مقام ناتو: اوکراین هنوز به مرحله پیوستن به ائتلاف نرسیده است

15:20 - 06 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۶۰۱
مقام ناتو: اوکراین هنوز به مرحله پیوستن به ائتلاف نرسیده است
اوکراین که بار‌ها تمایل خود را برای پیوستن به ناتو اعلام کرده، تاکنون با در‌های بسته این ائتلاف نظامی روبرو شده است.

خبرگزاری میزان - «جسیکا کاکس»، رئیس اداره سیاست هسته‌ای ناتوT گفت که کشور‌های عضو ناتو می‌پذیرند که اوکراین در این مرحله نمی‌تواند به این ائتلاف بپیوندد.

به گفته وی، متحدان حمایت خود را از نزدیک شدن اوکراین به ناتو در این دوره انتقالی ابراز کرده‌اند، اما اذعان دارند که ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که اوکراین بتواند به این ائتلاف بپیوندد.

«کاکس» با اشاره به اینکه هنوز کار‌های زیادی باقی مانده که باید در روابط بین اوکراین و ناتو انجام شود، اما گام‌های مهمی در این راستا در اجلاس ویلنیوس برداشته شده است، اظهار کرد: اکنون روند دوچندان کردن تلاش‌ها برای نزدیک کردن اوکراین به ناتو جریان دارد.

در پایان سپتامبر ۲۰۲۲، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده بود که این کشور برای پیوستن سریع به ناتو درخواست می‌دهد. 

در نشستی در لیتوانی در سال ۲۰۲۳، کشور‌های عضو ناتو یک بسته حمایتی چند ساله برای اوکراین را تصویب کردند که شامل سه نکته بود؛ طرح کمک برای دستیابی به سازگاری نیرو‌های مسلح اوکراین با استاندارد‌های ناتو، ایجاد شورای اوکراین- ناتو و تایید حق کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف بدون اجرای برنامه اقدام برای دستیابی به عضویت. 

در همین حال، هیچ چارچوب زمانی برای ورود اوکراین به ناتو، که کی‌یف بر آن اصرار داشت، تعیین نشده و همچنین شرایطی که باید برای دریافت دعوتنامه رسمی رعایت شود، مشخص نشده است.

اعلام مخالفت مجارستان با بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

«پیتر سییارتو»، وزیر خارجه مجارستان، گفت که کشورش با تصویب دوازدهمین بسته تحریم‌های ضد روسیه از سوی اتحادیه اروپا، در صورتی که شامل بخش‌های گاز، نفت و اتمی صنعت روسیه باشد، موافقت نخواهد کرد.

«سییارتو»، می‎گوید که با اطمینان می‌گویم اگر بسته بعدی حاوی موضوعی باشد که با منافع ملی ما در تضاد است، قطعا با تصویب آن موافقت نخواهیم کرد. خط قرمز برای ما آشکارا مربوط به انرژی، گاز، نفت، انرژی هسته‌ای و هر جنبه دیگری است که می‌تواند به اقتصاد دولتی ما آسیب برساند.

به گفته وزیر خارجه مجارستان، در مجموع بوداپست معتقد نیست که سیاست تحریمی اتحادیه اروپا در قبال روسیه باید ادامه یابد.

مقابله سامانه‌های پدافند هوایی روسیه با ۶ پهپاد اوکراینی در اوریول و تولا 

سامانه‌های پدافند هوایی روسیه چهار هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را بر فراز استان اوریول و ۲ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را بر فراز استان تولا رهگیری کردند. 

استفاده اوکراین از موشک‌های غربی برای حمله به اهدافی در روسیه

«دیمیتری پولیانسکی»، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، قطعاتی از موشک‌های غربی را که کی‌یف برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده کرده است، به جلسه شورای امنیت سازمان ملل برد.

«پولیانسکی» تکه‌های به جا مانده از محل حمله موشک‌های «سایه طوفان» به پلی در «چونگر» را نشان داد. این پل برای تامین مواد غذایی بااهمیت است. 

اتحادیه اروپا: از دارایی‌های راکد روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده می‌کنیم

رئیس کمیسیون اروپا جزئیات بیشتری درباره طرحی برای استفاده از دارایی‌های راکد بانک مرکزی روسیه برای پرداخت هزینه بازسازی اوکراین ارائه کرد. 

«اورزولا فن درلاین» در پایان نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: ما در حال حاضر روی پیشنهادی درباره سود‌های بادآورده تمرکز کرده‌ایم.

«فن در لاین» بدون اشاره به زمان انتشار این طرح، گفت: به عبارت دیگر، ما به دنبال یافتن راهی برای استفاده از درآمد حاصل از دارایی‌هایی بانک مرکزی روسیه هستیم. این سود‌های بادآورده در حال حاضر بسیار قابل توجه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *