پیام‌های رونمایی از عماد۴؛ درباره شهر موشکی حزب‌الله چه می‌دانیم

7:30 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۶۳۱
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
پیام‌های رونمایی از عماد۴؛ درباره شهر موشکی حزب‌الله چه می‌دانیم
رونمایی حزب‌الله لبنان از یک پایگاه موشکی زیرزمینی، نشان از قابلیت‌های موشکی حزب‌الله لبنان است که بخش عمده‌ای از آن همچنان ناشناخته باقی مانده است.

خبرگزاری میزانحزب‌الله لبنان به‌تازگی با انتشار ویدیویی، از پایگاه موشکی زیرزمینی عماد۴ رونمایی کرد.

این ویدیو با عنوان «کوه‌های ما گنجینه‌های ما هستند» است که نشان می‌دهد این تأسیسات زیرزمینی بخشی از شبکه تونل‌های بزرگ و پیچیده حزب‌الله است.

واکنش صهیونیست‌ها به رونمایی عماد۴

رونمایی حزب‌الله لبنان از این پایگاه زیرزمینی مخفی بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های عبری‌زبان داشت.

رسانه‌های عبری‌زبان عدم واکنش رسمی رژیم صهیونیستی به فیلم پخش شده از سوی حزب‌الله را زیر سوال بردند.

پایگاه معاریو، نوشت: حزب‌الله یک شهر موشکی زیرزمینی مجهز به موشک‌های آماده پرتاب را فاش کرد، اما مقام‌های امنیتی و سران ارشد اسرائیل رسما اظهارنظر نکرده‌اند.

معاریو، می‌گوید: این ویدیو در پس‌زمینه افزایش تنش‌های منطقه‌ای منتشر می‌شود و با هدف بازدارندگی در برابر اسرائیل و افزایش فشار بر جامعه بین‌المللی است.

اخطار استثنایی حزب‌الله برای رژیم صهیونیستی

در همین حال، سایر رسانه‌ها ویدیو حزب‌الله را از تاسیسات عماد۴ «اخطار استثنایی حزب‌الله از داخل تونل‌ها» توصیف کرده و نوشتند: به شبکه تونل توجه کنید.

رسانه‌ها تاکید کردند که موشکی که در این ویدیو دیده می‌شود نام «مغنیه» را دارد که به گفته حزب‌الله، موشکی دقیق است.

یدیعوت آحارونوت نیز در واکنش به رونمایی حزب‌الله از عماد۴، نوشت که حزب‌الله یک ویدیو تهدیدآمیز جدید منتشر کرد که نشان می‌دهد یک تأسیسات زیرزمینی با تونل‌های عظیم، مجهز به رایانه و چراغ‌ها وجود دارد؛ تونل‌ها به اندازه‌ای بزرگ و عمیق است که کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها به راحتی عبور می‌کنند.

یدیعوت آحارونوت در توصیف این تاسیسات و سهولت عملیاتی آن، گفت: یک هزارتوی طولانی و روشن با کامیون‌های شماره‌گذاری شده که یکی پس از دیگری بدون مزاحمت تردد می‌کنند.

 

عماد ۴؛ جلوه‌ای دیگر از قابلیت‌های موشکی حزب‌الله لبنان

شهری زیرزمینی که قابلیت‌های حزب‌الله را در خود جای داده است

محرمانه بودن این پایگاه، توانایی‌های موشکی حزب‌الله را برجسته می‌کند، زیرا این تاسیسات در اعماق زمین، دور از دسترس اطلاعات دشمن و مصون از حملات است.

حزب‌الله لبنان برای اولین بار شهر زیرزمینی خود را با کامیون‌های آماده پرتاب موشک آشکار می‌کند.

یک رسانه عبری‌زبان در توصیف این پایگاه موشکی می‌نویسد: در بخش قابل‌توجهی از این ویدیو، بخشی از شبکه تونل واقعی نشان داده می‌شود که می‌تواند وسایل نقلیه مختلفی را به جز یک هواپیمای مسافربری بزرگ در خود جای دهد.

رسانه‌های دیگر بر زمین‌های صخره‌ای وسیعی که تأسیسات در آن حفر شده بود، تمرکز کردند و ویدیو حزب‌الله را «یک قطعه تبلیغاتی دقیق تولید شده» توصیف کردند.

عماد ۴؛ جلوه‌ای دیگر از قابلیت‌های موشکی حزب‌الله لبنان

صریح‌ترین ویدیو

ریاض کهوجی، رئیس مؤسسه تحلیل نظامی خاور نزدیک و خلیج فارس، این فیلم را به عنوان «صریح‌ترین ویدیویی که حزب‌الله تا به حال منتشر کرده و اندازه تونل‌های خود را نشان می‌دهد» توصیف کرد.

وی به خبرگزاری فرانسه، گفت: برای اولین بار موشک‌هایی به اندازه کافی بزرگ به نظر می‌رسید که موشک‌های بالستیک باشند.

توانمندی‌های مقاومت اسلامی لبنان، به‌ویژه موشک‌ها، برای دفاع از لبنان کاملا آماده است.

شبکه تونل‌های حزب‌الله

حزب الله به داشتن یک شبکه بزرگ و پیشرفته از تونل‌ها در جنوب لبنان مشهور است؛ در فوریه گذشته (بهمن ماه ۱۴۰۲)، روزنامه فرانسوی لیبراسیون گزارش داد که این شبکه به‌طور قابل توجهی پیچیده است.

 

عماد ۴؛ جلوه‌ای دیگر از قابلیت‌های موشکی حزب‌الله لبنان

 

آندریاس کریگ، استادیار کالج کینگ لندن، پیش از این به پایگاه کریدل، گفت: انواع مختلفی از تونل‌ها وجود دارد؛ تونل‌های سطحی که برای جابجایی عوامل و مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند، که می‌توانند از هوا تخریب شوند و تونل‌های عمیق‌تر، تقویت شده با بتن که به‌عنوان مراکز فرماندهی و تسلیحات عمل می‌کنند.

به گفته وی، تونل‌های عمیق‌تر، برخی تا ۶۰ متر زیر زمین، در برابر حملات هوایی اسرائیل غیرقابل نفوذ هستند؛ این تونل‌ها مانع بزرگی برای اسرائیل در جنگ سال ۲۰۰۶ بود.

کارشناسان می‌گویند که حزب‌الله دارای طیف وسیعی از راکت‌های توپخانه سنگین هدایت‌نشده، موشک‌های بالستیک و همچنین موشک‌های ضدهوایی، ضدتانک و ضدکشتی است.

انتهای پیام/



صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
0
0
درود بر حزب‌الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
0
0
فان حزب الله هم الغالبون
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *