پکن: دوستی ایران و چین در طول سال‌ها تقویت شده است

12:28 - 02 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۷۸۷
پکن: دوستی ایران و چین در طول سال‌ها تقویت شده است
سفیر چین در تهران ضمن اشاره به تقویت روابط ایران و چین، گسترش روابط دوجانبه پکن و تهران را مایه خرسندی خواند.

خبرگزاری میزان – کوونگ پیوو، سفیر چین در ایران در مراسم بزرگداشت سالگرد روابط ایران و چین، ضمن اشاره به تقویت روابط رو کشور طی سال‌ها، اعلام کرد که اعتماد سیاسی متقابل ایران و چین عمیق‌تر شده است.

به گزارش شینهوا، سفیر چین در ایران در مراسم بزرگداشت پنجاه‌وسومین سالگرد روابط چین و ایران در سفارت چین در تهران که با حضور علاءالدین بروجردی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین و دیگر اعضای انجمن برگزار شد، اعلام کرد که دوستی ایران و چین در طول سال‌ها تقویت شده است.

کونگ در سخنرانی خود در این مراسم با اشاره به اینکه قدمت روابط ایران و چین به بیش از ۲ هزار سال می‌رسد، گفت: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان ۲ کشور، روابط دوجانبه ایران و چین پیشرفت چشمگیری داشته و شتاب توسعه قوی را حفظ کرده است.

سفیر چین در تهران همچنین یادآوری کرد که اعتماد سیاسی متقابل ایران و چین عمیق‌تر شده و همکاری عملی نتایج جدیدی به همراه داشته و تبادلات مردمی و فرهنگی افزایش یافته است.

کونگ با ابراز خرسندی از گسترش روابط دوجانبه، تصریح کرد: چین چندین سال است که بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بوده است.

براساس گزارش شینهوا، بروجردی نیز با قدردانی از مشارکت راهبردی همه‌جانبه دو ملت تاکید کرد که دولت جدید ایران متعهد به تقویت روابط دوجانبه خواهد بود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که نقش ایران در ابتکار یک کمربند یک جاده به وضوح مشخص شود و گام‌های عملی قابل توجهی را پیش‌بینی کند.

روابط دیپلماتیک بین چین و ایران به‌طور رسمی در ۱۶ آگوست ۱۹۷۱ (۲۵ مرداد ۱۳۵۰) برقرار شد.

پیشتر لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی خبری درباره مقاله مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران و نگاه و رویکرد وی به سیاست خارجی و اشاره به دوستی سنتی ایران و چین، گفت: چین قدردانی خود را از اظهارات پزشکیان در مورد روابط چین و ایران ابراز می‌کند؛ چین و ایران سابقه طولانی در تبادلات دوستانه دارند؛ از زمان برقراری روابط دیپلماتیک که بیش از نیم قرن از آن می‌گذرد، روابط دوجانبه توسعه سالم و پایدار خود را حفظ کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین یادآوری کرد: چین و ایران در مواجهه با شرایط پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی، همواره از یکدیگر حمایت کرده و با یکدیگر همکاری کرده‌اند؛ اعتماد متقابل راهبردی را به‌طور مستمر تحکیم بخشیده، مبادلات و همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف ارتقا داده و ارتباطات و هماهنگی خوبی در امور منطقه‌ای و بین‌المللی برقرار کرده‌اند؛ این مناسبات نه تنها به نفع مردم چین و ایران بوده بلکه کمک‌های مثبتی به ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *