نگاهی به کودتای نافرجام در بولیوی؛ در لاپاز چه می‎گذرد؟

12:48 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۸۹۷
نگاهی به کودتای نافرجام در بولیوی؛ در لاپاز چه می‎گذرد؟
پس از وقوع کودتای نافرجام در بولیوی تعدادی از مقام‌های ارشد نظامی این کشور بازداشت شده‌اند که شمار افراد بازداشت شده تاکنون به بیش از ۲۰ نفر رسیده است.

خبرگزاری میزان - بولیوی به‎تازگی ۴ مقام نظامی دیگر را در ارتباط با تلاش نافرجام برای برکناری رئیس‌جمهور این کشور در کودتایی که گفته می‌شود از سوی رئیس پیشین ارتش این کشور مدیریت می‌شد، دستگیر کرد.

آخرین افرادی که دستگیر شدند شامل فرمانده پیشین نیروی هوایی، یک نظامی متهم به کوبیدن خودروی نظامی به کاخ ریاست‌جمهوری، یک نظامی دیگر متهم به رانندگی با خودروی جداگانه حامل سران نظامی و یک کاپیتان پیاده‌نظام متهم به هماهنگی با کودتای نافرجام بودند.

 

بازداشتی‌های کودتای نافرجام در بولیوی به ۲۱ نفر رسید

 

به گزارش سی‌ان‌ان، با بازداشت این مقام‌های نظامی، تعداد افرادی که بازداشت شدند به ۲۱ نفر رسیده است.

کودتای نافرجام چهارشنبه گذشته شوک بزرگی در بولیوی ایجاد کرد؛ تصاویری از لاپاز، پایتخت بولیوی، پرسنل نظامی را در حال اشغال یک میدان نشان می‌داد، چند خودرو زرهی به در‌های کاخ ریاست‌جمهوری کوبیدند و تعدادی از نظامیان تلاش کردند به دفاتر دولتی نفوذ کنند.

گزارش دولت بولیوی می‎گوید که مقام‌های نظامی برای اولین بار در ماه می‌ جلساتی را برای طراحی کودتا برگزار کرده بودند.

این جلسات از سوی خوان خوزه زونیگا، فرمانده پیشین ارتش و خوان آرنز، فرمانده پیشین نیروی دریایی بولیوی، مدیریت و هدایت می‌شد و مشاور شخصی غیرنظامی زونیگا ظاهرا «راهبرد» کودتا را طراحی می‌کرد.

دفتر دادستانی کل بولیوی روز جمعه اعلام کرد که زونیگا به مدت ۶ ماه در بازداشت موقت قرار گرفته است؛ استیون اورلانا، وکیل زونیگا، گفت که وی همچنین از سوی دادستانی بولیوی به تروریسم متهم شده است.

 

بازداشتی‌های کودتای نافرجام در بولیوی به ۲۱ نفر رسید

اتهام علیه رئیس جمهور بولیوی در ارتباط با کودتا

رئیس جمهور بولیوی متهم به برنامه‌ریزی کودتا علیه خود به منظور افزایش محبوبیت شده است؛ مخالفان می‌گویند یورش نافرجام به کاخ ریاست‌جمهوری از سوی رئیس پیشین ارتش بولیوی ترفندی برای تقویت حمایت بود.

درست پیش از بازداشت، زونیگا، طراح ادعایی کودتا بدون ارائه مدرک به خبرنگاران مدعی شد که لوئیس آرسه، رئیس‌جمهور بولیوی، به او دستور داده تا یک کودتای ساختگی در تلاش برای افزایش محبوبیت رئیس‌جمهور انجام دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *