رئیس کل دادگستری یزد: مهمترین کارکرد دادگاه‌های صلح تحقق مصالحه به معنای واقعی کلمه است

16:47 - 06 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۲۸۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری یزد: مهمترین کارکرد دادگاه‌های صلح تحقق مصالحه به معنای واقعی کلمه است
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: از ویژگی‌های تشکیل دادگاه‌های صلح در کنار سایر شعب دادگاه، تحقق مصالحه به معنای واقعی کلمه است.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طهماسبی در دیدار اعضای شورای قضایی استان یزد با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، اظهار کرد: در حوزه موضوعات اجتماعی و جنایی سیاست قوه قضاییه در حال اصلاح و تکمیل است که یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده افزایش موارد صلح و سازش در قالب دادگاه‌های صلح و یا مجموعه‌های مشابه وابسته است.

وی افزود: نتیجه این سیاست اصلاحات قانون شوراهای حل اختلاف بوده که امروز منتج به شکل گرفتن دادگاه های صلح شده است.

رئیس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: در راستای تشویق مردم جهت استفاده از ظرفیت سازش و مصالحه، پس از تقدیم دادخواست یا شکواییه پرونده ثبت و تعیین وقت می‌شود اما در این فرصت در کنار دادگاه‌های صلح شوراهای حل اختلاف مستقر شده در راستای ختم دعوا تلاش لازم صورت خواهد گرفت تا ضمن پرهیز از اطاله دادرسی و جلوگیری تضیع حق احتمالی افراد اگر نتیجه لازم حاصل نشد پرونده در وقت خود در دادگاه مطرح شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه صدور احکام قطعی از دیگر اثرات دادگاه‌های صلح خواهد بود، گفت: قطعی بودن این آرا از حجم ورودی پرونده به محاکم تجدید نظر خواهد کاست اما مستلزم دقت بیشتر ما در انتخاب قضات و کارکنان این دادگاه است.

وی اضافه کرد: با توجه به ورود نیروی انسانی جدید به دستگاه قضا طی 2 سال اخیر با نگاه مطالعاتی تلاش شد چیدمان مجدد در شهرستان‌ها صورت گیرد تا مشکل کمبود نیرو نیز در دادگاه‌های صلح تا حد ممکن مرتفع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسبی با اشاره به استفاده مثبت از مجازات‌های جایگزین حبس در استان، عنوان کرد: باید در جهت بهبود کمی و کیفی آرا صادره تلاش بیشتری انجام شود.

وی تاکید کرد: قطعا اگر ارای جایگزین حبس در جهت حمایت و تقویت از ارگان‌های حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) باشد اثراث مثبت بیشتری را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *