عراقچی: امیدواریم همکاری‌های ایران و عراق وارد مرحله جدیدی شود

11:58 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۵۶۸
عراقچی: امیدواریم همکاری‌های ایران و عراق وارد مرحله جدیدی شود
وزیر امور خارجه با اشاره به دلایل انتخاب عراق به‌عنوان مقصد نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور، برای تعمیق روابط تهران و بغداد ابراز امیدواری کرد.

خبرگزاری میزان – سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه پیش از سفر به عراق به تشریح اهداف و برنامه‌های دستگاه دیپلماسی از این سفر پرداخت.

وی با اشاره به اینکه سفر به عراق، نخستین سفر خارجی مسعود پزشکیان، رئیس‌ دولت چهاردهم است، گفت: برای ما مهم بود که نخستین سفر خارجی به کشوری انجام شود که نزدیک‌ترین رابطه‌ها را با ایران دارد؛ این سفر در دوره شهید آیت‌الله رئیسی برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود وی به عراق سفر کند که درپی حادثه اردیبهشت انجام نشد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌ها و یادداشت تفاهم‌های پیشتر انجام و تنظیم‌شده، اکنون فعال شده‌اند، گفت: در حال حاضر همکاران ما همچنان در حال مذاکره روی ۱۵ یادداشت تفاهم هستند.

عراقچی ابراز امیدواری کرد که این سفر بتواند به عمق راهبردی رابطه ایران و عراق بیفزاید و همکاری‌های فیمابین را وارد مرحله جدیدتری کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه میان ایران و عراق زمینه‌های متعدد و مختلفی برای همکاری وجود دارد، اظهار کرد: حوزه‌های سیاسی، منطقه‌ای، اقتصادی و مردمی مانند بحث اربعین، زمینه‌های همکاری ایران و عراق را تشکیل می‌دهند؛ ما بحث‌هایی در زمینه‌های محیط زیستی داریم.

به گفته وی، بین ۲ کشور در سال‌های اخیر روابط بسیار نزدیکی برقرار بوده است.

عراقچی درباره بحث‌های امنیتی موجود میان ایران و عراق، تصریح کرد: توافق امنیتی بین ۲ کشور امضا شده است.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: ایران و عراق در طول تاریخ همسایگی پر فرازونشیبی داشتند، اما اکنون سال‌ها است که مرز‌های ایران و عراق مرز‌های صلح و تبادلات مردمی هستند و امیدواریم این سفر بتواند بر تعمیق روابط بیفزاید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *