارشناسان درباره افزایش خشونت

 

افزایش مصرف کوکائین در اروپا باعث شد که کارتل‌های آمریکای جنوبی در حدود سال ۲۰۰۸ حرکت به سمت این بازار را آغاز کنند. 

کارشناسان می‌گویند که قوانین ضعیف و متناقض مواد مخدر از دهه ۱۹۷۰ به ساخت‌وساز دنیای زیرزمینی تولید مواد مخدر در غرب اروپا دامن زده است.

به‌عنوان مثال، استفاده تفریحی از ماری‌جونا و نه تولید آن، در کشوری مانند هلند قانونی است؛ و این موضوع فضا را برای گروه‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته ایجاد کرد؛ این گروه‌های جنایت‌کار در سال‌های اخیر فعالیت خود را به‌سمت قاچاق کوکائین و تولید مواد مخدر مصنوعی مانند اکستازی گسترش داده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *