ماموریت بی‌سرانجام وزیر خارجه آمریکا در منطقه؛ مذاکرات آتش‌بس غزه در بن‌بست

8:38 - 02 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۵۳۵
ماموریت بی‌سرانجام وزیر خارجه آمریکا در منطقه؛ مذاکرات آتش‌بس غزه در بن‌بست
تور منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا در حالی پایان یافت که وی هیچ دستاوردی در زمینه ایجاد آتش‌بس و توقف جنگ غزه نداشت.

خبرگزاری میزانآنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به‌تازگی سفری به منطقه داشت و در این سفر با مقام‌های رژیم صهیونیستی، مصر و قطر دیدار کرد؛ این نهمین سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به شمار می‌رود.

سفر آنتونی بلینکن به منطقه همزمان با دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه صورت گرفت و برخی منابع هدف سفر بلینکن را تلاش برای به نتیجه رساندن این مذاکرات اعلام کرده بودند.

آتش‌بس غزه؛ چشم‌اندازی دور از دسترس

بلینکن در حالی سفر خود را به منطقه پایان داد که آتش‎بس غزه همچنان دور از دسترس است و وی گفت: زمان برای تضمین آتش‌بس غزه ضروری است.

به گزارش گاردین، وزیر خارجه آمریکا پیش از عزیمت به واشنگتن به خبرنگاران در دوحه گفت: این توافق باید انجام شود و این امر باید در روز‌های آینده صورت گیرد.

پایان بی‌نتیجه نهمین تور منطقه‌ای بلینکن؛ چشم‌انداز آتش‌بس دور از دسترس است

با وجود این بلینکن بار دیگر توپ را به زمین حماس انداخته و از این جنبش مقاومت اسلامی خواست تا پیشنهاد‌های ارائه شده را بپذیرد؛ این مقام ارشد آمریکایی مدعی شده که رژیم صهیونیستی شرایط را پذیرفته است.

بلینکن و میانجی‌های مصر و قطر امید‌های خود را به پیشنهادی که هدف آن کاهش شکاف بین دو طرف در جنگ ۱۰ ماهه است، پس از توقف مذاکرات هفته گذشته بدون پیشرفت، از دست داده‌اند.

آمریکا انتظار دارد که مذاکرات آتش‌بس در این هفته ادامه یابد.

پیشنهاد‌های آمریکا در مسیر درخواست‌های رژیم صهیونیستی

جنبش مقاومت فلسطینی حماس مستقیما در این مذاکرات شرکت نمی‌کند و اعلام کرده است که پیشنهاد اخیر روی میز بسیار نزدیک به خواسته‌های رژیم صهیونیستی است.

با وجود این، این جنبش سه‌شنبه گذشته، اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره عقب‌نشینی از توافق با رژیم صهیونیستی را «گمراه‌کننده» اعلام کرد.

پایان بی‌نتیجه نهمین تور منطقه‌ای بلینکن؛ چشم‌انداز آتش‌بس دور از دسترس است

 مفاد طرح پیشنهادی آمریکا چیست؟

این طرح شامل یک آتش‌بس اولیه ۶ هفته‌ای است که طی آن تعداد محدودی از افراد بازداشت‌شده صهیونیست شامل زنان، افراد سالخورده و بیمار در ازای آزادی فلسطینی‌های اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد می‌شوند.

تا زمانی که مذاکره‌کنندگان در مرحله دوم که در آن نظامیان و اجساد بازگردانده می‌شوند، نیرو‌های نظامی صهیونیست شروع به عقب‌نشینی از غزه کنند و غیرنظامیان آواره فلسطینی اجازه بازگشت به خانه‌های خود را در شمال نوار غزه داشته باشند، به‌طور نامحدود قابل تمدید خواهد بود.

یکی از اصلی‌ترین نقاط اعتراض به توافق، درخواست همیشگی حماس برای خروج کامل نظامیان صهیونیست از تمام بخش‌های غزه بوده، که طبق گزارش‌ها رژیم صهیونیستی آن را رد کرده است.

از بلینکن در قطر در مورد شرایط خروج نظامیان صهیونیست در چارچوب آتش‌بس و حضور رژیم صهیونیستی در محور‌های فیلادلفیا و نتزاریم پرسیده شد.

بلینکن مدعی شد: آمریکا هیچ‌گونه اشغال طولانی‌مدت غزه از سوی اسرائیل را نمی‌پذیرد؛ به‌‎طور مشخص، توافق درباره برنامه و مکان‌های خروج از غزه بسیار روشن است و اسرائیل با آن موافقت کرده است؛ بنابراین تا جایی که من می‌دانم این چیزی است که من در مورد آن کاملا صریح هستم.

براساس گزارش کاخ سفید، نتانیاهو به بلینکن گفته که رژیم صهیونیستی هرگز کریدور‌های فیلادلفیا و نتزاریم را ترک نخواهد کرد؛ رژیم صهیونیستی درخواست برای ترک این ۲ محور را «کاملا نادرست» خوانده و رد کرده است.

سخنگوی کاخ سفید گفت: چنین اظهاراتی برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس در خط پایان سازنده نیست.

پایان بی‌نتیجه نهمین تور منطقه‌ای بلینکن؛ چشم‌انداز آتش‌بس دور از دسترس است

خروج بلینکن از منطقه بدون دستاورد

آنتونی بلینکن اواخر روز سه‌شنبه خاورمیانه را ترک کرد، زیرا نتوانست توافقی برای توقف جنگ غزه به دست آورد؛ وی در پایان سفر خود اذعان کرد که اختلاف‌های شدیدی میان ۲ طرف باقی مانده است.

این نهمین سفر بلینکن به منطقه از زمان آغاز جنگ غزه به شمار می‌رود و نتیجه همان بود: اختلاف‌ها پایان نیافت.

نتانیاهو سه‌شنبه مدعی شد: نخستین کار حذف حماس و رسیدن به پیروزی است، نکته دوم این است که ما در عین حال تلاش می‌کنیم تا گروگان‌ها را برگردانیم، با شرایطی که اجازه می‌دهد حداکثر تعداد گروگان‌ها در مرحله اول توافق آزاد شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *