گفت‌وگو|

مدیر کل زندان‌های فارس: زندانیان در بیش از ۵۰ عنوان رشته تحت آموزش قرار دارند/ بیش از ۷۰ مربی در عرصه مهارت آموزی زندانیان فعالیت دارند

8:10 - 08 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۲۸۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مدیر کل زندان‌های فارس: زندانیان در بیش از ۵۰ عنوان رشته تحت آموزش قرار دارند/ بیش از ۷۰ مربی در عرصه مهارت آموزی زندانیان فعالیت دارند
مدیر کل زندان‌های فارس گفت: هم اکنون زندانیان در زندان‌های استان در بیش از ۵۰ عنوان رشته، تحت آموزش قرار دارند و ۱۲۸ واحد کارگاهی –تولیدی با متراژی بالغ بر ۱۵ هزار ۷۳۰ متر در زندان‌ها دایر است.

اسحاق ابراهیمی در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه زندان پدیده‌ای ناخوشایند اما ضرورتی  برای امنیت و سلامت رفتاری و قضایی آحاد جامعه است، گفت: زندان مجموعه‌ای که نگهدارنده انسانهادر ۲۴ ساعت روز و تمام ایام هفته و ماه و سال بدون تعطیلی است تا از امنیت و آسایش مردم در مواجهه با جامعه جرم حفاظت و صیانت کند و هم در اصلاح و بازهنجار سازی زندانیان که آنان را انسانهایی نیازمند بازتربیت، باز آموزی و اصلاح رفتار می‌داند اهتمام کند و موجبات بازگشت سعادتمندانه آنان را به کانون جامعه فراهم سازد.

 اداره کل اول زندان‌های سطح کشور

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر گفت: در راستای اجرای شایسته، کیفی و فراگیر برنامه‌های اولویت دار ابلاغی رئیس سازمان زندان‌های کشور که برای تحقق سیاست‌های تحولی و تعالی محور نظام قضایی کشور، استان فارس در ارزیابی عملکرد که توسط سازمان زندان‌های کشور انجام پذیرفت، در گروه یک و در مجموع امتیاز کشوری حایز رتبه اول کشور شده است.

پابند الکترونیک و مراقبت مجازی

ابراهیمی عنوان کرد: زندانی واجد شرایط می‌تواند با پابند الکترونیک در کنار خانواده خود زندگی کند، به فعالیت و اشتغال مبادرت ورزد، این مهم حیثیت او را در جامعه صیانت کرده و از آسیب‌های ناشی از حبس بر ززندانی و خانواده اش پیشگیری می‌کند. در این راستا تعداد ۳ هزار و ۱۴۲ عدد پابند الکترونیکی از ابتدای شروع طرح تاکنون نصب شده است و در حال حاضر حدود نفر زندانی ۸۰۰ از عدد پابند الکترونیک استفاده می‌کنند. 

پیشگام در عرصه اصلاح و تربیت

وی یادآور شد: در زندان‌های فارس روزانه افزون بر ۱۶۰ خدمت و اقدام انجام می‌پذیرد که بیش از ۶۵ درصد آن مشمول برنامه‌های حوزه فرهنگی و تربیتی است. لذا عنوان‌هایی همچون اداره کل برتر در زمینه اقدامات فرهنگی و تربیتی، رتبه دوم کشور در زمینه فعالیت‌های ۴ گانه فرهنگی، آموزشی، تربیتی و ورزشی، برتر هنری و دوم قرآن در منطقه ۶ (۷۵ درصد زندانیان در فعالیت‌ها مشارکت دارند) کسب شده است. 

 دادرسی الکترونیک

مدیر کل زندان‌های استان فارس با اشاره به استفاده از دادرسی الکترونیک در روند رسیدگی به پرونده‌ها،گفت: این اقدام دارای برکاتی  همچون حفظ کرامت انسانی افراد است و موجب ارتقای نظام و امنیت، کاهش اطاله دادرسی می شود. ۲۲ هزار و۸۱۴ مورد دادرسی الکترونیکی در استان فارس صورت گرفته است.

توانمند سازی زندانیان

ابراهیمی گفت: بیش از ۷۰ مربی در عرصه مهارت آموزی به زندانیان فعالیت دارند و حدود ۸ هزار زندانی در افزون بر ۵۰ رشته تحت آموزش فنی و مهارتی قرار گرفته‌اند و اغلب آنان گواهی رسمی قبولی را دریافت کردند. 

مهارت آموزی سربازان

وی با اشاره به برگزاری ۳۳ کارگاه آموزشی گفت: تعداد ۲ هزار و ۳۱۳ نفر از کارکنان وظیفه در ۲۷ دوره مهارت آموزی شرکت کردند و تعداد ۲هزار و ۱۴۸ نفر گواهینامه دریافت کردند و اولین کانون مهارت آموزی و فتی حرفه‌ای سربازان در زندان شیراز افتتاح شده است. 

اقدامات ستاد دیه استان فارس

مدیر کل زندان‌های استان فارس گفت: با کمک خیران و نیک اندیشان به ستاد دیه، بیش از ۶۵۰ زندانی جرایم مالی و غیرعمد از زندان‌های استان آزاد و به کانون خانواده و جامعه بازگشتند. 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حمایت از خانواده زندانیان گفت: تعداد ۱۶ مرکز انجمن حمایت زندانیان در استان فارس فعال است. بیش از ۱۰ هزار خانواده زندانی نیازمند تحت پوشش این مراکز هستند. این خانواده‌ها به صورت میانگین از ۲۰ خدمات متنوع حمایتی برخوردارند.

گام‌های فراگیر در عرصه مهارت آموزی

ابراهیمی عنوان کرد: هم اکنون زندانیان در زندان‌های فارس در بیش از ۵۰ عنوان رشته، تحت آموزش قرار دارند و ۱۲۸ واحد کارگاهی– تولیدی با متراژی بالغ بر ۱۵ هزار ۷۳۰ مترمربع در زندان‌ها دایر است.

وی با بیان اینکه اداره کل زندان‌های استان فارس ۱۳۶ درصد برنامه ابلاغی حرفه آموزی به زندانیان را در سال گذشته به انجام رسانده است، گفت: این اداره ۳۶ درصد از تکلیف سازمانی پیشروتر است.

دانش اندوزی، اولویتی برای تمام زندانیان در فارس

مدیر کل زندان‌های استان فارس با بیان اینکه سواد آموزی برای تمامی زندانیان جدید الورود بی سواد و کم سواد در زندان‌ها الزامی است، افزود: همچنین امکان تحصیل زندانیان از مقطع ابتدایی تا آموزش عالی در زندان‌ها فراهم است. ادامه تحصیل نزدیک به ۵۰۰ نفر زندانی از مقطع سواد آموزی تا آموزش عالی در زندان‌های فارس طی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ محقق شده است. این مژده ارزشمند است که بیسوادی در زندان‌های استان فارس ریشه‌کن شده است.

فارس مجری برتر طرح آموزش جامع مدیریت زندان‌ها در کشور

وی بیان کرد: مدیریت علمی زندان‌ها بر مبنای دانایی محوری، از جمله اولویت‌های ابلاغی و ترسیمی رئیس سازمان زندان‌های کشور در دوران تحولی و تعالی محور نظام قضایی کشور است. بر همین مبنا اولین دوره آموزش جامع تربیت مدیریت زندان در ۴ منطقه آموزشی و پژوهشی کشور، مجموعا با ۱۲۰ فراگیر ممتاز از بین کارکنان پذیرفته شده اجرا شد که بنابر ارزیابی سازمان و نظر فراگیران، منطقه ۴ آموزش و پژوهش سازمان زندان‌ها مستقر در شیراز، مرکز برتر کشوری در اجرای این دوره آموزشی شناخته و معرفی شد.

ابراهیمی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ مرکز آموزش منطقه ۴، تعداد ۱۷۹ دوره آموزشی معادل یک میلیون و ۳۰۸ هزار و ۹۴ نفر ساعت در خصوص آموزش کارکنان اجرا کرده است.

توسعه قضایی– تعاملی کم نظیر بین دستگاه قضایی و زندان‌ها در فارس

 وی با اشاره به افزایش ۵.۱۵ درصدی بازدید مراجع قضایی از زندان‌ها و دیدار چهره به چهره با زندانیان در مقایسه باسال ۱۴۰۱ گفت: در سالی که گذشت، با اعطای تسهیلات ارفاقی - حقوقی همچون؛ آزادی مشروط، تعلیق مجازات، تخفیف مجازات، مرخصی منجر به آزادی به تعداد ۶هزار و ۷۱۸ نفر از زندانیان موافقت شده است. همچنین به تعداد ۲۹هزار و ۹۷۵ مورد مرخصی و ۷۰۴ مورد پذیرش اعسار به محکومان مالی موافقت شده است.

مدیر کل زندان‌های فارس با بیان اینکه  در استمرار فعالیت‌های توسعه قضایی و بمنظور رفاه خانواده‌های زندانیان، تعداد ۴۴۰ نفر زندانی غیربومی استان‌های دیگر به زندان استان محل سکونت خود منتقل شدند، گفت: آزادی هزار و ۶۴ نفر زندانی از زندان‌های سطح استان از طریق فعالیت شورا‌های حل اختلاف مستقر در زندان‌ها با دعوت از شکات و ایجاد صلح و سازش انجام پذیرفته است.

 زندان‌های فارس، مجموعه پویا در توسعه، نوسازی و بهسازی

وی با اشاره به احداث تصفیه خانه فاضلاب اردوگاه حرفه آموزی و کار درمانی شیراز با ظرفیت ۶هزار نفر گفت: از دیگر اقدامات می توان به احداث فاز اول ندامتگاه جدید ۵۰۰ نفره فیروزآباد در قالب پروژه ملی با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، احداث یک واحد اقامتی (مهمانسرای جدید) یک خوابه با متراژ در مرکز آموزش ۱۲۰ مترمربع در راستای توسعه خدمات رفاهی به کارکنان زندان‌ها، بازسازی، اصلاح کاربری و نوسازی و بهسازی فراگیر در ستاد اداره کل زندان‌های فارس با هدف دلپذیر سازی محیط خدمت همکاران  و تکریم ارباب رجوع اشاره کرد. 

 ابراهیمی عنوان کرد: فعالیت‌هایی همچون تعمیر و نوسازی ساختمان شماره یک اداره کل در مجموعه حوزه دفتر مدیریت و ۸ باب دفتر اداری جهت پرسنل ارجمند مستقر در ایین ساختمان در افزون بر ۱۷۰ متر، احداث نماز خانه جدید اداره کل، احداث مجموعه سرویس بهداشتی جدید اداره کل مجموعا در ۳۰۰ متر، احداث مجتمع اندرزگاهی ۱۵۰ نفره پذیرش زندان فسا دارای هواخوری-سالن ملاقات-فروشگاه و سایت استقرار پرسنلی مجزا در افزون بر هزار متر صورت گرفته است. 

مدیر کل زندان‌های استان فارس عنوان کرد: احداث اندرزگاه ویژه تفکیک و طبقه بندی زندانیان تحت عنوان اندرزگاه آموزش با الگوی جدی تفکیک و جداسازی شامل ۵ واحد ۷ نفره با هواخوری– سرویس حمام و دستشویی مجزا در زندان مرکزی شیراز با بیش از ۴۲۰ مترمربع وسعت،  احداث سوله بزرگ کارگاهی در زندان مرکزی شیراز در راستای طرح خوابگاه کارگاه و اشتغال صنعتی زندانیان با مساحت هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا و ظرفیت اشتغال ۲۰۰ نفر در هر شیفت کاری، دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، بازسازی، زیباسازی و بهسازی کامل مجموعه اندرزگاهی بازداشتگاه مرکزی شیراز در شش سالن مجزا با متراژ ۳ هزار متر؛ بازسازی، اصلاح ساختار و زیبا سازی کامل بخش‌های اندرزگاهی و خدماتی زندان داراب در متراژ ۴هزار مترمربع با ۹۵ درصد پیشرفت عمرانی  و بازسازی، اصلاح ساختار و زیبا سازی کامل بخش‌های اندرزگاهی –اقامتی وخدماتی کانون اصلاح و تربیت شیراز و ظرفیت ۱۵۰ نفر مهر جو با رعایت کامل الگو‌ها و شاخص‌های نگهداری نوجوانان و هارمونی روانشناسی این قشر از جمعیت کیفری از دیگر اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر است. 

انتهای پیام/ 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *