عراقچی: سفر رئیس‌جمهور به عراق نمونه بارز دیپلماسی عمومی بود/ برجام همچنان بهترین چارچوب مذاکرات را فراهم می‌کند

23:50 - 25 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۲۸۱
عراقچی: سفر رئیس‌جمهور به عراق نمونه بارز دیپلماسی عمومی بود/ برجام همچنان بهترین چارچوب مذاکرات را فراهم می‌کند
وزیر امور خارجه با بیان اینکه آنچه در سفر رئیس‌جمهور به عراق رخ داد، نمونه بارز دیپلماسی عمومی بود، گفت: کار سال‌ها دیپلماسی عمومی، فرهنگی و رسانه‌ای را رئیس‌جمهور در یک نصف روز انجام دادند.

خبرگزاری میزان - سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری در تشریح دستاورد‌های سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق گفت: در روابط بین کشور‌ها مجموعه‌ای از ارتباطات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ابعاد مختلفی وجود دارد، اما همه کشور‌ها سعی می‌کنند که از طریق دیپلماسی عمومی، تصویر بهتری از یکدیگر و فضای مساعدتری را در روابط ایجاد کنند تا مابقی تعاملات بتواند سهل‌تر انجام شود؛ البته این کار که شما بتوانید فضای عمومی یک کشور  یا یک منطقه‌ای را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهید، تا روابط در حوزه‌های مختلف روان‌تر حرکت کند، کار آسانی نیست؛ خود این موضوع یک مبحث جدی در دیپلماسی است که به‌عنوان دیپلماسی عمومی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: دیپلماسی عمومی ابعاد مختلفی دارد؛ بعضی اوقات شخصیت برخی از افراد و رهبران، می‌تواند این نقش را ایفا کند و باعث ایجاد موج مثبتی در روابط ۲ کشور شود؛ آنچه در سفر به عراق اتفاق افتاد یکی از نمونه‌های بسیار بارز دیپلماسی عمومی از طریق برخورد‌های شخصی یک رئیس‌جمهور در روابط بود؛ این سبک ویژه آقای پزشکیان هم در بغداد، هم در منطقه اقلیم کردستان و هم در منطقه بصره تاثیرات خود را به‌خوبی نشان داد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در کردستان به‌طور خاص، تسلط رئیس‌جمهور به زبان کردی و روحیه متواضع و خونگرم وی در برخورد فضا را به‌طور کامل تحت تاثیر خود قرار داد، اظهار کرد: این سفر، روابط ما با کردستان را چند سال به جلو انداخت؛ وی با تسلطی که به زبان کردی داشت، توانست تعامل بسیار مثبت و قابل توجهی را برقرار کنند؛ البته مذاکرات به زبان فارسی صورت می‌گرفت؛ به لحاظ پروتکل‌هایی که داریم، سران سه قوه با زبان فارسی مذاکره می‌کنند، ولی وی قبل، بعد و در حین مذاکره با صحبت‌هایی که به زبان کردی می‌کرد و مصاحبه‌هایی که به زبان کردی انجام داد، به‌طور کامل فضا را تحت تاثیر خود قرار داد و شوقی را در طرف‌های مقابل مشاهده می‌کردیم.

وی بیان کرد: کار سال‌ها دیپلماسی عمومی، فرهنگی، رسانه‌ای و ... را رئیس‌جمهور در یک نصف روز انجام داد؛ بارزانی در ملاقات با وی گفت در مخیله‌مان نمی‌گنجید که روزی با رئیس‌جمهور ایران کردی حرف بزنیم و وی هم به زبان کردی جواب ما را بدهد؛ این فضا باعث شد خیلی از کار‌هایی که ما در آنجا در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی داشتیم به شکل دیگری با آن برخورد شود و خیلی راحت‌تر در مورد آن مذاکره و نتیجه حاصل شود؛ فکر می‌کنم فضایی که اکنون در آنجا ایجاد شده، برای ارتباطات بسیار گسترده‌تر آماده شده است.

عراقچی همچنین تصریح کرد: همین اتفاق به نوعی در جنوب عراق و در شهر بصره اتفاق افتاد؛ شیوخ عشایر شیعه با ذوق و شوق فراوانی در سخنرانی رئیس‌جمهور شرکت کردند و عبای معروف خود را هدیه کردند.

وجه دیپلماسی عمومی سفر و وجه ارتباط با افکار عمومی دولت عراق، شگفت‌انگیز بود 

به گفته عراقچی، وجه دیپلماسی عمومی سفر و وجه ارتباط با افکار عمومی دولت عراق، واقعا شگفت‌انگیز بود و این نخستین یک سفر رئیس‌جمهور ایران به منطقه کردستان عراق و بصره بود و از این جهت یک بعد تاریخی داشت و به لحاظ تاثیرگذاری خیلی موثر بود و فصل جدیدی را در روابط ما با عراق ایجاد کرد.

منطقه کردستان عراق به هیچ وجه در آینده تهدیدی علیه ایران نخواهد بود

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق نیز اظهار کرد: تا الان با همکاری دولت مرکزی عراق و اقدام‌هایی که در منطقه اقلیم صورت گرفت، بخش‌های زیادی از توافقنامه امنیتی اجرا شد؛ بخش‌هایی از آن مانده بود که در حال اجراست یا نیاز به زمان داشت که ما هم از بغداد قول مساعد گرفتیم که بقیه بخش‌ها هم به‌سرعت اجرا خواهد شد، در منطقه اقلیم چه در اربیل چه در سلیمانیه؛ در هر ۲ شهر به ما اطمینان داده شد که بقیه گام‌هایی که باید برداشته شود، صورت خواهد گرفت و اطمینان کامل داده شد که منطقه کردستان عراق به هیچ‌وجه در آینده تهدیدی علیه ایران نخواهد بود و با عناصری که در این مدت تهدیدهایی را علیه ما صورت دادند، برخورد خواهد شد.

عراقچی یادآوری کرد: معتقدم این سفر غیر از دیپلماسی عمومی در حوزه امنیتی هم دستاورد بسیار خوبی داشت؛ در حوزه اقتصادی چند مسئله مهم با عراقی‌ها داریم که در بغداد در مورد این موضوع‌ها بحث شد، ازجمله پروژه راه آهن شلمچه_ بصره، بازارچه‌های مرزی و بحث مطالبات ما از دولت عراق که به معضلی حتی برای دولت عراق تبدیل شده، ولی راه‌حل‌هایی از قبل هم پیدا شده بود و اجرا شده و الان هم بر آن‌ها تاکید شد.

به سمت همکاری راهبردی حرکت می‌کنیم

عراقچی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، تصریح کرد: ما و عراق تصمیم گرفتیم به سمت یک همکاری راهبردی حرکت کنیم و سند جامعی را برای همه ابعاد سیاسی، امنیتی، دفاعی، اقتصادی، محیط زیستی و ... تعریف کنیم.

وی گفت: معتقدیم با وجود مشکلاتی که درباره تبادلات بانکی وجود دارد، برای همه این‌ها هم راه‌حل وجود دارد؛ تجار و بازرگان ما وارد و مسلط هستند که چگونه راه‌های انتقال پول را پیدا کنند؛ ظرفیت افزایش تجارت بین ایران عراق وجود دارد؛ به اعتقاد من، ما در شناسایی ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی از سوی ۲ طرف کمبود داریم.

عراقچی با بیان اینکه ظرفیت‌ها باید کامل شناسایی شده و به اطلاع بازرگانان ۲ طرف برسد، گفت: باید تسهیلاتی هم در بحث انتقال پول به وجود بیاید که ما روی این موضوع هم در حال کار کردن هستیم؛ از لحاظ بحث‌های تهاتری و استفاده از ارز‌های ملی، امیدوار هستم سطح تبادلات تجاری ۲ کشور به بیش از ۲۰میلیارد دلار برسد.

به دنبال یک دیپلماسی فراگیر هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی در باره اولویت ارتباط با همسایگان، چین، روسیه، کشور‌های آمریکای لاتین و کشور‌های آفریقایی نیز بیان کرد: ارتباط با همسایگان، اقتصاد‌های نوظهور، سازمان‌های منطقه‌ای، چین و روسیه و... را به‌صورت موازی پیش خواهیم برد؛ به دنبال یک دیپلماسی فراگیر یا متوازن هستیم تا بتوانیم ارتباطاتمان را گسترش دهیم و ظرفیت‌های موجود شناسایی و از آن‌ها استفاده کنیم؛ اگر ظرفیت‌ها به‌درستی شناسایی شوند، امکان گسترش روابط به آسانی وجود دارد؛ تحقق این امر نیازمند تلاش بسیار زیاد و برنامه‌ریزی است که همکاران بنده در این رابطه کار را آغاز کردند.

وی همچنین گفت: همیشه در هر دولت جدید، اینکه رئیس‌جمهور نخستین سفر خارجی خود را به کجا انجام می‌دهد موضوعیت دارد؛ خود این موضوع حامل یک پیام است؛ ما عراق را با عنایت به اهمیتی که برای ایران دارد، انتخاب کردیم و پیامش این بود که اهمیت اول ما به حوزه همسایگی و پیرامونی خودمان است و همزمان بقیه اولویت‌ها را هم به پیش خواهیم برد.

روابط با اروپا را از منظر جدیدی دنبال می‌کنیم

عراقچی درباره روابط با حوزه غرب و اروپا نیز اذعان کرد: ما دنبال این هستیم که روابط با اروپا را از منظری جدید دنبال کنیم؛ اگر کشور‌های اروپایی سیاست‌های نادرست خود را در مقابل ایران تصحیح کنند، طبیعتا ما با اروپا هم می‌توانیم به روال معقولی برگردیم؛ البته اولویت ما جا‌های دیگری است، اما روابط با اروپا را هم فراموش نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها سیاست‌های نادرستی را در مقابل ایران اعمال کردند و بعضی از آن‌ها حتی سیاست‌های خصمانه‌ای را در پیش گرفتند؛ موضوع اوکراین هم به پیچیدگی‌های رابطه ما با اروپا اضافه کرده است؛ آنچه در اوکراین می‌گذرد و احساسی که اروپایی‌ها نسبت به تهدید روسیه دارند، طبیعی است و رابطه با ایران را هم دچار مشکلات و پیچیدگی‌های جدیدی کرده که ما باید بر این فائق بیایم و این نیازمند گفت‌وگو‌های معقول، منطقی، بر اساس احترام متقابل و به‌صورت عزتمند است تا برخی سوءتفاهم‌هایی که وجود دارد برطرف شود و نگرانی‌هایی که ۲ طرف دارند، مورد بحث واقع شود.

تحریم یک ابزار شکست‌خورده است

وی یادآوری کرد: اروپا نمی‌تواند از ما توقع داشته باشد که به‌صورت یک‌جانبه، نگرانی‌های امنیتی آن‌ها را درک کنیم و اقدام‌هایی را در جهت رفع آن‌ها انجام دهیم؛ اروپایی‌ها هم باید نگرانی‌های ایران را بفهمند و از موضع برابر با ما صحبت کنند؛ اگر آن‌ها نگرانی دارند، ما هم در حوزه تحریم‌ها، مسائل امنیتی، مسائل اقتصادی و ... نگرانی داریم؛ راه این نیست که آن‌ها از ابزار‌های شکست‌خورده استفاده کنند؛ تحریم یک ابزار شکست خورده است؛ آن‌ها انواع و اقسام تحریم‌ها را بر ایران و برنامه هسته‌ای ایران وارد کردند، اما برنامه هسته‌ای ایران به رشد و پیشرفت خود ادامه داد تا جایی که آن‌ها مجبور شدند تا پای میز مذاکره بنشینند.

به گفته عراقچی اگر اروپا نگرانی دارد و قصد دارد اعتمادی ایجاد شود، راه آن گفت‌وگو‌های عزتمندانه، از موضع برابر و براساس احترام متقابل است تا نگرانی‌های ۲ طرف در آن رفع شود؛ وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما برای این گفت‌وگو‌ها آمادگی داریم و امیدواریم که این گفت‌وگو‌ها شکل بگیرد؛ اگر ما به یک نقطه معقول و متعادلی با اروپا برسیم طبیعی است که روابط ما می‌تواند شکل دیگری بگیرد؛ در حال حاضر اولویتی برای اینکه حتما با اروپا رابطه ایجاد کنیم؛ در حالی‌که ظرفیت‌های بسیار دیگری داریم حتما این اولویت را نداریم، اما این‌گونه نیست که اروپا را کنار بگذاریم؛ اگر در یک مسیر ۲ طرفه به نگرانی‌های هر ۲ طرف پرداخته شود، امکان اصلاح روابط وجود دارد.

برجام همچنان می‌تواند بهترین چارچوب مذاکرات را برای ما فراهم کند

رئیس دستگاه دیپلماسی در رابطه با چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار کرد: ابتدا باید پایه مناسب برای شروع مجدد مذاکرات ایجاد شود و بعد ما وارد مذاکرات براساس اعتمادسازی در مقابل رفع تحریم‌ها شویم؛ منطق برجام بر این استوار بود که با اعتمادسازی ایران نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود طرف مقابل نیز تحریم‌ها را بردارد؛ ما می‌توانیم مجدد به این فرمول برگردیم؛ درست است که برخی از قسمت‌های برجام دیگر برای ما انتفاع سابق را ندارد، اما هنوز چارچوب مناسبی است که می‌تواند ما را به یک توافق جدیدی رهنمون کند؛ البته این اتفاق منوط به این است که ما با اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام به پایه‌ای از درک متقابل برسیم تا بتوانیم ار موضع برابر وارد گفت‌وگو‌های مجدد شویم.

عراقچی گفت: اینطور نیست که ما نیازمند رفع تحریم‌ها باشیم به نحوی که منافع کلان و عزت خود را زیرپا بگذاریم؛ برجام همچنان می‌تواند بهترین چارچوب را برای ما فراهم کند؛ از گذشته درس می‌گیریم، اما در آن متوقف نخواهیم شد؛ مذاکرات هسته‌ای از ابتدا در معاونت بین‌الملل وزارت خارجه بوده است و الان هم مثل گذشته، معاونت بین‌الملل و معاونت سیاسی ما درگیر این مذاکرات خواهند بود.

برای منافع ملی ما فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور آمریکاست

وی در رابطه با انتخابات آمریکا و ارتباط آن با مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار کرد: برای منافع ملی ما فرقی نمی‌کند که طرف مقابل ما چه کسی باشد؛ ما مذاکره‌ای می‌کنیم که منافع ما در آن تامین شود؛ در دولت گذشته تماس‌هایی به‌صورت پیام یا غیرمستقیم بوده است؛ برای ما هیچ فرقی نمی‌کند که چه در آمریکا و چه در اروپا، طرف مقابل ما چه کسی باشد؛ ما براساس منافع خود مذاکره می‌کنیم و تا زمانی که منافع‌مان تامین نشده به هیچ توافقی رضایت نخواهیم داد.

اینکه آمریکایی‌ها آماده مذاکره نیستند، درست است/ در انتظار آمریکا نخواهیم ماند

وزیر امور خارجه گفت: اینکه آمریکایی‌ها الان آماده مذاکره نیستند یک واقعیت است؛ هیچ کشوری در زمان انتخابات، آماده مذاکرات جدی نیست و این کاملا طبیعی است، ولی اگر لازم باشد ما با اروپایی‌ها، تماس‌ها را شروع خواهیم کرد و در انتظار آمریکا نخواهیم ماند.

عراقچی درباره حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز بیان کرد: ما همیشه از تریبون‌های بین‌المللی برای بیان مواضع و دفاع از منافع خود استفاده کرده‌ایم؛ صندلی‌های ما در سازمان ملل هیچ‌گاه خالی نبوده و نخواهد بود؛ حضور رئیس‌جمهور ما هم در سازمان ملل معمولا به‌صورت عمومی یک حضور همیشگی بوده است؛ نخستین سفر رئیس‌جمهور به نیویورک فرصت بسیار مناسبی است تا دنیا با دیدگاه‌های رئیس‌جمهور ما آشنا شود.

وی همچنین تصریح کرد: رئیس‌جمهور هم در مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد و هم در اجلاسی که امسال تحت عنوان سران برای آینده طراحی شده، سخنرانی خواهد داشت؛ دیدار با ایرانیان و با پیروان دیگر ادیان الهی، مقام‌های مختلف، دیدار با رسانه‌ها و اندیشکده‌ها از دیگر برنامه‌های این سفر است و ان‌شائالله از این فرصت کمال بهره‌بردای خواهد شد.

برنامه دولت چهاردهم حمایت بی‌حد‌وحصر از محور مقاومت است

وزیر امور خارجه در پایان این گفت‌وگو و در پاسخ به این پرسش که مشخصا دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم چه برنامه‌ای را برای متوقف کردن ماشین جنگی آمریکا در منطقه خواهد داشت، گفت: سیاست خارجه دولت چهاردهم حمایت بی‌حدوحصر از مقاومت است؛ ما جبهه مقاومت را حمایت و تقویت خواهیم کرد؛ اکنون محور مقاومت به واقعیتی در منطقه تبدیل شده که قابل انکار نیست؛ در غزه قریب به یک سال است که در یک منطقه بسیار کوچک، رژیم صهیونیستی با همه ابزارآلات پیشرفته نظامی می‌جنگد، اما نتوانسته به هدف اصلی خود که نابودی حماس بوده، برسد و الان بعد از یک سال مجبور هستند با حماس برای آتش‌بس مذاکره کنند.

محور مقاومت به یک واقعیت در منطقه تبدیل شده است

وی ادامه داد: این ناتوانی و شکست رژیم صهیونیستی در حقیقت ناتوانی و شکست آمریکا هم است که حمایت کامل خود را از این رژیم انجام داده است؛ محور مقاومت در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد و به‌عنوان یک واقعیت پذیرفته شده است؛ جمهوری اسلامی ایران به این حمایت ادامه خواهد داد و ضمنا تله‌های رژیم صهیونیستی و دیگران برای آنکه دامنه جنگ غزه گسترده‌تر شود و پای آمریکا و ما را به جنگ در منطقه بکشانند، با هوشیاری جمهوری اسلامی ایران خنثی شده است.

عراقچی تاکید کرد: ما با هوشمندی کامل تحولات منطقه را رصد خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد رژیم صهیونیستی به اهداف شومی که در غزه و بیرون از غزه دارد، برسد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *