طوفان‌الاقصی؛ مقدمه شکست‌‌های پیاپی رژیم صهیونیستی

8:45 - 22 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۶۵۴
طوفان‌الاقصی؛ مقدمه شکست‌‌های پیاپی رژیم صهیونیستی
جنگ غزه در آستانه رسیدن به یک‌سالگی خود قرار دارد اما رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهدافی که برای این جنگ تعریف کرده بود، با شکست مواجه شده است.

خبرگزاری میزان – تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در یازدهمین ماه خود قرار دارد؛ بیش از ۴۱ هزار نفر به شهادت رسیده و بیش از ۹۴ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

محاصره همه‌جانبه و آوارگی اجباری، بحران فاجعه‌باری را برای ساکنان غزه رقم زده و بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان را در این زندان روباز ایجاد کرده است.

با وجود این، کارشناسان درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهداف خود در این جنگ با شکست مواجه شده است.

رژیم صهیونیستی در تلاش برای برهم زدن نظم شهری

در غزه، رژیم صهیونیستی قصد دارد نظم شهری را از بین ببرد، اما در حال شکست است.

در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا نهاد‌ها و خدمات غیرنظامی را از بین ببرد، همبستگی فلسطینی‌ها وارد عمل شده و این رژیم را با شکست مواجه کرده است.

هانی الجعفراوی، به‌عنوان رئیس سابق خدمات آمبولانس غزه، یکی از سخت‌ترین مشاغل را در بحبوحه جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه داشت؛ حتی پیش از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، کارکنان او با کار بیش از حد و تحت تهدید دائمی بودند.

بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و تمامی مراکز بهداشتی در معرض تهدید شدید قرار داشتند و هر روز جان الجعفراوی در خطر بود و در نهایت در ماه ژوئن (تیرماه) نیرو‌های نظامی صهیونیست به کلینیک بهداشتی مجله الدراج در شهر غزه حمله کردند و او و ۴ غیرنظامی دیگر را به شهادت رساندند.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، او پانصدمین کارمند بهداشتی بود که در غزه به شهادت رسید.

هدف قراردادن الجعفراوی بخشی از کارزار نظام‌مند رژیم صهیونیستی برای از بین بردن خدمات مدنی در غزه است؛ این رژیم با هدف ایجاد هرج‌ومرج و بی‌قانونی در غزه و تضعیف روحیه مردم، کارکنان پزشکی و دفاع غیرنظامی فلسطین، رانندگان آمبولانس، تیم‌های نجات، نیرو‌های پلیس، مهندسان عمران، کارگران تاسیسات و رانندگان کاروان کمک‌رسانی را هدف قرار داده و به شهادت رسانده است.

شکست اطلاعاتی سنگین رژیم صهیونیستی

مقام‌های ارشد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند که عملیات غافلگیرکننده طوفان‌الاقصی یک شکست بزرگ برای دستگاه اطلاعاتی این رژیم بود.

در پاسخ به ۷ اکتبر و عملیات طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی تاکنون دو تحقیق را برای بررسی ناکامی‌های ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی آغاز کرده است.

در ماه ژانویه (دی ماه) متانیاهو انگلمن، ناظر کابینه و رئیس اداره بازرسی رژیم صهیونیستی، تحقیقاتی را با ۳۳ موضوع، از جمله موضوعات اطلاعاتی، آغاز کرد.

در ماه فوریه (بهمن ماه) نیز، هرزی هالیوی، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل، به ارتش این رژیم دستور داد تا تحقیقاتی را درباره شکست‌ها و ضعف‌های نظامی و اطلاعاتی آغاز کند.

در مورد حمله ۷ اکتبر، به نظر می‌رسد که مقام‌های صهیونیست نتوانسته‌اند خطر را درک کنند و حتی نشانه‌ها و هشدار‌های اطلاعاتی درباره اجرای چنین عملیاتی را رد کردند.

بزرگ‌ترین چالش اقتصادی رژیم صهیونیستی

به گزارش کانورسیشن، پس از ۱۱ ماه جنگ، رژیم صهیونیستی با بزرگ‌ترین چالش اقتصادی خود در سال‌های اخیر مواجه است.

داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد رژیم صهیونیستی در میان اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) شدیدترین کندی را تجربه می‌کند.

تولید ناخالص داخلی آن در هفته‌های پس از طوفان‌الاقصی ۴.۱ درصد کاهش یافت و رکود تا سال ۲۰۲۴ ادامه یافت و در دو سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ۱.۱ درصد و ۱.۴ درصد کاهش یافت.

از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، همه چیز به‌طور چشمگیری تغییر کرده است؛ بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در پیش‌بینی جولای ۲۰۲۴ (مرداد ماه)، پیش‌بینی رشد خود را به ۱.۵ درصد برای سال ۲۰۲۴ تغییر داد که از ۲.۸ درصدی که در اوایل سال پیش‌بینی کرده بود، کاهش یافته است.

با توجه به اینکه جنگ در غزه هیچ نشانه‌ای از پایان نشان نمی‌دهد و درگیری با حزب‌الله در مرز لبنان و اراضی اشغالی تشدید شده است، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی برآورد کرده که هزینه جنگ تا سال ۲۰۲۵ به ۶۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

حتی با بسته کمک نظامی ۱۴.۵ میلیارد دلاری آمریکا، منابع مالی رژیم صهیونیستی ممکن است برای پوشش این هزینه‌ها کافی نباشد.

این بدان معناست که رژیم صهیونیستی در مورد نحوه تخصیص منابع خود با انتخاب‌های دشواری مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *