سایه جنگ اوکراین بر نشست رهبران ناتو در واشنگتن

10:55 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۵۹۲
سایه جنگ اوکراین بر نشست رهبران ناتو در واشنگتن
سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به نشست ناتو در واشنگتن گفت که نخستین روز از این نشست، ماهیت تهاجمی ناتو را نشان داد.

خبرگزاری میزاننشست ناتو همزمان با هفتادوپنجمین سالروز تاسیس این پیمان نظامی، در واشنگتن از روز سه‌شنبه، ۱۹ تیر آغاز به کار کرده و تا روز پنجشنبه ۲۱ تیر ادامه خواهد داشت.

افتتاحیه این نشست با حضور سران ۳۲ کشور عضو این پیمان نظامی برگزار شد و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در این مراسم سخنرانی کرد.

بایدن، از سران ناتو در واشنگتن دی‌سی با یک سخنرانی استقبال کرد که به نظر می‌رسید برای اطمینان دادن به متحدان خارج از آمریکا صورت گرفت که وی می‌تواند با چالش انتخاباتی دونالد ترامپ مقابله کند.

وی در افتتاحیه اجلاس، ناتو را «قوی‌تر از همیشه» عنوان کرد و گفت که این پیمان نظامی با «لحظه محوری» جنگ بین روسیه و اوکراین مواجه شده است.

 

نخستین روز نشست ناتو در واشنگتن؛ روسیه واکنش نشان داد

 

رئیس‎جمهور آمریکا بار دیگر در این نشست وعده کمک‌های نظامی بیشتر را برای اوکرین مطرح کرد.

به گفته کاخ سفید، در مجموع، ناتو قصد دارد در سال آینده ۵ سامانه دفاع هوایی راهبردی و ده‌ها سامانه ضدهوایی کوچک‎تر را در اختیار اوکراین قرار دهد.

نمایندگانی از تمامی ۳۲ کشور عضو ناتو و همچنین استرالیا، ژاپن، نیوزلند، کره جنوبی و اوکراین در این رویداد ۳ روزه شرکت دارند.

تمجید بایدن از دبیر کل ناتو

بایدن پس از سخنرانی خود در افتتاحیه نشست ناتو، با مدال آزادی ریاست‌جمهوری آمریکا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو را که دوره او در شهریور ماه به پایان می‌رسد، غافلگیر کرد.

 

نخستین روز نشست ناتو در واشنگتن؛ روسیه واکنش نشان داد

بایدن در سخنان خود، دبیرکل ناتو را که به مدت یک دهه در این سمت بوده، به عنوان فردی «با صداقت» و «دیپلمات کامل» عنوان کرد.

انتقاد مجدد ترامپ از ناتو

همزمان با برگزاری نشست ناتو در واشنگتن، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در جریان گردهمایی انتخاباتی در فلوریدا، از متحدان ناتو انتقاد کرد.

ترامپ مکررا کشور‌های عضو ناتو را به دلیل ناتوانی در دستیابی به هدف توافق شده در اختصاص دستکم ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای دفاع مورد انتقاد قرار داده است.

 

نخستین روز نشست ناتو در واشنگتن؛ روسیه واکنش نشان داد

 

ترامپ به حامیان خود گفت که این کشور‌ها اکنون «صد‌ها میلیارد دلار» بیشتر کمک می‌کنند، زیرا زمانی که او رئیس‌جمهور بوده به آن‌ها هشدار داده است.

واکنش روسیه به نشست ناتو

در همین حال آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، در واکنش به نخستین روز اجلاس ناتو گفت: روز اول نشست سران ناتو در واشنگتن ماهیت تهاجمی این ائتلاف را نشان داد.

این مقام ارشد روسیه تاکید کرد: در نشست ناتو حتی یک کلمه هم در مورد صلح نشنیدیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: ناتو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *