یک محکوم به قصاص در استان یزد به زندگی بازگشت

15:03 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۹۴۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
یک محکوم به قصاص در استان یزد به زندگی بازگشت
یک فقره پرونده قصاص نفس با حضور اولیای دم و مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان و جمعی از فعالان اجتماعی، هنر و رسانه در دادگستری استان یزد، با سازش مختومه شد.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طهماسبی رئیس کل دادگستری استان یزد، اظهار کرد: گذشت از قصاص برای خانواده‌ای که عزیزی را از دست داده کار بسیار سختی بوده و نیازمند داشتن یک روح بلند است.

وی افزود: در پرونده‌های قصاص، یک خانواده، عزیزی را از دست داده و طرف دیگر پرونده هم معمولا خانواده‌ای است که در صورت اجرای حکم، یکی از اعضای خود را از دست می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه به لطف خداوند پرونده‌های قصاص نفس در ایران کم است، تصریح کرد: شاید در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌های اسلامی، اینگونه پرونده کم باشد، اما همین تعداد کم هم برای این فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی زیاد است.

وی آموزش مهارت‌های زندگی را ضرورت امروز جامعه دانست و بیان کرد: در پرونده‌های خشن خانوادگی، یکی از دلایل اصلی وقوع حادثه و بزه، عدم مهارت‌های لازم برای زندگی و کنترل خشم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسبی یادآور شد: آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند از وقوع فاجعه پیشگیری کند، اما اگر هم اتفاقی افتاد باید فرهنگ صلح، بخشش و گذشت را ترویج کرد تا کینه‌ها عمیق و ماندگار نشده و خانواده دیگری درگیر مشکل نشود.

وی بر استفاده از ظرفیت هنر و رسانه برای آموزش مهارت‌های زندگی تأکید کرد و گفت: هنر و خلاقیت یک هنرمند باید یک اثر را به گونه‌ای خلق کند که در کمترین زمان و کمترین دیالوگ، بهترین، جامع‌ترین، ماندگارترین و اثرگذار‌ترین پیام را به جامعه برساند.

وی با بیان اینکه یک کار کوتاه هنریِ اثرگذار می‌تواند کار یک کلاس چندین ساعته را انجام دهد، بیان کرد: جامعه، کار خوب و اثر هنری فاخر را می‌شناسد و آن را دنبال می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان یزد استفاده از نظر کارشناسان مرتبط و هنرآشنا برای تولید یک اثر هنری فاخر را ضروری دانست و گفت: هنرمندی که قصد دارد در زمینه‌های تخصصی اقدام به تولید اثر کند باید از کارشناسان آشنا به آن حوزه تخصصی، مشاوره بگیرد.

وی بر استقبال دستگاه قضایی استان از جلب مشارکت هنرمندان در تولید آثار فاخر اجتماعی تأکید و تصریح کرد: دادگستری وظیفه خود می‌داند که تمام ظرفیت‌های خود را در اختیار جامعه هنری قرار دهد تا آثار فاخر و اثرگذار در زمینه آگاه‌سازی جامعه و پیشگیری از قوع جرم تولید شود.

شایان ذکر است با تلاش‌های مجموعه اداره کل زندان، اعضای شورای حل اختلاف و امام جماعت محل، این پرونده قصاص نفس به سازش رسید و محکوم پس از اتمام مدت زندان ناشی از جنبه عمومی جرم می‌تواند به زندگی بازگردد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *