بحران انسانی در سودان؛ امتناع جامعه بین‌المللی از رسیدگی به موضوع باید پایان یابد

15:24 - 18 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۹۱۱
بحران انسانی در سودان؛ امتناع جامعه بین‌المللی از رسیدگی به موضوع باید پایان یابد
تشدید جنایت و قتل‌عام در سودان همزمان با آوارگی و بحران انسانی، ضرورت اقدام فوری جامعه بین‌المللی را برای پایان دادن به این وضعیت خطرناک برجسته می‌کند.

خبرگزاری میزان – آژانس مهاجرت سازمان ملل در جدیدترین بیانیه خود گزارش داد: به زودی تعداد آوارگان داخلی در سودان به دلیل جنگ ممکن است به ۱۰ میلیون نفر برسد.

امتناع مداوم جامعه بین‌المللی از رسیدگی به جنایت و قتل‌عام‌های روزانه که در سودان مستند می‌شود، باید پایان یابد.

این درگیری خونین منجر به تعداد وحشتناک تلفات انسانی و بزرگ‌ترین امواج آوارگی داخلی در تاریخ شده است و اگر جامعه بین‌المللی نتواند اقدام جدی و قاطع برای توقف حملات گسترده، عمدی و بی‌رویه به غیرنظامیان انجام دهد، اثرات فاجعه‌بار بیشتری خواهد داشت.

این اقدام باید شامل پاسخگویی طرف‌های درگیر در درگیری ۱۴ ماهه باشد که به گفته سازمان ملل منجر به کشته شدن ۱۵ هزار نفر و آواره شدن ۱۰ میلیون نفر شده است.

به‌تازگی روستای ود النوره در استان الجزیره هدف حمله نیرو‌های واکنش سریع (RSF) با استفاده از سلاح‌های سبک، متوسط ​​و سنگین از جمله توپ‌های ضدهوایی قرار گرفت.

براساس گزارش‌های متعدد، این حمله منجر به کشته شدن بیش از ۱۲۰ نفر شده است؛ از صبح روز چهارشنبه گذشته یک محاصره شدید بر ود النوره اعمال شده و سپس شبه‎نظامیان واکنش سریع در تلاش برای به دست گرفتن کنترل آن به روستا یورش بردند که منجر به تخلیه اجباری ساکنان روستا و کشته و زخمی شدن صد‌ها نفر شد.

همزمان با دفن ده‌ها قربانی این حمله در یک تشییع جنازه دسته‌جمعی، ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد شبه‌نظامیان واکنش سریع در حال شلیک آتش سنگین به روستا هستند.

این حادثه با درگیری‌های خشونت‌آمیز بین واکنش سریع و ارتش سودان در جنوب نیل سفید، استان دارفور شمالی و ایالت‌های خارطوم و الجزیره، به مجموعه جنایات تقریبا روزانه می‌افزاید.

از زمان آغاز درگیری‌های جاری در سودان از آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲)، مشخص شد که طرف‌های متخاصم، جنایت‌های زیادی در این کشور مرتکب شده‎اند؛ این جنایت‌ها ممکن است به عنوان جنایت جنگی و جنایات علیه بشریت براساس اساسنامه رم دیوان کیفری بین‌المللی، تلقی شوند.

یک مکانیسم بین‌المللی مؤثر لازم است تا اطمینان حاصل شود که عاملان جنایت‌های وحشتناکی که علیه غیرنظامیان در سودان مرتکب شده‌اند، پاسخگو هستند و اصل عدم مصونیت از مجازات اجرا می‌شود.

در حالی که میلیون‌ها نفر با احتمال بدترین قحطی در دهه‌های اخیر مواجه هستند، تعداد کشتارها و آواره شدن غیرنظامیان به‌طور مداوم افزایش می‌یابد.

کمبود شدید مواد غذایی اساسی و افزایش بیش از ۴ برابری قیمت‌ها، وضعیت انسانی در اکثر مناطق سودان را به شدت خطرناک می‌کند، به‌ویژه در زمانی که طرف‌های درگیر به‌طور فعال تلاش می‌کنند تا از ورود کمک‌های امدادی به این مناطق جلوگیری کنند.

به گزارش ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه (یورو-مد مانیتور) از ۴۹ میلیون نفری که در سودان زندگی می‌کنند، حدود ۱۸ میلیون نفر از سوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل با «سطوح بالای ناامنی غذایی حاد» ثبت شده‌اند و در خطر گرسنگی قرار دارند که این امر می‌تواند باعث مرگ ۱۰ هزار نفر طی چند ماه شود.

فقدان امید به حل و فصل سیاسی و اقدام واقعی بین‌المللی، آغاز بدترین بحران غذایی جهان در دهه‌های اخیر است و بدترین بحران آوارگی جهان را تشدید می‌کند، در زمانی که نرخ بیکاری در این کشور به بالاترین حد خود رسیده و سیستم بانکی آن در حال فروپاشی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *