جدال مکرون با راست افراطی برای ماندن در قدرت

12:04 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۲۴۴
جدال مکرون با راست افراطی برای ماندن در قدرت
پس از پیروزی راست افراطی در انتخابات فرانسه، امانوئل مکرون به دنبال ائتلاف با احزاب چپ برای مقابله با قدرت‌گیری حزب راست افراطی اجتماع ملی است.

خبرگزاری میزان - پس از پیروزی قاطع احزاب راست افراطی در دور اول انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه، احزاب چپ و میانه‌رو این کشور در تلاش هستند تا یک جبهه متحد را ایجاد کنند.

حزب اجتماع ملی به ریاست مارین لوپن (RN) و متحدانش در جناح راست با بیش از ۳۳ درصد آرا جایگاه نخست را در انتخابات از آن خود کردند و پس از آن ائتلاف جبهه مردمی جدید (NFP) با ۲۸ درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند، در حالی که بلوک میانه‌رو رئیس‌جمهور فرانسه با ۲۲ درصد آرا سوم شد.

اکثر ۵۷۷ کرسی مجلس ملی فرانسه اکنون در دور دوم انتخابات تعیین می‌شود؛ احزاب رقیب در تلاش برای جلوگیری از رشد حزب راست افراطی اجتماع ملی درگیر چانه‌زنی‌های دیوانه‌‎وار و طرح‌های رای‌گیری تاکتیکی هستند.

تحولات انتخاباتی فرانسه؛ جدال مکرون برای ماندن در قدرت

اجتماع ملی در مسیر تبدیل شدن به حزب مسلط در پارلمان است، اما تعداد کرسی‌های آن نامشخص است؛ این که آیا فرانسه بتواند جهش دشواری را برای رسیدن به اکثریت مطلق ۲۸۹ کرسی مورد نیاز برای تشکیل دولت انجام دهد، بستگی به توافق‌های سیاسی انجام شده از سوی رقبا در روز‌های آینده دارد.

گابریل آتال، نخست‌وزیر میانه‌رو فرانسه، که احتمالا پس از دور دوم مجبور به استعفا خواهد شد، هشدار داد که راست افراطی در «دروازه‌های قدرت» قرار دارد.

  • بیشتر بخوانید:
  • پیشتازی راست افراطی در انتخابات فرانسه
  • نتیجه اولیه انتخابات فرانسه؛ حزب راست‌گرا پیشتاز شد 

در گذشته احزاب سنتی راست و چپ در مواجهه با راست افراطی توافق‌هایی را برای کنار گذاشتن نامزد‌ها از دور دوم به منظور اجتناب از تقسیم آرا به دست می‌آوردند، اما راهبرد رای‌گیری تاکتیکی معروف به «جبهه جمهوری‌خواه» کمتر از همیشه قطعی است.

تحولات انتخاباتی فرانسه؛ جدال مکرون برای ماندن در قدرت

سران ائتلاف میانه‌رو مکرون و ائتلاف جبهه مردمی جدید نشان دادند که نامزد‌های خود را در مناطقی که نامزد دیگری در موقعیت بهتری برای شکست دادن اجتماع ملی قرار دارد، کنار می‌کشند، اگرچه مشخص نیست که این امر تا چه حد یکسان اعمال می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رئیس‌جمهور فرانسه در جلسه غیرعلنی به وزیران خود گفته که نفی اکثریت آرا اولویت اصلی است.

همه نامزد‌های راه یافته به دور دوم تا عصر روز سه‌شنبه به وقت محلی فرصت دارند تا در مورد انصراف یا شرکت در دور دوم تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین در بیانیه‌ای رسمی تاکید کرد: در مواجهه با اجتماع ملی، زمان یک اتحادیه بزرگ، آشکارا دموکراتیک و جمهوری‌خواه برای دور دوم انتخابات فرا رسیده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *