محورهای نشست ناتو در لیتوانی/ آمریکا حمایت کرد؛ روسیه هشدار داد

15:17 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۹۹۳
محورهای نشست ناتو در لیتوانی/ آمریکا حمایت کرد؛ روسیه هشدار داد
کشور‌های عضو ناتو می‎گویند در نشست ویلنیوس الگوی جدیدی را اتخاذ و همچنین با افزایش هزینه‌های نظامی خود موافقت خواهند کرد.

خبرگزاری میزان - اعضای ناتو روز سه شنبه در اجلاس سالانه خود در پایتخت لیتوانی گردهم آمدند.

همزمان روسیه با بیان اینکه مسکو این نشست «ضد روسیه‌ای» را به دقت زیرنظر دارد، هشدار داد که در صورت تشدید جنگ اوکراین «عواقب فاجعه‌ باری» در انتظار اروپا خواهد بود.

در همین حال «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که هیچ جدول زمانی برای پذیرش اوکراین در ناتو وجود ندارد.

«سالیوان»، می‎گوید: من نمی‌توانم یک جدول زمانی برای این موضوع تعیین کنم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، همچنین اعلام کرد که مسائل مربوط به تامین مهمات خوشه‌ای برای کی‌یف ظاهرا تهدیدی برای وحدت ناتو نیست. 

دولت بایدن چند روز قبل از بسته کمک نظامی جدیدی برای اوکراین رونمایی کرد که شامل مهمات خوشه‌ای می‌شود؛ اقدامی که به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین حال، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو پیشنهاد لغو برنامه اقدام عضویت اوکراین را ارائه کرد که به کوتاه‌تر شدن روند الحاق کی‌یف به این ائتلاف کمک می‌کند.

دبیرکل ناتو، گفت که اوکراین در مسیر عضویت در ناتو، در روز سه‌شنبه «پیام مثبتی» دریافت خواهد کرد.

به گفته وی، گام‌های مهمی را برمی‌داریم که شامل طرح دفاعی در خصوص آمادگی نیرو‌های ائتلاف است. ما باید به حمایت نظامی از اوکراین ادامه دهیم.

«استولتنبرگ» با بیان اینکه در جریان نشست سران درباره عضویت اوکراین پیام مثبتی ارسال خواهیم کرد، گفت که روسیه باید نیرو‌های خود را از زاپروژیا خارج کند.

دبیرکل ناتو همچنین اظهار کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که روسیه در جنگ با اوکراین پیروز نمی‌شود.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، گفت که پاریس تصمیم گرفته است موشک‌های دوربرد را برای حمایت از ضدحمله اوکراین به کی‌یف منتقل کند.

«بوریس پیستوریوس»، وزیر دفاع آلمان نیز گفت که برلین یک بسته کمک نظامی ۷۰۰ میلیون یورویی (۷۷۰ میلیون دلاری) به اوکراین ارائه خواهد کرد که شامل ارائه ۲ سیستم پاتریوت به کی‌یف می‌شود.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا هم در اظهاراتی ضمن حمایت از کی‌یف، گفت: هرگونه حمله خاک کشور‌های عضو ناتو، حمله به همه ماست. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *