۶۰۰ رای جایگزین حبس در استان آذربایجان غربی صادر شده است/ رشد ۲۰۶ درصدی صدور احکام جایگزین حبس

11:56 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۴۰۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۶۰۰ رای جایگزین حبس در استان آذربایجان غربی صادر شده است/ رشد ۲۰۶ درصدی صدور احکام جایگزین حبس
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی با اشاره به آرای جایگزین حبس صادر شده در استان گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری و اجرای ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی در سال گذشته رشد ۲۰۶ درصدی آرا جایگزین حبس در محاکم استان را شاهد بوده‌ایم.

خبرگزاری میزان – سیاست کاهش جمعیت کیفری، یکی از مزایایی است که قوه قضاییه در پی مجازات جایگزین حبس دنبال می‌کند، اصولا افرادی که برای اولین بار مرتکب جرمی می‌شوند وقتی در فضای زندان قرار می‌گیرند، ناخودآگاه به سمت جرم هدایت می‌شوند و به نوعی دوره کارآموزی یادگیری جرم را در زندان می‌گذارنند.

وقتی فرد وارد زندان می‌شود و بار مجرم بودن را به دوش می‌کشد ناخودآگاه وقتی از زندان خارج می‌شود تمایل به انجام جرم دارد.

علاوه بر خود فرد خانواده وی هم ممکن است از زندانی بودن سرپرست خانواده در زندان رنج متحمل شوند و از توانایی پرداخت هزینه‌های روزمره خود را نداشته باشند، پس می‌توانیم به این قائل باشیم که زندان، شلاق و مجازات نقدی تنها راه اصلاح مجرمین نیست.

قانونگذار ایران در سال ۱۳۹۲ نگاه خود را به مجازات تغییر داد و مقوله‌ای به نام مجازات جایگزین حبس را در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی کرد که در ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی می‌توان شرایط کسانی که می‌توانند از ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند را برشمرده است. البته در این قانون نوعی نگاه به پرونده شخصیتی متهم نیز صورت گرفته است که با تشکیل پرونده شخصیت نیز تناسب دارد.

رئیس قوه قضاییه در نشست فصلی اعضای شورای عالی قوه قضاییه با روسای کل دادگستری و دادستان‌های مرکز استان که در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد بر امر مجازات جایگزین حبس تاکید کرد و گفت: توصیه ما همواره آن است که قضات در چهارچوب قانون، احکام جایگزین حبس صادر کنند؛ اما باید توجه تمام و کمال داشت که این احکام جایگزین، متناسب باشند و دارای آثار منفی و یا موهن نباشند. نباید به گونه‌ای باشد که یک حکم جایگزین حبس، کار و زحمات قضایی انجام شده بر روی یک پرونده را بلااثر کند؛ لذا مقامات قضایی استان‌ها به این مورد نظارت ویژه داشته باشند.

در همین راستا و در پی تاکیدات رئیس قوه قضاییه، گفت‌وگویی با ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در خصوص میزان آرا صادر در محاکم داشتیم و نظر وی راجع به فواید صدور آرای جایگزین را جویا شدیم

مناسب هفته قوه //////// ۶۰۰ آرا جایگزین حبس در استان آذربایجان غربی صادر شده است/ رشد ۲۰۶ درصدی صدور آرا جاگزین حبس
میزان: یکی از ابداعات بسیار خوب قانونگذار، مجازات‌های جایگزین حبس می‌باشد، منشا قانونی این مجازات‌ها چیست؟ 

عتباتی: قانونگذار در سال ۹۲ به‌منظور کاهش میزان حبس و ورودی افراد به زندان و به منظور جلوگیری از تبعانی منفی زندان در جرایم بی‌اهمیت نهاد جدیدی تحت عنوان مجازات جایگزین حبس را در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی و مقرر کرده است که در صورت وجود شرایط خاص، مجازات‌های حبس می‌تواند به مجازات‌های دیگری تبدیل شود.

میزان: مجازات‌های جایگزین حبس چیست و شرایط استفاده از این ظرفیت قانونی چیست؟

عتباتی: مجازات‌های جایگزین حبس طبق ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ عبارتند از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است. تبدیل مجازات حبس به مجازات‌های جایگزین در پاره‌ای موارد الزامی و در پاره‌ای موارد اختیاری است و بسته به این که جرم عمدی یا غیرعمدی باشد، نحوه تبدیل آن به مجازات جایگزین بر اساس میزان حبس اصلی متفاوت است.

میزان: محاکم استان در سال ۱۴۰۲ چه میزان از مجازت‌های جایگزین حبس استفاده کرده‌اند و این مجازات‌ها چه تاثیرات مثبت اجتماعی و فرهنگی دارد؟

عتباتی: قضات محاکم کیفری آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۲ در راستای کاهش جمعیت کیفری استان و تبعات سو زندان برای مرتکبین جرایم کم اهمیت با استفاده از ظرفیت قانونی نزدیک به ۶۰۰ مجازات جایگزین حبس با محوریت خدمات عمومی رایگان صادر کرده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد ۲۰۶ درصدی داشته است.

میزان: مجازات‌های جایگزین حبس صادره توسط قضات استان شامل چه مجازات‌هایی بوده است؟

عتباتی: آرا جایگزین حبس صادره توسط قضات استان با اولویت خدمات عمومی رایگان را می‌توان در ۸ گروه که شامل انجام خدمات و کمک به طرح‌های زیست محیطی استان، تهیه اقلام مورد نیاز مدارس مناطق محروم به منظور ارائه به دانش آموزان بی بضاعت، خدمات عمومی رایگان در بهزیستی و سایر مراکز خدمات‌رسان، تهیه اقلام ورزشی، تهیه تابلو‌ها و علائم ترافیکی ،مشارکت در اجرای طرح‌های جهادی و عمرانی، تهیه اقلام دارویی، تجهیزات بیمارستانی و انجام خدمات عمومی رایگان برای بیماران نیازمند، تهیه اقلام مورد نیاز نیازمندان و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) دسته بندی کرد که بازتاب مثبتی را در بین مردم داشته اند.

میزان: مبلغ ریالی مجازات‌های جایگزین حبس در سال ۱۴۰۲ چه میزان بوده است؟

عتباتی: مبلغ ریالی این مجازات‌ها در سال ۱۴۰۲ بیش از ۸۰ میلیارد ریال بوده است.

میزان: در سال ۱۴۰۳ چه میزان مجازات جایگزین حبس صادر شده است؟

عتباتی: بر اساس آمار دو ماهه سال تعداد ۱۲۷۸ فقره مجازات جایگزین حبس در استان صادر شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *