رزمایش نظامی ناتو؛ حرکت به سمت دوران جنگ سرد

12:08 - 02 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۹۰۴
رزمایش نظامی ناتو؛ حرکت به سمت دوران جنگ سرد
پیمان آتلانتیک شمالی به‌زودی رزمایشی را با حضور ۹۰ هزار نظامی آغاز خواهد کرد؛ این موضوع واکنش مسکو را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - ائتلاف نظامی ناتو اعلام کرده که قصد دارد از ماه فوریه سال ۲۰۲۴ به‌مدت چهار ماه رزمایش نظامی گسترده‌ای را برگزار کند.

گفته شده که این رزمایش موسوم به «مدافع استوار» بزرگترین رزمایش نظامی ناتو طی دهه‌های اخیر پس پایان دوران جنگ سرد خواهد بود.

این رزمایش قرار است در مناطق شمالی و شرقی قاره اروپا، از نروژ تا رومانی، با مشارکت همه ۳۱ کشور عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی و نیز کشور سوئد به‌عنوان نامزد عضویت ناتو، اجرا شود. 

براساس گزارش‌ها، نزدیک به ۹۰ هزار نظامی در این رزمایش حضور خواهند داشت.

وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام کرد که با نیرو‌های دریایی، هوایی و زمینی خود و نزدیک به ۲۰ هزار نظامی، در رزمایش ناتو شرکت خواهد کرد.

ارتش آلمان می‎گوید که با یک رزمایش چهار مرحله‌ای موسوم به «کوادریگا ۲۰۲۴» تا پایان ماه می‌ در رزمایش مدافع استوار شرکت خواهد کرد. 

مشارکت ارتش آلمان در این رزمایش قرار است با حضور بیش از ۱۲ هزار نظامی و انجام تمرینات مربوط به گسترش توانایی‌ها در زمینه استقرار سریع نیرو‌ها در جناح شرقی ناتو، انجام شود.

به گفته منابع خبری، بیش از هزار خودروی جنگی و ده‌ها جت جنگنده و یگان دریایی نیز در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

سناریوی حمله احتمالی روسیه و انتقال نیرو‌ها

کریستوفر کاولی، فرمانده کل نیرو‌های ناتو در اروپا درباره جزئیات این رزمایش، گفت: تمرکز تمرینات نظامی تا ماه می‌ به‌ویژه بر امور جابه‎جایی نیرو‌های زمینی ملی و چند ملیتی و نیز آماده‌باش، خواهد بود؛ ائتلاف ناتو توانایی خود را در زمینه تقویت منطقه اروپا-آتلانتیک از طریق جابجایی نیرو‌ها نمایش خواهد داد.

او همچنین ادعا کرد: این رزمایش، نمایش آشکاری از انسجام، قدرت و عزم اتحاد ناتو برای محافظت از یک‌دیگر خواهد بود.

به گفته مقام‎های ارتش آلمان، انتقال نیرو‌های ناتو از آمریکای شمالی به اروپا، یکی از قسمت‌های رزمایش ناتو در رزمایش نیروی دریایی خواهد بود.

راب باور، رئیس کمیسیون نظامی ناتو، گفت: ما خودمان را برای درگیری با روسیه آماده می‌کنیم. ما باید در صورت حمله آن‌ها آماده باشیم. 

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که سناریوی این رزمایش حمله احتمالی روسیه به خاک کشور‌های عضو ناتو است که به اعلام برقراری «وضعیت اضطراری برای ائتلاف» براساس ماده پنجم این پیمان خواهد شد.

براساس ماده پنجم پیمان ناتو، حمله مسلحانه علیه یک یا چند کشور متحد در ناتو، به‌عنوان حمله علیه همه کشور‌های عضو تلقی می‌شود.

پیش‌از این، بزرگ‌ترین رزمایش ناتو پس از جنگ سرد در سال ۲۰۱۸ برگزار شده بود. در این رزمایش نظامی حدود ۵۱ هزار نظامی شرکت داشتند. 

بزرگ‌ترین رزمایش ناتو تا امروز که از رزمایش برنامه‌ریزی شده کنونی نیز گسترده‌تر بود، پیش از انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ برگزار شده بود.

واکنش مسکو

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که رزمایش نظامی برنامه‌ریزی شده ناتو خطر رویارویی نظامی ناخواسته را افزایش داده و امنیت در اروپا را تضعیف می‌کند. 

به گفته وی، هر رویدادی در این مقیاس به‌طور قابل توجهی خطر حوادث نظامی را افزایش داده و امنیت را بیشتر بی‌ثبات می‌کند؛ اما امنیت اروپا برای فرماندهی ارشد ناتو که بسیار مشغول تلاش برای مرتبط نگه داشتن این ابزار نفوذ آمریکا در جنگ از دست رفته برای تسلط جهانی غرب است، اهمیت چندانی ندارد.

این دیپلمات ارشد روسیه، اضافه کرد که روسیه از آن‌چه او به‌عنوان «یک نمایش قدرت تحریک‌آمیز» توصیف کرد، مرعوب نخواهد شد.

وی می‎گوید که کشورش همه ابزار لازم را برای تضمین امنیت و قابلیت‌های دفاعی خود دارد.

گروشکو با اشاره به اینکه مقیاس رزمایش‌های ناتو نشان‌دهنده بازگشت نهایی این ائتلاف به طرح‌های جنگ سرد برای مقابله با روسیه است، گفت: این رزمایش‌ها عنصر دیگری از جنگ ترکیبی بوده که غرب علیه روسیه به‌راه انداخته است. 

تاریخچه ناتو 

چند سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در چهارم آوریل ۱۹۴۹ میلادی با هدف دفاع جمعی در واشنگتن تاسیس شده و به‌تدریج به تعداد اعضای آن افزوده شد.

این ائتلاف نظامی به تدریج چند تغییر اساسی کرد که یکی از آنها، تبدیل از یک پیمان امنیت دفاعی و تدافعی به وضعیت تهاجمی بود که نمونه آن را می‌توان در جنگ‌های خارج از اروپا مانند جنگ افغانستان دید.

در حال حاضر نیرو‌های ناتو در نقاط مختلف دنیا پراکنده شده و پایگاه‌های نظامی دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *