مسئولان قضایی خوزستان به حل مشکلات قضایی شرکت‌های دانش بنیان ورود کردند

13:12 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۹۰۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مسئولان قضایی خوزستان به حل مشکلات قضایی شرکت‌های دانش بنیان ورود کردند
مسئولان قضایی خوزستان با حضور در پارک علم و فناوری استان برای رسیدگی تخصصی به مشکلات قضایی شرکت‌های دانش بنیان قول مساعد دادند.

خبرگزاری میزان-معاونین رئیس کل دادگستری خوزستان با حضور در پارک علم و فناوری استان، ضمن دیدار با جمعی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان استان، برای رسیدگی تخصصی به مشکلات قضایی آنان قول مساعد دادند چرا که حمایت قضایی از تولید داخلی و اشتغال، یکی از اهداف سند تحول و تعالی قوه قضاییه است که در راستای منویات مقام معظم رهبری تدوین شده است.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی معاون قضایی دادگستری و رئیس توسعه حل اختلاف استان خوزستان با ارائه گزارشی از عملکرد شعبه تخصصی این شورا جهت رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان،گفت: سال گذشته پس از دیدار با مدیران این شرکت‌ها بلافاصله شعبه تخصصی راه‌اندازی و در این مدت به مشکلات متعددی رسیدگی و از تعطیلی برخی واحد‌های تولیدی خرد استان جلوگیری شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی افزود: این آمادگی وجود دارد که ذیل این شعبه تخصصی، کارگروهی متشکل از کارشناسان استانداری، ستاد تسهیل و ستاد اقتصاد مقاومتی استان، اداره صمت، تامین اجتماعی، بانک‌ها و سایر نهاد‌های متولی، راه‌اندازی و نسبت به رفع برخی مشکلات و موضوعات اقدام شود تا از تشکیل پرونده‌های متعدد در دستگاه قضایی پیشگیری شود.

در ادامه عیسی پورسلیمی معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان خوزستان و مسئول پیگیری اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان نیز گفت: این ستاد سال گذشته ۱۶۴جلسه جهت رسیدگی به مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی بزرگ و خُرد استان تشکیل داد و این آمادگی وجود دارد که به مشکلات حقوقی و قضایی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز رسیدگی کند.

 پورسلیمی افزود: برخی از اقدامات قوه قضاییه از جمله دادرسی الکترونیک و استفاده از نظام نیمه آزادی (پابند الکترونیک) با همکاری این شرکت‌ها در حال انجام است و در بسیاری موارد دیگر تولیداتی عرضه شده که کشور را از واردات بی‌نیاز کرده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی این شرکت‌ها در استان گفت: عدم اجرای کامل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اولویت خرید از این شرکت‌ها، عدم همکاری برخی سازمان‌ها و ادارات، زمان‌بر بودن اخذ مجوز‌ها در برخی سازمان‌ها، عدم تامین ارز و مواد اولیه مورد نیاز، مشکلات واگذاری اراضی، کمبود کارگر متخصص، ناپایداری بازار و تلاطم ارزی، پذیرش سنتی مشتری و عدم بازاریابی به روش‌های نوین، از جمله این مشکلات است که بخشی از آن با اراده مدیران آن قابل رفع و برخی نیز نیاز به ورود نهاد‌های قضایی و دولتی دارد.

پورسلیمی افزود: بار‌ها در ستاد اقتصاد مقاومتی استان تاکید شد است که شرکت‌های بزرگ خوزستان باید حساب‌های درآمدی خود را به استان منتقل کنند تا بانک‌ها بتوانند با استفاده از این اعتبار، تسهیلات مورد نیاز را به مشتریان خود به ویژه فعالین اقتصادی ارائه کنند.

سید یحیی میرزایی رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان نیز در این نشست گفت: ۱۰۵ شرکت دانش‌بنیان در خوزستان فعالیت دارند که باتوجه به فعالیت واحد‌های صنعتی بزرگ در استان زمینه افزایش این شرکت‌ها وجود دارد.

وی افزود: امروز ظرفیت توسعه صنایع بزرگ محدود شده است و شرکت‌های خرد از جمله دانش‌بنیان‌ها می‌توانند زمینه مناسب برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده و متخصص و نیز تامین نیاز شرکت‌های بزرگ ایجاد کنند.

در این نشست، جمعی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان به ارائه مشکلات حقوقی و قضایی خود پرداختند که قول مساعد برای پیگیری این مشکلات از سوی مدیران قضایی حاضر داده شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *