گفت‌وگو|

نمایش بی‌حاصل کشورهای عربی؛ بیانیه‌های تکراری درباره ایران با چاشنی نقض سیاست همسایگی

8:00 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۳۸۷
نمایش بی‌حاصل کشورهای عربی؛ بیانیه‌های تکراری درباره ایران با چاشنی نقض سیاست همسایگی
کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا معتقد است که برخی کشورهای همسایه تصور می‌کنند که با صدور بیانیه و تبلیغات می‌توانند درباره جزایر ایرانی و میدان گازی آرش سابقه به نفع خود ایجاد کنند اما حقایق و سوابق درباره این موضوعات کاملا روشن و آشکار است.

خبرگزاری میزان - وزیران خارجه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس به‌تازگی برای صدوشصت‌ویکمین نشست شورای وزیران در ریاض تشکیل جلسه دادند.

وزیران خارجه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود بیانیه‌ای را منتشر کردند.

بخشی از این بیانیه به موضوعات مرتبط با ایران پرداخته که در آن ادعا‌های بی‌اساسی درباره موضوع هسته‌ای ایران، جزایر سه‌گانه ایرانی و میدان گازی آرش مطرح شده است.

شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه ادعا‌های بی‌اساس را که پیش از این نیز بار‌ها از سوی این شورا مطرح شده‌اند، تکرار کرد.

درباره میدان گازی آرش نیز در این بیانیه ادعا شده است: شورای وزیران تاکید کرد که میدان الدره (آرش) کاملا در محدوده مناطق دریایی کویت قرار دارد؛ مالکیت مشترک صرفا بین عربستان و دولت کویت است.

واکنش ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس

در همین حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، برخی مفاد مرتبط با ایران را در بیانیه پایانی صدوشصت‌ویکمین نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض محکوم و آن‌ها را تکراری، غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد.  

کنعانی بند مربوط به جزایر ایرانی در خلیج فارس را مطلقا مردود دانست و تاکید کرد: جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درج ادعای یک‌جانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی وزیران خارجه این شورا را مردود دانست و گفت: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعا‌های یک‌جانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند.

هدف از بیانیه‌های تکراری درباره ایران

در همین رابطه صباح زنگنه، نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس، آن را تکراری توصیف کرد و گفت که بهتر است این کشور‌ها به فکر گفت‌وگو و نه صدور بیانیه و بسیج کردن کشور‌های مختلف باشند.

کارشناس مسائل منطقه ضمن اشاره به ادعا‌های مطرح‌شده ازسوی شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان گازی آرش، اظهار کرد: میدان گازی آرش یک سری اقدامات قانونی، حقوقی و فنی دارد که انجام گرفته است.

 

حقایق درباره میدان گازی آرش روشن است؛ گفت‌وگو بهترین راهکار برای پایان دادن به اختلاف‌ها

 

عبور از بحث‌های فنی و قانونی خارج از اصول همسایگی است

زنگنه با بیان اینکه چند دهه روی این موضوع (میدان گازی آرش) کار شده، تاکید کرد: عبور از این همه بحث‌ها و مطالعات فنی و قانونی خارج از اصول همسایگی است.

سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر اینکه ایران در میدان گازی آرش حق دارد، بیان کرد: ایران ادعای تملک کامل بر این میدان را نکرده است، اما کشور‌های همسایه نیز باید دقت کنند که بدون گفت‌وگو و حل مسائل فنی و حقوقی به نتیجه نخواهند رسید.

دخالت برخی کشور‌ها در موضوعات مرتبط با ایران

زنگنه با اشاره به اینکه برخی کشور‌ها که به‌عنوان کشور‌های همسایه دخالت می‌کنند، باید این همسایگی را جامع‌تر ببیند، اضافه کرد: این کشورها بهتر است به‌جای مخلوط کردن مباحث یا افزودن قطعنامه دیگر، به گفت‌وگو و مذاکره و اساس سوابق موضوع روی آورند چراکه سوابق کاملا روشن است.

چرایی تکرار ادعا‌ها از سوی کشور‌های همسایه

کارشناس مسائل منطقه درباره دلیل تکرار ادعا‌ها درباره موضوعاتی مانند میدان گازی آرش و یا جزایر سه‌گانه ایرانی ازسوی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، تصریح کرد: یک تصور واهی در میان برخی از دولت‌های منطقه وجود دارد؛ این تصور را دارند که اگر تبلیغات را زیاد و بیانیه‌ها را بیشتر کنند می‌توانند سابقه‌ای ایجاد کنند در حالی که در مسائل مربوط به تعیین حق و حقوق مرزی و سرزمینی مقرراتی وجود دارد و این مقررات نافذ و روشن است.

سفیر پیشین ایران، تاکید کرد: اگر اختلافی در دیدگاه‌ها وجود داشته باشد، بهترین روش برای حل اختلاف همان گفت‌وگو است و توسل به تبلیغات عملا نشان می‌دهد که برخی از کشور‌های همسایه مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌اند.

اهداف گفت‌وگو‌های راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس

کارشناس مسائل منطقه درباره نشست گفت‌وگو‌های راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس، گفت: روسیه و غیرروسیه به‌طور طبیعی و معمولی می‌توانند با هر کشوری رابطه داشته باشند و منابع (منافع مشترک و منافع منطقه‌ای) را در نظر بگیرند، اما باز هم تصور برخی کشور‌های همسایه این است که با آوردن نام چند کشور بزرگ در نشست‌ها و بیانیه‌های خود می‌توانند کاری از پیش ببرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *