پایان نشست دوحه درباره افغانستان؛ نماینده سازمان ملل به رسمیت شناختن طالبان را رد کرد

10:55 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۲۲۲
پایان نشست دوحه درباره افغانستان؛ نماینده سازمان ملل به رسمیت شناختن طالبان را رد کرد
سومین دور از گفت‌وگو‌ها درباره افغانستان در پایتخت قطر در حالی به پایان رسید که نماینده سازمان ملل به رسمیت شناختن طالبان را رد کرد.

خبرگزاری میزان – سومین نشست سازمان ملل درباره افغانستان با میزبانی قطر از روز یکشنبه ۱۰ تیر آغاز شد و دوشنبه ۱۱ تیر به کار خود پایان داد.

این نشست در هتل رتز کارلتون دوحه برگزار شد و نمایندگان ۲۰ کشور جهان از جمله ایران، روسیه، چین، هند و پاکستان در آن حضور داشتند.

پیش از این نیز دوحه میزبان دو دور نشست درباره افغانستان بوده، اما برخلاف نشست‌های قبلی، در نشست اخیر نمایندگان طالبان نیز حضور داشتند.

رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح‌سازی که ریاست این نشست را برعهده داشت، به خبرنگاران گفت که این مذاکرات سازنده و مفید بود.

دی‌کارلو در کنفرانس خبری پس از این نشست گفت: این نخستین بار است که چنین بخش گسترده‌ای از جامعه بین‌المللی و مقامات بالفعل فرصت دارند چنین بحث‌های مفصلی را برگزار کنند؛ گفت‌وگو‌ها صریح و به اعتقاد من مفید بود.

  • بیشتر بخوانید:
  • حضور ایران در نشست دوحه درباره افغانستان
  • نشست مشترک ایران، چین، روسیه و پاکستان درباره افغانستان برگزار شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، یک سال پیش «فرایند دوحه» را آغاز کرد؛ در حالی که شرکت‌کنندگان در این دور از مذاکرات موافقت کردند که به همکاری ادامه دهند، دی‌کارلو به رسمیت شناختن طالبان را در کابل رد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و رئیس هیئت طالبان در این مذاکرات پس از پایان نشست با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی  ایکس، نوشت: پیام افغان‌ها به تمامی شرکت‌کنندگان رسید؛ افغانستان، به همکاری کشور‌ها در بخش‌های خصوصی و مبارزه با مواد مخدر و کمک به معیشت نیاز دارد، که اکثر کشور‌ها در مورد همکاری در این بخش گفت‌وگو کردند.

این گفت‌وگو‌ها پشت در‌های بسته بدون دسترسی رسانه‌ها انجام شد، اما این امر مانع از آن نشد که هیئت طالبان ویدیو‌هایی از این جلسات را در ایکس با حضور مقامات خود منتشر کند.

آمریکا نباید مسئولیت خود را انکار کند

پایگاه «chinamil» درباره این نشست نوشت: واشنگتن نمی‌تواند از مسئولیت خود در اصلاح آسیب‌هایی که به افغانستان وارد کرده دست بکشد؛ این درخواست از سوی افکار عمومی افغانستان و جامعه بین‌المللی از طرف‌های شرکت‌کننده در دور سوم مذاکرات سازمان ملل در مورد افغانستان که در دوحه برگزار شد، مطرح شد.

جلال بازوان، کارشناس روابط بین الملل در دانشگاه کاردان مستقر در کابل، می‌گوید که آمریکا تعهد اخلاقی در قبال افغانستان و مسئولیت دارد تا در بازسازی اقتصادی افغانستان مشارکت کند.

صدیق شینواری، کارشناس نظامی افغانستان، گفت که بمب‌های منفجر نشده منجر به عواقب سنگینی برای کشاورزی افغانستان شده است که اقتصاد کشور محصور در خشکی عمدتا به آن وابسته است.

آمریکا باید مسدود کردن حدود ۷ میلیارد دلار دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان و اعمال تحریم ها، تشدید مخمصه افغانستان را متوقف کند؛ این اقدام‌ها باعث بی ثباتی بیشتر اقتصاد افغانستان، افزایش قیمت‌ها و کاهش کمک‌های بین المللی شده است.

واشنگتن باید بداند که فرار از مسئولیت کهنه و فریبکارانه‌اش منجر به سختی و ناآرامی ابدی در افغانستان شده است؛ زمان آن فرا رسیده که آمریکا با جامعه بین‌المللی همکاری کند تا اولین گام محکم را در دوحه بردارد و زمینه را برای ثبات و رفاه افغانستان فراهم کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *