آوارگی، قحطی و بیماری؛ نتیجه ۵۰۰ روز جنگ داخلی در سودان

18:02 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۳۶۲
آوارگی، قحطی و بیماری؛ نتیجه ۵۰۰ روز جنگ داخلی در سودان
سودان طی ۱۶ ماه گذشته شاهد تداوم خشونت‌هایی بوده که این کشور را به کانون یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان تبدیل کرده است.

خبرگزاری میزان – جنگ داخلی جاری در سودان تاکنون حدود ۱۹ هزار کشته و ۳۳ هزار زخمی برجای گذاشت؛ این جنگ هفته آینده پانصدمین روز خود را سپری خواهد کرد؛ این در حالی است که مذاکرات صلح سودان که از ماه گذشته در ژنو آغاز شده است، هفته آینده نیز ادامه می‌یابد.

به گزارش آناتولی، مشکلات سودان درپی وقوع جنگ داخلی در این کشور که اکنون ۱۶ ماه از آن می‌گذرد، وخامت بیشتری یافته و یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان را رقم زده است.

شمار کشته‌های این جنگ به رقم ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده و دست‌کم ۳۳ هزار نفر نیز بر اثر این جنگ زخمی شدند.

سازمان ملل هشدار داد که سودان در آستانه فروپاشی فاجعه‌آمیزی قرار گرفته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت هم اعلام کرد که تاکنون ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۴۹ میلیون نفری سودان ناچار به ترک خانه و شهر‌های خود شده و در چرخه آوارگی داخلی قرار گرفتند؛ از این میزان آوارگان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار هستند.

شمار آوارگان داخلی در سودان معادل یک هفتم کل جمعیت آوارگان داخلی در سراسر جهان است و ۵۵ درصد آوارگان را کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.

در عین حال، یونیسف با اشاره به آواره شدن ۵ میلیون کودک سودانی، درباره آوارگی روزانه ۱۰ هزار کودک در این کشور ابراز نگرانی کرد.

ناامنی غذایی نیز دیگر بحرانی است که سودانی‌ها را آزار می‌دهد؛ به گزارش سازمان ملل، ناامنی غذایی در این کشور به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده و حدود ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر معادل بیش از نیمی از جمعیت سودان را در شرایط گرسنگی حاد یا در سطوح بالایی از این نوع گرسنگی قرار داده است.

سازمان ملل همچنین هشدار داد که تخریب زیرساخت‌ها در سودان بر اثر جنگ مستمر منجر به افزایش خطر بیماری‌های همه‌گیر و قحطی شده است؛ آمار‌ها نشان می‌دهند که کمتر از ۲۵ درصد از تاسیسات بهداشتی در مناطق درگیری سودان کار می‌کنند.

گزارش سازمان ملل همچنین نشان داد که بر اثر خشونت‌های مسلحانه ۵۵ نفر از کارکنان بهداشت و پزشکی کشته و ۱۰۴ نفر دیگر زخمی شدند.

ضمن اینکه تعدادی از موارد ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی از جمله وبا، مننژیت و تب دنگی نیز در این کشور شناسایی شده است؛ شیوع وبا در هفته‌های اخیر دست‌کم ۲۲ کشته برجای گذاشت؛ در عین حال شمار مبتلایان به بیماری وبا بیش از ۳۵۰ مورد اعلام شد.

براساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، بیش از ۱۷ میلیون کودک در سن مدرسه در سودان به آموزش دسترسی ندارند؛ مدارس این کشور طی یک سال گذشته تعطیل و برخی از آن‌ها به اردوگاه آوارگان تبدیل شدند.

این آژانس سازمان ملل همچنین از هدف قرار گرفتن ۱۱۰ مدرسه و بیمارستان سودان طی ۵۰۰ روز جنگ در این کشور خبر داد و اعلام کرد که بسیاری از کودکان بر اثر حمله‌های صورت گرفته به مدارس جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *