جزئیات توافق ۲۳ میلیارد دلاری ترکیه و آمریکا؛ اف-۱۶ در ازای عضویت سوئد در ناتو

12:56 - 08 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۰۰۳
جزئیات توافق ۲۳ میلیارد دلاری ترکیه و آمریکا؛ اف-۱۶ در ازای عضویت سوئد در ناتو
واشنگتن پس از ماه‌ها کشمکش با آنکارا قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را تصویب کرد.

خبرگزاری میزان - وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پس از این که آنکارا عضویت سوئد در ناتو را تایید کرد پس از پایان ماه‌ها مذاکرات، دولت آمریکا در نهایت قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری برای فروش هواپیما‌های جنگی اف-۱۶ به ترکیه را تصویب کرد. 

براساس قوانین آمریکا، وزارت خارجه این کشور کنگره را از این توافق و همچنین فروش جداگانه ۸.۶ میلیارد دلاری ۴۰ فروند اف-۳۵ به یونان مطلع کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور ۴۰ فروند اف-۱۶ جدید دریافت خواهد کرد. همچنین ۷۹ جنگنده از ناوگان فعلی ترکیه ارتقا خواهد یافت.

یک مقام آمریکایی با تاکید بر ماهیت بسیار حساس مذاکرات گفت که آمریکا تا زمانی که اسناد تصویب عضویت سوئد از سوی ترکیه به واشنگتن نرسیده بود، به این معامله چراغ سبز نشان نداد.

دریافت اف-۱۶ در ازای تصویب عضویت سوئد در ناتو

پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه گذشته عضویت سوئد در ناتو را پس از بیش از یک سال تاخیر که تلاش‌های غرب برای نشان دادن عزم در مواجهه با جنگ اوکراین را برهم زد، تصویب کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ابتدا با پیشنهاد سوئد در ناتو به دلیل میزبانی استکهلم از گروه‌هایی که آنکارا آن‌ها را «سازمان‌های تروریستی» توصیف می‌کند، مخالفت کرد. 

سوئد با تشدید قوانین ضدتروریسم خود و اتخاذ سایر اقدامات امنیتی مورد درخواست اردوغان پاسخ داد. 

اما اردوغان سپس به تعهد آمریکا مبنی بر تحویل دسته‌ای از جت‌های جنگنده اف-۱۶ اشاره کرد که با مقاومت کنگره مواجه شده بود.

بن کاردین، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا گفت که اجازه فروش اف-۱۶ به ترکیه را خواهد داد.

این مقام آمریکایی گفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تلاش دیپلماتیک شدیدی را برای میانجی‌گری در این توافق مدیریت کرد و در جریان سفر به آنکارا، درست پس از زمین‌لرزه فوریه ۲۰۲۳، سه بار به رئیس‌جمهور ترکیه گفت که اگر ترکیه از عضویت سوئد در ناتو جلوگیری کند، هیچ هواپیمایی به آنکارا تحویل نخواهد شد. 

چراغ سبز ترکیه مبنی بر عضویت سوئد در ناتو، مجارستان را به‌عنوان آخرین مانع در روند عضویتی که سوئد و فنلاند در پاسخ به جنگ اوکراین آغاز کردند، باقی می‌گذارد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان از همتای سوئدی خود برای گفتگو درباره عضویت در ناتو به بوداپست دعوت کرد، اگرچه اشاراتی مبنی بر تنش‌ها بین دو کشور آشکار شد.

مانع‌تراشی یونان

در همین حال، آتن به دلیل اختلافات ارضی حل نشده با ترکیه در منطقه غنی از انرژی دریای مدیترانه به‌شدت با فروش جنگنده‌ها به آنکارا مخالفت کرد. 

توافق آمریکا با ترکیه ابتدا به مانع‌تراشی نکردن فروش جنگنده‌ها از سوی آتن بستگی داشت و هم‌زمان به یونان جنگنده‌های اف-۳۵ پیشرفته‌تر اعطا شد. 

نیروی هوایی فرسوده ترکیه حال به جنگنده‌های اف-۱۶ جدید مجهز خواهد شد. این در حالی است که ترکیه از اخراج آنکارا از برنامه جنگنده تهاجمی مشترک اف-۳۵ به سرکردگی آمرییکا در سال ۲۰۱۹ به دلیل تصمیم اردوغان برای دستیابی به سیستم دفاع موشکی پیشرفته روسی آسیب دیده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *