گزارش|

وقتی هیچ‌کس در استقلال پاسخگو نیست/ اتفاقاتی که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد؛ تغییر سرمربی بعد از ۳ بازی!

0:55 - 18 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۳۶
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
وقتی هیچ‌کس در استقلال پاسخگو نیست/ اتفاقاتی که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد؛ تغییر سرمربی بعد از ۳ بازی!
زمانی کشورهای عربی به عنوان رکورددار تغییر سرمربی و تصمیمات احساسی در فوتبال غرب آسیا شناخته می‌شدند، اما هم‌اکنون باشگاه‌های فوتبال ایران جای عرب‌ها را گرفته‌اند و با تصمیمات احساسی گوی سبقت را از آنها ربوده‌اند.

خبرگزاری میزان - طولی نکشید که جواد نکونام در باشگاه استقلال به بن‌بست برسد و پس از شکست پرحاشیه برابر استقلال خوزستان طی هفته اخیر از سوی فضای مجازی تحت هجمه‌های سنگینی قرار گرفت و گفته می‌شود مسئولان این باشگاه با مربیان خارجی برای جایگزینی او وارد مذاکره شده‌اند.

در آغاز لیگ برتر نیز شاهد تبادل سرمربی میان دو تیم ملوان بندر انزلی و شمس‌آذر قزوین بودیم و مازیار زارع و سعید دقیقی تیم‌های خود را در فاصله چند روز مانده به آغاز لیگ برتر رها کردند و به تیم‌های سابق خود بازگشتند و این تصمیم مدیران ارتباط مستقیمی با فضای هواداری دو تیم داشت و به دور از تصمیمات یک مدیریت ورزشی استاندارد این اتفاقات رخ داد.

اتفاقاتی که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد/ تغییر سرمربی بعد از ۳ بازی!

در تیم‌های لیگ برتر کم‌تر شاهد حضور مدیران ورزشی متخصص و باتجربه در باشگاه‌ها هستیم و می‌توانیم عملاً حضور بسیاری از کرسی‌ها در باشگاه را بی‌ثمر بدانیم و تنها یک نفر که آن هم مدیرعامل یا اسپانسر بالادستی باشگاه که تصمیم‌گیرنده اصلی آن است را هرم اصلی تصمیمات مدیریتی تیم‌های فوتبال ایران بدانیم که غالباً تحت فشار فضای مجازی دست به تصمیمات و تغییرات عجیب و غریب و احساسی در باشگاه‌ها می‌زنند.

غالباً تغییرات سرمربی در هفته‌های اول آینده خوبی برای باشگاه شکل نخواهد داد و به جز هفته‌های اول که تیم تحت یک شوک جدید تغییراتی قرار می‌گیرد در اواسط و انتهای لیگ برتر به مشکل برمی‌خورد؛ زیرا هر سرمربی که به این باشگاه بیاید بهانه‌ای تحت عنوان ناهماهنگی بازیکنان جذب‌شده با سبک و سیاق تاکتیکی او دارد و کسب نتیجه را منوط به فصل آینده و جذب بازیکنان مورد علاقه خود در تابستان سال بعدی می‌داند.

اتفاقاتی که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد/ تغییر سرمربی بعد از ۳ بازی!

در تیم‌های فوتبال اروپا به ندرت شاهد این موضوع هستیم که یک سرمربی با وجود داشتن بازیکنان خوب پس از ۳ هفته از تیم کنار گذاشته شود، اما این اتفاق برای جواد نکونام در حال رقم خوردن است و به احتمال فراوان شاهد یک تصمیم احساسی از سوی مدیران این باشگاه خواهیم بود که احتمالاً آینده خوبی برای این باشگاه در انتظار نخواهد بود، زیرا مربی خارجی که گفته می‌شود بلغاری و موردعلاقه این باشگاه است رزومه آن‌چنان درخشانی ندارد و همانند گاریدو، به احتمال فراوان تازه بعد از ۳ ماه با شرایط فوتبال ایران هماهنگ خواهد شد.

یکی از نمونه‌های جنجالی تغییر سرمربی در باشگاه‌های بزرگ اروپایی را می‌توان در رئال مادرید سال‌های گذشته پیدا کرد که با آن تغییر، یک نسل طلایی در باشگاه شکل گرفت و تا به امروز رئال مادرید تبدیل به قطب اصلی فوتبال اروپا شده است.

رافائل بنیتز،‌ سرمربی سرشناس اروپایی که وارد باشگاه رئال مادرید شد پس از ثبت عملکردی فاجعه‌بار در این باشگاه در سال ۲۰۱۶ از تیم اخراج شد، اما این اخراج یک نیم فصل به طول انجامید و پس از سه بازی رقم نخورد! این اخراج در حالی صورت گرفت که فلورنتینو پرز فرصت حداقل نیم‌فصل را به این سرمربی داد در صورتی که وی به تصمیمات قاطعانه و سخت‌گیرانه در فوتبال اروپا معروف است، اما می‌دانست که نمی‌شود یک سرمربی را صرفاً با چند بازی اول فصل ارزیابی کرد.

زمانی فوتبال عربستان به عنوان رکورددار تغییر سرمربی و تصمیمات احساسی در فوتبال غرب آسیا شناخته می‌شد، اما هم‌اکنون باشگاه‌های فوتبال ایران در این زمینه جای عربستانی‌ها را گرفته‌اند و پیش از آغاز لیگ برتر و پس از آن تغییرات عجیب در باشگاه‌های فوتبال با تصمیمات احساسی مدیران اعمال می‌شود.

اتفاقاتی که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد/ تغییر سرمربی بعد از ۳ بازی!

جواد نکونام که هم‌اکنون به آخر خط رسیده و با انجام یک مصاحبه تند علیه مدیران باشگاه، مواضع خود را اعلام کرده در فصل گذشته، مصاحبه‌های عجیب و غریبی انجام می‌داد و این فصل ترک عادت کرد که البته به نظر می‌رسد مورد نظر مدیران هولدینگ خلیج‌فارس نیست. این که هولدینگ می‌تواند اختیار تام در باشگاه استقلال داشته باشد یک امر طبیعی است، اما تغییر سرمربی که فصل گذشته با بدشانسی نتوانست قهرمان شود و به خاطر یک باخت خارج از خانه بخواهند به این زودی دست به تغییرات آن هم با یک جانشین ناشناخته بزنند، آن‌چنان منطقی به نظر نمی‌رسد و شائبه استفاده از بازیکنان خارجی کم‌کیفیت و بعضاً بوسنیایی را در ذهن هواداران زنده می‌کند.

باشگاه استقلال از نظر نقل‌وانتقالاتی به زعم کارشناسان فوتبال و پیشکسوتان این باشگاه بهترین شرایط چند سال اخیر خود را تجربه می‌کند، اما هر هوادار فوتبالی می‌داند، هماهنگی این تعداد بازیکن جدید و جذب‌شده آن هم از فرهنگ و کشور‌های مختلف زمان‌بر است و نمی‌توان با ۳ هفته یک تیم هماهنگ و برنده ساخته شود، البته باتوجه به حضور نکونام در فصل گذشته روی نیمکت آبی‌پوشان انتظارات به حق از او بالاست و شاید به همین دلیل است که بعد از نمایش نه چندان درخشان و راضی کننده استقلال در ۳ هفته ابتدایی به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه دادن با نکونام نمی‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد. 

البته به این موضوعات باید وضعیت عجیب و غریب ورزشگاه‌ها و مشکلات VAR که گریبان‌گیر باشگاه‌ها شده و بیش‌ترین ضرر آن به باشگاه‌های پرهواداری هم‌چون استقلال و پرسپولیس می‌رسد که از حضور هواداران خودشان محروم هستند نیز اضافه کرد و اثر آن را روی این نتایج در نظر گرفت.

اتفاقاتی که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد/ تغییر سرمربی بعد از ۳ بازی!

اکنون که مدیران باشگاه استقلال قصد تغییر و تحول در کادرفنی آبی‌پوشان را دارند می‌توانیم یک آینده نامعلوم و تلخ را برای قهرمان سابق آسیا، که در ابتدای فصل مدعی جدی کسب عنوان قهرمانی به شمار می‌رفت، متصور شویم.

اما موضوع عجیب‌تر این است که باوجود بالا گرفتن شایعات برای تغییرات روی نیمکت آبی‌پوشان مدیران این باشگاه نه این اخبار را تأیید می‌کنند و نه تکذیب، اتفاقی که نه تنها باعث سردرگمی هواداران بلکه کادرفنی تیم هم شده است چراکه تکلیف خود را به درستی نمی‌دانند و شاید همین موضوع باعث کاهش انگیزه آنها برای ادامه کار شود. 

اما انتظاری که هواداران از مدیران باشگاه استقلال دارند این است که اگر هم قرار است تغییراتی روی نیمکت استقلال ایجاد شود باید یک مربی با کارنامه جایگزین نکونام شود وگرنه با مطرح کردن نام‌های بزرگ در رسانه‌ها و فضای مجازی و قرارداد بستن با گزینه‌های دمِ دستی به غیر از ضرر هیچ عایدی نصیب هواداران نخواهد شد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *