بررسی پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل؛ از قطعنامه پیشنهادی چه می‎دانیم

11:51 - 28 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۷۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل؛ از قطعنامه پیشنهادی چه می‎دانیم
جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در حالی کمتر از یک ماه دیگر یک‌ساله می‌شود که ابعاد مختلف جنایت‌های هفت دهه‌ای این رژیم بیش از هر زمانی در مقابل دیدگان جهان قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان – مجمع عمومی سازمان ملل تا ساعتی دیگر پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین را به رای می‌گذارد؛ براساس این قطعنامه پیشنهادی سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست تا ظرف ۱۲ ماه به حضور غیرقانونی خود در اراضی فلسطینی پایان دهد.

پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی، نخستین قطعنامه‌ای است که به‌طور رسمی ازسوی تشکیلات خودگردان فلسطین ارائه می‌شود، زیرا این تشکیلات در این ماه یک صندلی در میان اعضای سازمان ملل در مجمع عمومی و حق پیشنهاد پیش‌نویس قطعنامه‌ها به‌دست آورد.

هدف از پیش‌نویس قطعنامه یادشده استقبال از نظر مشورتی ماه جولای (تیر/ مرداد) دیوان بین‌المللی دادگستری است که می‌گوید اشغال اراضی فلسطینی ازسوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی است و این رژیم باید از اراضی یادشده خارج شود.

نظر مشورتی عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل که به‌عنوان دادگاه جهانی نیز شناخته می‌شود، می‌گوید که این موضوع باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود، اگرچه پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی یک جدول زمانی ۱۲ ماهه را می‌دهد.

اگرچه نظر مشورتی دادگاه بین‌المللی دادگستری الزام‌آور نیست، اما بر‌اساس قوانین بین‌المللی دارای اهمیت است و ممکن است حمایت موجود از رژیم صهیونیستی را تضعیف کند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نیز الزام‌آور نیست، اما دارای وزن سیاسی است؛ در مجمع عمومی حق وتو وجود ندارد.

جزئیات رای مشورتی دادگاه بین‌المللی دادگستری

دادگاه عالی سازمان ملل در اواخر تیر ۱۴۰۳ طی حکمی اعلام کرد که اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی بوده و این رژیم باید هرچه سریع‌تر از آن خارج شود.

نواف سلام، رئیس جلسه با قرائت یافته‌های یک هیئت متشکل از ۱۵ قاضی، گفته بود: شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی و رژیم مرتبط با آن‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی آغاز شد و ادامه دارد.

رای دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین نشان داد که شورای امنیت سازمان ملل، مجمع عمومی این سازمان و همه کشور‌ها موظف هستند که اشغالگری رژیم صهیونیستی را به‌رسمیت نشناسند و برای حفظ حضور این رژیم در اراضی اشغالی کمک ارائه نکنند.

این پرونده مربوط به درخواست سال ۲۰۲۲ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل برای اعلام نظر حقوقی است که پیش از جنگ غزه آغاز شده بود.

بیش از ۵۰ کشور در ماه فوریه (بهمن/اسفند ۱۴۰۲) دیدگاه‌های خود را در برابر دادگاه ارائه کردند و نمایندگان فلسطینی از دادگاه خواستند تا حکم دهد که رژیم صهیونیستی باید از تمام مناطق اشغالی عقب‌نشینی کرده و شهرک‌های غیرقانونی را از بین ببرد.

بیشتر کشور‌های شرکت‌کننده از دادگاه خواستند که این اشغال را غیرقانونی تشخیص دهد، در حالی که تعداد انگشت‌شماری، از جمله کانادا و انگلیس استدلال کردند که باید از دادن نظر مشورتی خودداری شود.

اراضی فلسطینی مورد بحث در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کدامند؟

رژیم صهیونیستی، کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی را در جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرده و از آن زمان روند شهرک سازی در کرنه باختری را آغاز کرد و همچنان آن‌ها را گسترش می‌دهد.

توسعه این شهرک‌ها که با اعمال فشار بر فلسطینی‌ها از طریق حمله‌ها و یورش‌ها به خانه‌ها و مزارعشان صورت گرفته، با موج گسترده‌ای از انتقادهای بین‌المللی مواجه شده است.

بررسی موضوع مناقشه فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل از زمان آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه که تا چند روز دیگر یک‌ساله می‌شود، برای توقف جنگ در این منطقه اقدام‌هایی را انجام داده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۷ اکتبر سال گذشته (۶ آبان) با ۱۲۰ رای موافق خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شد؛ سپس در دسامبر (آذر سال گذشته)، ۱۵۳ کشور به درخواست برای آتش‌بس فوری بشردوستانه رای دادند.

تصویب پیش‌نویس قطعنامه یادشده به رای اکثریت دو سوم از حاضران و رای‌دهندگان نیاز دارد؛ در این رای‌گیری آرای ممتنع حساب نمی‌شوند.

پیامد‌های تصویب پیش‌نویس قطعنامه ضدصهیونیستی در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب می‌کند که از رژیم صهیونیستی می‌خواهد ظرف ۱۲ ماه به حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پایان دهد.

این اقدام رژیم صهیونیستی را چند روز پیش از سفر سران جهان برای گردهمایی سالانه سازمان ملل به نیویورک منزوی می‌کند.

رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی در حالی انجام می‌شود که براساس برنامه‌ریزی‌ها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در ۲۶ سپتامبر (۵ مهر)، همزمان با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

واکنش‌ها به پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل روز گذشته در مجمع عمومی گفت: هر کشوری یک حق رای دارد و جهان ما را می‌بیند؛ لطفا در سمت درست تاریخ در کنار آزادی، صلح و قوانین بین‌المللی بایستید.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل از کشور‌ها خواست به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی رای منفی دهند.

واشنگتن متحد رژیم صهیونیستی تاکنون برای برقراری آتش‌بس و محکومیت اشغالگری رژیم صهیونیستی در سازمان ملل چندین بار از حق وتو استفاده کرده است؛ ضمن اینکه مانع تراشی‌های متعددی را در مسیر اجرایی شدن راه‌حل دولتی در مناقشه فلسطین نیز انجام داده است.

دنی دانون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز مجمع عمومی را به دلیل پذیرش موضوع به رای گذاشتن پیش‌نویس قطعنامه مورد انتقاد قرار داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *