ترکیه عضویت سوئد در ناتو را تایید می‌کند

13:51 - 08 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۹۵۲
ترکیه عضویت سوئد در ناتو را تایید می‌کند
وزیر خارجه سوئد گفت که همتای ترکیه‌ای او گفته که تصویب لایحه عضویت استکهلم در ناتو طی چند هفته انجام می‌شود.

خبرگزاری میزان - وزیر خارجه سوئد امروز چهارشنبه، گفت همتای ترکیه‌ای او اعلام کرده که آنکارا با عضویت استکهلم در ناتو طی چند هفته موافقت خواهد کرد.

ترکیه و مجارستان تنها اعضای ناتو هستند که هنوز درخواست سوئد را تصویب نکرده‌اند. این در حالی است که بیش از ۱۸ ماه از ارائه درخواست سوئد برای عضویت در ناتو گذشته است.

«توبیاس بیلستروم»، طی نشست ناتو در بروکسل گفت: من با «هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه دیداری دوجانبه داشتم که در آن او به من گفت که انتظار دارد تصویب (عضویت سوئد) طی چند هفته آینده انجام شود. 

وی گفت: ما مشتاقانه منتظر تکمیل این فرآیند هستیم و هیچ شرط جدیدی در این گفت‌وگو مطرح نشد؛ هیچ خواسته جدیدی از سوی دولت ترکیه وجود نداشت.

تأخیر در تصویب عضویت سوئد از سوی آنکارا، از جمله به تعویق انداختن رای‌گیری این ماه پارلمان ترکیه، برخی از اعضای ناتو را ناامید کرده است.

در ماه می‌سال ۲۰۲۲، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف نظامی مخالفت کرد. 

این در حالی است که این کشورهای اسکاندیناوی پس از آغاز جنگ اوکراین این پیشنهاد‌ها را مطرح کردند.

ترکیه پیشنهاد فنلاند را در آوریل تصویب کرد، اما به همراه مجارستان سوئد را منتظر نگه داشته است. آنکارا از استکهلم خواسته است تا اقدامات بیشتری را برای سرکوب مخالفان دولت ترکیه در خاک سوئد انجام دهد. 

وضعیت فعلی درخواست عضویت سوئد

اگرچه مجارستان نیز درخواست سوئد را تایید نکرده است، اما در حال حاضر ترکیه به‌عنوان مانع اصلی در نظر گرفته می‌شود.

کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه می‌تواند هر روز مذاکرات بیشتری درباره لایحه عضویت سوئد داشته باشد. همان‌طور که انتظار می‌رود، اگر در نهایت از این لایحه حمایت کند، مجمع عمومی کامل ترکیه احتمالا به زودی پس از آن رای‌گیری در این رابطه را آغاز خواهد کرد. 

از زمان ارائه این لایحه به پارلمان ترکیه در ماه اکتبر، اردوغان گفته است که تلاش خواهد کرد تا تصویب لایحه را تسهیل کند.

تحلیلگران می‌گویند که جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌تواند روابط آمریکا و ترکیه را تیره کرده و گسترش ناتو را پیچیده کند. 

پس از اینکه اردوغان گفت حماس یک سازمان تروریستی نیست، بلکه یک گروه آزادی‌بخش است که برای حفاظت از سرزمین‌های فلسطینی می‌جنگد، ۴۷ نماینده کنگره آمریکا از دولت جو بایدن خواستند که ترکیه را به خاطر نقشش در حمایت از حماس پاسخگو کند. 

سوئد و فنلاند چه امتیازاتی به ترکیه داده‌اند؟ 

در نشست سال گذشته ناتو در مادرید، ترکیه با سوئد و فنلاند توافقنامه‌ای را به دست آورد که براساس آن این ۲ کشور تحریم‌های تسلیحاتی علیه ترکیه را لغو و اقداماتی را علیه گروه‌های مخالف آنکارا اتخاذ کنند. 

در پی این توافق، سال گذشته استکهلم ممنوعیت صادرات تجهیزات نظامی به ترکیه را لغو کرد. در ماه ژوئن، سوئد همچنین لایحه جدید ضدتروریسمی را ارائه کرد که عضویت در یک سازمان تروریستی را غیرقانونی می‌داند و گفت که به تعهد خود به این توافق پایبند بوده است. 

فنلاند هم سال گذشته موافقت کرد که اعطای مجوز صادرات تسلیحات به ترکیه را به‌شکل موردی بررسی کند. پس از نزدیک به یک سال انتظار، آنکارا گفت که هلسینکی تاییدیه خود را برای پیوستن به ناتو به دست آورده است.

سایر اعضای ناتو چه امتیازاتی به آنکارا دادند؟

زمانی که اردوغان در کنفرانس ناتو در ماه جولای به بررسی عضویت سوئد در پارلمان این کشور چراغ سبز نشان داد، کانادا بی‌سروصدا با بازگشایی مذاکرات با ترکیه درباره لغو کنترل صادرات قطعات هواپیما‌های بدون سرنشین از جمله تجهیزات نوری موافقت کرد.

هلند نیز محدودیت‌های ارسال تسلیحات به ترکیه را لغو کرد. 

همچنین در ماه جولای، پس از دیدار بین سران ترکیه و سوئد «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو اعلام کرد که این ائتلاف یک هماهنگ‌کننده ویژه برای مبارزه با تروریسم ایجاد خواهد کرد. او در ماه اکتبر «توماس گافوس» را به این سمت منصوب کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *