موافقت ترکیه با توسعه ناتو؛ سوئد به عضویت پیمان آتلانتیک نزدیک‏‎تر شد

11:18 - 04 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۳۶۴
موافقت ترکیه با توسعه ناتو؛ سوئد به عضویت پیمان آتلانتیک نزدیک‏‎تر شد
پارلمان ترکیه با ۲۸۷ رای موافق به عضویت سوئد در ناتو رای داد و مجارستان تنها کشور عضو است که باید پیوستن سوئد به ائتلاف آتلانتیک شمالی را تصویب کند.

خبرگزاری میزان - پارلمان ترکیه به پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو رای مثبت داد و این کشور شمال اروپا را پس از ماه‌ها تاخیر یک قدم به پیوستن به این ائتلاف نظامی نزدیک‌تر کرد.

از ۳۴۶ نماینده پارلمان که در این رای‌گیری شرکت کردند، ۲۸۷ نفر موافق عضویت سوئد و ۵۵ نفر با آن مخالف بودند. چهار نماینده دیگر از رای دادن خودداری کردند.

این رای گیری دومین گام از روند تصویب عضویت سوئد در ناتو از سوی ترکیه پس از تصویب این پیشنهاد در ماه گذشته از سوی کمیسیون امور خارجی پارلمان این کشور بود. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اکنون می‌تواند این پروتکل را امضا کند تا به قانون تبدیل شود.

نتیجه رای‌گیری پارلمان ترکیه مانع بزرگی را برای پیوستن سوئد به ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی برطرف کرد و اکنون مجارستان تنها کشور عضوی است که هنوز عضویت سوئد را تصویب نکرده است.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان هم اعلام کرد که از اولف کریسترسون، همتای سوئدی خود دعوت کرده تا برای مذاکره درباره شرایط عضویت سوئد به مجارستان سفر کند.

سوئد و فنلاند در ماه می ۲۰۲۲، پس از آغاز جنگ اوکراین در اوایل همان سال درخواست عضویت در ناتو را ارائه کرده بودند.

فنلاند در آوریل ۲۰۲۳ به ناتو ملحق شد و مرز این ائتلاف با روسیه را دو برابر کرد، اما سوئد با تاخیر‌های متعددی در مسیر پیوستن خود به این ائتلاف نظامی مواجه شده است. 

اردوغان در ابتدا با درخواست عضویت سوئد مخالفت و مقامات سوئدی را متهم کرد که نسبت به گروه‌های مخالف آنکارا اقدامات مناسبی انجام نمی‌دهد.

سوئد از زمان درخواست عضویت در ناتو قوانین ضدتروریسم خود را تشدید و موافقت کرده است که در زمینه نگرانی‌های امنیتی با ترکیه همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

موافقت اردوغان با عضویت سوئد در ناتو نیز براساس تعهد آمریکا بوده و رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که این پروتکل را تا زمانی که آمریکا فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را تایید کند، امضا نخواهد کرد.

بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت که کنگره، منتظر است ترکیه اسناد عضویت سوئد را پیش از پیشبرد این موضوع تکمیل کند. 

پس از رای‌گیری پارلمان ترکیه در روز سه‌شنبه، کریسترسسون، نخست‌وزیر سوئد گفت که کشورش یک قدم به عضویت کامل در ناتو نزدیک‌تر شده است.

جفری فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه طی پیامی در رسانه‌های اجتماعی گفت: عضویت سوئد به ناتو گامی حیاتی در تقویت ائتلاف است. 

فیلک، همچنین گفت که از تصمیم پارلمان ترکیه برای تایید ورود سوئد به ناتو بسیار قدردانی می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *