مناظره هریس و ترامپ - کلیدی‌ترین نکات و تاثیرات سیاسی/ مهم‌ترین اظهارات نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه چه بود؟

4:37 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۴۲۴
مناظره هریس و ترامپ - کلیدی‌ترین نکات و تاثیرات سیاسی/ مهم‌ترین اظهارات نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه چه بود؟
مناظره دونالد ترامپ و کامالا هریس در چارچوب رقابت‌های انتخاباتی آمریکا برگزار شد و دو نامزد در موضوعات مختلف شامل اقتصاد، سیاست، بهداشت عمومی، مهاجرت و سیاست خارجی یکدیگر را به چالش کشیدند.

خبرگزاری میزان - مناظره کامالا هریس و دونالد ترامپ، نامزد‌های انتخاباتی دموکرات و جمهوری‌خواه، برگزار شد.

این مناظره پس از اختلاف‌های فراوان میان ستاد‌های انتخاباتی ۲ نامزد برگزار شد.

مناظره اخیر نخستین و شاید تنها مناظره میان ترامپ و هریس باشد.

این مناظره در حالی برگزار شد که عملکرد ضعیف بایدن در مناظره تیرماه گذشته در نهایت به کناره‌گیری وی از رقابت های انتخاباتی منجر شد.

مناظره هریس و ترامپ - کلیدی‌ترین نکات و تاثیرات سیاسی/ مهم‌ترین اظهارات نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه چه بود؟

نخستین مناظره جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه، در چارچوب رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در روز  ۸ تیرماه برگزار شد.

جزئیات مناظره ترامپ و هریس

این مناظره در ساعت ۹ شب سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر به وقت شرقی آمریکا در مرکز ملی قانون اساسی (NCC) در فیلادلفیا، پنسیلوانیا برگزار شد و مدت زمان آن ۹۰ دقیقه تنظیم شده است.

مناظره هریس و ترامپ - کلیدی‌ترین نکات و تاثیرات سیاسی/ مهم‌ترین اظهارات نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه چه بود؟

دیوید مویر، میزبان شبکه خبری‌ اِی‌بی‌سی  و لینسی دیویس، مجری برنامه زنده این شبکه به‌عنوان برگزارکنندگان این مناظره بودند.

با توجه به اینکه تصمیم بایدن برای پایان دادن به مبارزات انتخاباتی باعث تغییر پویایی رقابت شد، هریس و ترامپ از این مناظره برای ایجاد شتاب در کارزار خود استفاده می‌کنند، زیرا کمپین آن‌ها وارد مرحله نهایی خود می‌شود.

هریس، به‌ویژه، زمان نسبتا کوتاهی دارد تا قبل از رای‌گیری خود را به رای‌دهندگان برساند.

ستادهای انتخاباتی با چه قوانینی موافقت کردند؟

قوانین مربوط به این مناظره محل اختلاف بین این دو کمپین بود؛ برای اولین مناظره بایدن و ترامپ، ستاد انتخاباتی بایدن خواسته بود که میکروفون هر دو نامزد در حالی که دیگری در حال صحبت است خاموش شود تا از وقفه جلوگیری شود.

اما برای مناظره اخیر، کمپین هریس با این فرض که این قانون به نفع ترامپ عمل می‌کند، خواست تا این شرط را لغو کند.

مناظره هریس و ترامپ - کلیدی‌ترین نکات و تاثیرات سیاسی/ مهم‌ترین اظهارات نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه چه بود؟

ترامپ به دلیل طغیان‌ها و وقفه‌ها در طول مناظره‌ها شناخته می‌شود و استراتژیست‌های هریس پیشنهاد کردند که میکروفون خاموش ممکن است ترامپ را منضبط‌تر از آنچه است، نشان دهد.

هر دو کمپین در نهایت موافقت کردند که وضعیت میکروفون‌های خاموش را حفظ کنند.

تنها ترامپ و هریس روی صحنه ظاهر شدند، هیچ مخاطبی در پخش زنده حضور ندارد و تنها دو وقفه در طول مناظره برای تبلیغات وجود دارد.

نامزد‌ها برای هر سوالی که با آن مواجه می‌شوند، دو دقیقه فرصت داشتند تا پاسخ دهند؛ رد کردن نیز در دو دقیقه محدود خواهد شد و امکان یک دقیقه اضافی برای پاسخ بیشتر وجود دارد.

هریس و ترامپ در پایان مناظره دو دقیقه فرصت داشتند تا بیانیه پایانی خود را ارائه کنند.

در حال حاضر، هیچ مناظره دیگری برنامه‎‌ریزی نشده است؛ رویارویی اخیر ترامپ و هریس می‌تواند تنها زمانی باشد که رای‌دهندگان این فرصت را دارند که پیش از انتخابات، به تماشای مناظره آن‌ها بنشینند.

مناظره هریس و ترامپ - کلیدی‌ترین نکات و تاثیرات سیاسی/ مهم‌ترین اظهارات نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه چه بود؟

دونالد ترامپ در مناظره چه گفت؟

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا با اشاره به اینکه میلیون‌ها مهاجر به‌طور غیرقانونی به کشور ما هجوم آورده‌اند و مشاغل ما را جلوی چشمان ما می‌گیرند، گفت: هریس و بایدن صدها هزار مهاجر غیرقانونی را وارد کشور کردند که در گسترش جنایت مشارکت داشتند.

 

 

ترامپ با تاکید بر اینکه با پروژه ۲۰۲۵ کاری ندارد و این پروژه ایده‌های خوب و بدی دارد، اظهار کرد: می‌خواهم قدرت اقتصادی آمریکا را پس از نابودی آن توسط بایدن بازگردانم. 

وی با بیان اینکه هریس هیچ برنامه اقتصادی ندارد و فقط همان چیزی را که من می‌گویم تکرار می‌کند، افزود: چین و کشورهایی، از مالیات‌هایی که من وضع خواهم کرد، متضرر خواهند شد.

 

 

به گفته ترامپ، دولت بایدن به چین اجازه داد میلیاردها دلار به دست آورد. همچنین موضوع مهاجرت بدترین اتفاقی است که ممکن است برای اقتصاد آمریکا اتفاق بیفتد.

دونالد ترامپ در بخشی دیگر با بیان اینکه تیم هریس، سقط جنین را حتی زمانی که جنین ۹ ماهه است، تایید می‌کند، افزود: دموکرات‌ها در موضوع سقط جنین رادیکال و افراطی هستند. برای من سقط جنین به معنای قتل است و این چیزی است که تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهم داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه جهان در حال نزدیک شدن به جنگ جهانی سوم است و دولت بایدن به این وضعیت آشفته کمک کرده است، ادامه داد: دولت بایدن مسئول شکست خروج از افغانستان است.

مناظره هریس و ترامپ - کلیدی‌ترین نکات و تاثیرات سیاسی/ مهم‌ترین اظهارات نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه چه بود؟

ترامپ، ادامه داد: نرخ جرم و جنایت در سراسر جهان در حال کاهش است به‌جز در آمریکا که به دلیل مهاجران در حال افزایش است. اف‌بی‌آی در گزارش خود درباره کاهش جرم و جنایت در آمریکا دروغ گفته است.

نامزد حزب جمهوری‌خواه با اشاره به اینکه من تحت آزار سیاسی هستم و تمام اتهام‌ها علیه من ساختگی است، اظهار کرد: اگر هریس پیروز شود، کشور ما را نابود خواهد کرد.

ترامپ در بخشی دیگر با بیان اینکه من هیچ ارتباطی با حوادث کنگره ندارم و عامل آن هم نبودم، بیان کرد: به واشنگتن برگردید و به بایدن بگویید که قانونی را امضا کند که جلوی جریان مهاجران را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه رهبران اروپایی گفته‌اند که به بازگشت ترامپ به ریاست جمهوری نیاز دارند، اضافه کرد: اگر من رئیس‌جمهور بودم شاهد جنگ غزه و اوکراین نبودیم. هریس از اسرائیل متنفر است و اگر رئیس جمهور شود اسرائیل ظرف دوسال ناپدید می‌شود.

ترامپ در بخشی دیگر مدعی شد که ایران به لطف دولت بایدن ثروتمند است و از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند.

به گفته دونالد ترامپ، اگر او رئیس جمهور بود، جنگی علیه اوکراین اتفاق نمی‌افتاد. 

مناظره هریس و ترامپ - کلیدی‌ترین نکات و تاثیرات سیاسی/ مهم‌ترین اظهارات نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه چه بود؟

دفاع ترامپ از اخراج مهاجران

دونالد ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اخراج پناهجویان از آمریکا گفت: جرم و جنایت به خاطر آن‌ها بسیار بالاتر است؛ به جنایتکاران اجازه دادند، بسیاری، میلیون‌ها جنایتکار و به تروریست‌ها اجازه دادند، آن‌ها به جنایتکاران معمولی خیابانی اجازه دادند، آن‌ها به مهاجران اجازه دادند وارد آمریکا شوند، به فروشندگان مواد مخدر اجازه دادند به کشور ما بیایند و اکنون در آمریکا هستند. 

نامزد حزب جمهوری‌خواه بیان کرد: اما ارزشش را ندارد، زیرا آن‌ها با کاری که انجام داده‌اند، بافت کشور ما را ویران می‌کنند. اصلا هرگز چنین کاری انجام نشده است، آن‌ها بافت کشور ما را ویران کرده‌اند، میلیون‌ها نفر اجازه ورود دادند و در سرتاسر جهان جرم و جنایت کاهش یافته است. 

وی بیان کرد: در همه جای جهان به جز اینجا جنایت کاهش یافته است؛ جنایت در اینجا بالا و بیش از حد است، با وجود اظهارات متقلبانه آنها، جنایت در این کشور زیاد است و ما شکل جدیدی از جرم را داریم، به این جرم مهاجرتی می‌گویند و این در سطوحی اتفاق می‌افتد که هیچ کس فکر نمی‌کرد امکان‌پذیر باشد.

مناظره هریس و ترامپ - کلیدی‌ترین نکات و تاثیرات سیاسی/ مهم‌ترین اظهارات نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه چه بود؟

رویکرد ترامپ در زمینه سیاست خارجی

ترامپ در زمینه سیاست خارجی به موضوع اوکراین پرداخته و بار دیگر گفت که اگر وی رئیس‌جمهور آمریکا بود جنگ اوکراین روی نمی‌داد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا بیان کرد: اگر من رئیس‌جمهور بودم هرگز شروع نمی‌شد، اگر من رئیس‌جمهور بودم، روسیه هرگز و هرگز این کار را نمی‌کرد، من پوتین را به خوبی می‌شناسم و اتفاقا به مدت چهار سال هیچ تهدیدی از سوی وی وجود نداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه رقیب دموکراتش از رژیم صهیونیستی متنفر است، یادآور شد: از اسرائیل متنفر است، او حتی وقتی نتانیاهو برای سخنرانی بسیار مهم به کنگره رفت، با او ملاقات نکرد، او از حضور در آنجا امتناع کرد، اگر او رئیس‌جمهور شود، من معتقدم که اسرائیل تا دو سال آینده وجود نخواهد داشت.

ترامپ در ادامه به انتقاد از رویکرد دولت بایدن در زمینه ایران پرداخته و مدعی شد: ایران در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد دلار در اختیار دارد، چون تحریم‌هایی را که من اعمال کرده بودم برداشتند.

نامزد حزب جمهوری‌خواه ادعا کرد: ببینید در خاورمیانه چه خبر است، این هرگز اتفاق نمی‌افتاد؛ من آن را به سرعت حل‎و‎فصل خواهم کرد. 

ترامپ گفت: من جنگ اوکراین و روسیه را به پایان خواهم رساند، اگر من رئیس‌‎جمهور منتخب باشم، حتی قبل از اینکه رئیس‌جمهور شوم، این کار را انجام خواهم داد.

ترامپ؛ اقتصاد آمریکا فاجعه است

دونالد ترامپ در بخشی از اظهارات خود، وضعیت اقتصادی آمریکا را یک فاجعه نه‌تنها برای طبقه متوسط بلکه برای تمامی آمریکایی‌ها توصیف کرده و طرح اقتصادی خود را تشریح کرد.

ترامپ و موضوع بهداشت همگانی در آمریکا

از ترامپ در مورد موضعش در زمینه قانون مراقبت مقرون‌به‌صرفه و اینکه در صورت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری با این قانون چه خواهد کرد، سوال شد.

به‌عنوان رئیس‌جمهور، ترامپ بارها به دنبال لغو قانون مراقبت مقرون به صرفه بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، آن را به قانون تبدیل کرد.

در این مناظره نیز وی بار دیگر این قانون را زیر سوال برده و بیان کرد: گفت: «اوباماکر» زشت بود، امروز خیلی خوب نیست.

در طول این مناظره، ترامپ گفت که در رابطه با قانون مراقبت مقرون‌به‌صرفه به چیزهای مختلفی نگاه می‌کند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم طرحی ارائه دهیم که برای مردم، جمعیت ما، هزینه کمتری داشته باشد و مراقبت‌های بهداشتی بهتری نسبت به اوباماکر داشته باشد، قطعا این کار را انجام می‌دهم، اما تا آن زمان، آن را به بهترین شکل ممکن اجرا می‌کنم.

کاملا هریس در مناظره چه گفت؟

کاملا هریس، نامزد حزب دموکرات نیز با اشاره به اینکه ترامپ بزرگ‌ترین حمله به دموکراسی ما از زمان جنگ داخلی را انجام داد، گفت: دولت بایدن آشفتگی به‌جامانده از دوره ترامپ را پاک کرد.

 

هریس با بیان اینکه ما از دولت ترامپ یک سیستم بهداشتی بد و یک اقتصاد آشفته به دلیل پیامدهای کرونا را به ارث بردیم، اظهار کرد: ترامپ بیشتر به دفاع از خود علاقه دارد تا به منافع آمریکایی‌ها.

نامزد حزب دموکرات، بیان کرد: ترامپ از رئیس جمهور چین تشکر کرد و با او ملاقات کرد اما امروز به او حمله می‌کند.

 

 

هریس در بخشی دیگر با اشاره به اینکه ترامپ در موضع خود درباره سقط جنین به زنان آمریکایی توهین می‌کند، افزود: من در طول کارم به عنوان دادستان باندهای قاچاق اسلحه و انسان را  تحت تعقیب قرار دادم.

وی با تاکید بر اینکه من از حفاظت و امنیت مرزها حمایت می‌کنم و آنچه را که برای کنترل این پرونده لازم است انجام خواهم داد، عنوان کرد: آمریکا به رئیس‌جمهوری نیاز دارد که راه حل ارائه کند.

نامزد حزب دموکرات با بیان اینکه اگر ترامپ به کاخ سفید بازگردد ترمز نخواهد داشت زیرا هیچ چیزی نمی‌تواند مانع او شود، بیان کرد: ترامپ پس از به قدرت رسیدن نباید مصونیت ریاست‌جمهوری و قضایی داشته باشد. او از اعتراف به مسئولیت خود درباره تخلفات ۶ ژانویه زمانی که به کپیتول یورش برد، خودداری می‌کند.

هریس، عنوان کرد: ما به حمایت از اسرائیل در دفاع از خود ادامه خواهیم داد. ما مخالف دفاع اسرائیل از خود نیستیم اما درباره نحوه انجام آن اختلاف داریم. ما شبانه‌روز در حال کار هستیم تا جنگ در غزه را متوقف کنیم و در اسرع وقت معامله اسرا را به پایان برسانیم. من از راه‌حل ۲ دولتی و دستیابی مردم فلسطین به حقوق خود حمایت می‌کنم.

مواضع هریس در زمینه سیاست خارجی

هریس درباره موضع خود درباره رژیم صهیونیستی بیان کرد: من در تمام زندگی و حرفه‌ام از اسرائیل و مردم اسرائیل حمایت کرده‌ام و او این را می‌داند؛ او دوباره تلاش می‌کند تا واقعیت را از هم جدا کند و افکار را منحرف کند.

وی یادآور شد: به‌خوبی آشکار است که دونالد ترامپ در امنیت ملی و سیاست خارجی ضعیف و اشتباه است.

وی در انتقاد از سیاست خارجی ترامپ بیان کرد: به همین دلیل است که ما درک می کنیم باید رئیس‌جمهوری داشته باشیم که به‌طور مداوم در امنیت ملی ضعیف و اشتباه نباشد، از جمله اهمیت حمایت و احترام به ارتش ما.

رویکرد هریس در زمینه اقتصاد

هریس درباره مواضع و رویکرد‌های خود در زمینه اقتصاد بیان کرد: من به عنوان یک کودک طبقه متوسط بزرگ شدم و من در واقع تنها کسی در این صحنه هستم که برنامه‌ای در مورد بالا بردن طبقه متوسط و کارگران آمریکا دارم، من به جاه‎طلبی، آرزوها، رویا‌های مردم آمریکا ایمان دارم و به همین دلیل است که من در واقع برنامه‌ای برای ساختن چیزی که من آن را اقتصاد فرصت می‌نامم تصور می‌کنم و دارم. 

وی یادآور شد: چون موضوع اینجاست، ما می‌دانیم که کمبود خانه و مسکن داریم و هزینه مسکن برای افراد بسیار گران است، ما می‌دانیم که خانواده‌های جوان برای تربیت فرزندان خود نیاز به حمایت دارند و من قصد دارم کاهش مالیات را برای آن خانواده‌ها تمدید کنم، که بزرگترین اعتبار مالیاتی کودکان است که در مدت طولانی داده‌ایم. 

نامزد دموکرات بیان کرد: به طوری که آن خانواده‌های جوان بتوانند مسکن بخرند، خودرو بخرند، برای فرزندانشان لباس بخرند. 

هریس گفت: علاقه من، یکی از آنها، کسب و کار‌های کوچک است، من عاشق مشاغل کوچکمان هستم، برنامه من این است که ۵۰ هزار دلار کسر مالیات به کسب و کار‌های کوچک تازه تاسیس بدهم، زیرا می‌دانم که آن‌ها بخشی از ستون فقرات اقتصاد آمریکا هستند. 

معاون رئیس جمهور آمریکا بیان کرد: از طرف دیگر، رقیب من، برنامه او این است که کاری را که پیش از این انجام داده، ادامه دهد، یعنی کاهش مالیات برای میلیاردر‌ها و شرکت‌های بزرگ، که منجر به کسری ۵ تریلیون دلاری آمریکا خواهد شد. 

هریس گفت: رقیب من طرحی دارد که من آن را مالیات بر فروش ترامپ می‌نامم، که مالیات ۲۰ درصدی بر کالا‌های روزمره است که برای گذراندن ماه به آن تکیه می‌کنید. 

وی افزود: اقتصاددانان گفته‌اند که مالیات بر فروش ترامپ در واقع به دلیل سیاست‌های ترامپ و ایده‌های او در مورد اینکه چه چیزی باید برای کاهش مالیات میلیاردر‌ها پول پرداخت کنند، برای خانواده‌های طبقه متوسط حدود ۴ هزار دلار بیشتر در سال به همراه خواهد داشت.

هریس درباره موضوع بهداشت عمومی چه گفت؟

هریس گفت: بیایید در مورد آنچه دونالد ترامپ به جا گذاشت صحبت کنیم، دونالد ترامپ بدترین اپیدمی بهداشت عمومی را در یک قرن برای ما به جا گذاشت. 

وی افزود: دونالد ترامپ بدترین حمله به دموکراسی ما از زمان جنگ داخلی را برای ما به جا گذاشت و کاری که ما انجام دادیم این است که آشفتگی دونالد ترامپ را پاکسازی کنیم.

هریس همچنین در مورد مشکلاتی که پزشکان در انجام مراقبت‌های اورژانسی دارند صحبت کرد.

موضوع سقط جنین نیز از دیگر موضوعاتی بود که هریس بخشی از صحبت خود را به آن اختصاص داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *